Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Får ikke 6,6 kW

Startet av plataris, torsdag 15. april 2021, klokken 12:46

« forrige - neste »

plataris

Jeg har en e-NV200 2018-modell som skal ha 6,6 kW lader. Når jeg lader får jeg kun 3,7 kW. I samme lader får jeg 11 kW på annen bil jeg har, så det er ikke laderen det skulle være noe feil med. På kabelen er det oppgitt maks strømstyrke 32 A, så det kan heller ikke være kabelen. Hva kan være årsaken da?

Edit: Jeg vet også at jeg skal ha 6,6 kW lader i bilen, fordi jeg får opp ladetid for både 3 kW og 6 kW i display..

Volkswagen ID.4 1st - bestilt
Nissan e-NV200 40 kWh 2018 varebil
Nissan Leaf 30 kWh 2017 - 75.000 km - 95 % SOH

leafnor

Hvis laderen er 11 kW, betyr det 3-faser på 16A. Leaf bruker bare 1-fase og vil derfor være begrenset til 3,3kW (16A) på en 11kW lader. Hvis laderen er 22kW, kan du få 6,6kW (32A) (hvis kabelen din er 32A).
Ta med kabel og prøv på en 22kW ladestolpe. Tipper du da får 6,6, altså 32A fra en fase.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

plataris

Det er faktisk 22 kW-lader, så jeg burde vel fått 6,6 kW. Men jeg får ta med kabelen og teste på en 22 kW ladestolpe for å sjekke. Kjedelig hvis det er laderen som er utfordringen..
Volkswagen ID.4 1st - bestilt
Nissan e-NV200 40 kWh 2018 varebil
Nissan Leaf 30 kWh 2017 - 75.000 km - 95 % SOH

plataris

Hmm, snakket med elektrikeren (bror) og det er faktisk bare 11 kW-lader... Jaja, da er det ikke mye å få gjort.
Volkswagen ID.4 1st - bestilt
Nissan e-NV200 40 kWh 2018 varebil
Nissan Leaf 30 kWh 2017 - 75.000 km - 95 % SOH

Trekkoppbil

#4
Det er mye man kan gjøre, men det koster fort penger.

Den billige metoden kan være å speide etter ett 32A uttak i nærheten, hvor du kan plugge i en EVSE som kan justeres opp til 32A.

Skal du lade med 3-fase, så koster investeringen fort 30 000-50 000 kroner, for å nevne 2 alternativer:

  • Å ettermontere likeretter for 3-fase på 11 eller 22 kw. f.eks fra Muxsan
  • Å kjøpe en ekstern likeretter for chademo.  Da får man en diger boks å drasse med seg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA