Pigg eller piggfri

Startet av JohnMartin, tirsdag 20. april 2021, klokken 14:34

« forrige - neste »

JohnMartin

Er vel helt sikkert mange meninger om dette, men må høre litt for å prøve å havne på en konklusjon.
Fikk melding fra selger om at bilen nærmet seg sakte men sikkert og han lurte på om jeg ville ha pigg eller piggfri på vinterdekkene.
Kommer fra piggfri på en diesel 4x4 SUV. Det har fungert fint.
Men siden det nå bare blir bakhjulstrekk, så har jeg fundert litt på om det kan være greit å ha piggdekk.
Kjører ikke langt på vinteren, så alle mål er godt innafor rekkevidde selv med piggdekk.
Det viktigste her er fremkommelighet og trygghet på veien.

Sies jo at elbiler har mye bedre tyngdepunkt og elektronikken mer effektiv, men hvordan er dette i realiteten?

eriksen.eriksen

Har nå kjørt en stund med ID.4 med piggfrie vinterdekk (Continental VikingContact 7), også på snø og is. Opplever fremkommeligheten og stabiliteten som god selv med bakhjulstrekk. Veldig sensitiv ESP. Dette kan jo selvfølgelig også tyde på at bilen må jobbe hardt på vanskelig føre, men oppleves som trygg.

Har selv valgt å kjøpe hurtigkjetting til bakhjulene som man kan ha liggende i bilen på turer der man kan møte vanskelige forhold. Da bør man komme opp også vanskelige bakker. Har ikke hatt behov for å teste dette enda dog.

Carl Anton Stenling

#2
Jeg har ikke kjørt ID.4 eller Enyaq på vinterføre og kan derfor bare bidra med noen generelle erfaringer fra rundt 15 ulike andre elbiler.

Elbiler opphever ikke de fysiske lovene selv om enkelte ser ut til å tro det. Fortsatt er gode dekk og tilpasset hastighet viktig.

De fleste elbiler har jevnere fordeling av vekt enn majoriteten av fossilbilene. I praksis innebærer dette noe mer vekt på bakhjulene. Dette er gunstig for fremkommelighet hvis bilen har bakhjulsdrift og gir også mindre risiko for bakhjulsskrens. Blant fossilbilene er vel bl.a. BMW og Porsche kjent som merker som har hatt jevn vektfordeling også for fossilbiler, mens de øvrige mer vanlige merkene har prioritert innvendig plass fremfor optimal vektfordeling. Med elbiler kan man altså både få god innvendig plass og optimal vektfordeling.

Elbilene har gjerne temmelig effektiv stabilitetskontroll, men også mye krefter som kan være litt overraskende på vinterføre. Regenerering (motorbrems) er også en faktor man skal ta hensyn til.

Vi bruker piggfrie vinterdekk for våre tre elbiler og er fornøyd med det. For oss er det nærmest utenkelig å velge piggdekk pga. den innvendige støyen og miljøkonsekvensene, men dersom man bor i et område med lange perioder med våt is bør man selvfølgelig vurdere piggdekk. En erfaring er at myke piggfrie dekk bør ha litt høyere dekktrykk for å gi stabilitet ved relativt tunge biler. Vi kjører også bare tre sesonger på vinterdekkene før de skiftes. Det lønner seg sjelden å spare på dekkene.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

JohnMartin

Takk for tilbakemeldingene.

Har egentlig hatt en dragning mot piggfrie, så tror kanskje det blir det nå også.
Støy er jo et viktig moment som jeg ikke har tenkt så mye på.

Ett sett med kjettinger for en eventuell situasjon på vinteren er jo ikke så dumt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA