Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla og V2G

Startet av toralfr, tirsdag 20. april 2021, klokken 10:10

« forrige - neste »

toralfr

VAG har meldt ut at alle modellar på MEB-plattforma skal ha V2G-egenskapar frå årsskifte 21/22. Eg finn ikkje noko oppdtatert informasjon som tydar på at Tesla har liknande planar. Det kan i så fall få meg til å gå for Enyaq heller enn TMY. 

Er det noko som helst som kan tyde på at dette kan komme på relativt kort sikt for Tesla? Det nyaste eg finn er nokre rykte frå sommaren 2020.

o.b.lix

Sitat fra: toralfr på tirsdag 20. april 2021, klokken 10:10
VAG har meldt ut at alle modellar på MEB-plattforma skal ha V2G-egenskapar frå årsskifte 21/22.

Link?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

toralfr

https://cleantechnica.com/2021/04/06/all-volkswagen-meb-based-electric-cars-will-be-v2g-capable-beginning-in-2022/

"During its Power Day in March, Volkswagen said it was moving ahead with vehicle to grid (V2G) bi-directional battery charging technology. Now it's official. In an interview with Handelsblatt this week, Volkswagen board member Thomas Ulbricht said, "The test vehicles are running. We are in the last [phases] with the preparations." Beginning in January, 2022, every electric car from the Volkswagen Group that uses the MEB electrical platform — that includes cars from Audi, Skoda, and Seat-Cupra — will be able to not only charge from the electrical grid but also able to return electricity to the grid on demand."

ok67

Om eg skulle kjøpt bruktbil og hadde valget mellom med eller utan V2G, så hadde eg valgt utan. V2G vil gi større belastning på batteriet og redusere levetida.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

toralfr

Ser den, men samtidig er dette noko som mest sannsynleg vil påverke verdien ved vidaresal - uavhengig av at ein tek det i bruk eller ikkje.

turfsurf

Sitat fra: toralfr på tirsdag 20. april 2021, klokken 10:10
Er det noko som helst som kan tyde på at dette kan komme på relativt kort sikt for Tesla? Det nyaste eg finn er nokre rykte frå sommaren 2020.
Hadde vært veldig greit med 11kW V2G ja. Hadde vært helt supert å kunne bruke elbilen som backup til strøm på hytta, siden strømmen går relativt ofte der, og det er brønnvann.

Men V2G/A må være noe annet enn en 3kW stikkontakt. Støttet av ladeboks med automatisk innkobling via power gateway når nettet går hadde vært noe.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Det er kanskje ikke ønskelig  for Tesla å innføre V2G så lenge ganske mange har gratis superlading.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Sitat fra: jlan på tirsdag 20. april 2021, klokken 13:41
Det er kanskje ikke ønskelig  for Tesla å innføre V2G så lenge ganske mange har gratis superlading.
På nye biler uten gratis superlading er jo ikke dette noe problem. V2G vil jo kreve fysisk endring uansett.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Bruktverdi på bil med V2G er interessant, blir den høyere fordi den har en funksjon eller lavere fordi batteriet får mer bruk og slitasje?

Jeg tipper det litt begge deler, noen vil ikke ønske en slik bil godt brukt og andre positivt vil være villig til å gi litt ekstra for dette.

Hvis strømselskapene begynner å betale for biler med V2G for å utgjevne topper kan det bli attraktivt.

Asbjornel

Mener å ha lest at Elin har sagt at v2g er vurdert som unyttig, men at v2h er noe de ser fremtid i.

Jeg er tilbøyelig til å være litt enig, bilene skal ikke forsyne grid, men kan fint holde et hus eller ei hytte gående over et strømbrudd.

Har ikke kilde, annet enn egen hukommelse.

o.b.lix

Tesla sitt offisielle synspunkt er at det er powerwall som skal brukes til dette og ikke bilen.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

toralfr

Tesla vil nok unngå å kannibalisere powerwall-businessen sin så lenge dei kan, ja, men då blottar dei flanken for konkurrentane på dette punktet. Spesielt når tilgangen på powerwall er så pressa som han er no.

Det kan jo vere dette som er business-caset til VAG.

keepitsimple

Det vill komme for alle biler relativt snart tenker jeg. V2G plus solceller innen 5 år på vårt hus!
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Hansi

Det håper og tror jeg også keepitsimple.

Samme her forhåpentligvis. Solcelle er på plass, V2G er fremdeles for kostbart til Leafen (https://wallbox.no/nettbutikken/wallbox-quasar/) samt at den lokale nettleverandøren ikke er klar for det ifølge daglig leder.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Thomas Parsli

V2G gir en strømpris av en annen verden med dagens batteriteknologi, kan dere komme med et økonomisk resonnement for hvordan V2G vil påvirke bruktprisen på en bil?

Eller for å gjøre det enkelt, hva må strømprisen være for at V2G ikke er et tap for forbruker?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA