Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvem lager den første fullverdige elektriske SUV'en?

Startet av hemi, onsdag 14. april 2021, klokken 14:56

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Hengervektene varierer blant annet fra land til land. XC90 trekker 2250 kg i Canada og USA - er det slik at XC90 er en lekesuv i USA men en fullverdig SUV i Europa?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hemi

Du kan velge i usa hva du vil ha av hengervekt på den, avhengig av festet du setter på, så fra 2250 og opp til 4000kgish  om jeg ikke husker feil tall her.

De har flere typer hengertilkoblinger og klassifiseringer. De har også elektrisk styrte hengerbremser og mye annet morro vi burde ha fått over hit. (og mye vi IKKE burde få over hit)


Counterpointer

Sitat fra: hemi på torsdag 15. april 2021, klokken 13:44
"lekesuv" kaller vi det i vennekretsen på de smågreiene, usikker på om jeg har nok venner til at det blir offisiell beskrivelse.

range rover har 3500kg
land rover disco og defender har 3500kg
xc90 har 3500kg
x5 har 3500kg
landcruiser har 3500kg
landcruiser v8 har 3500kg
cayenne har 3500kg
q7 har 3500kg
lexus suv'en har 3500kg
mercedes G har 3500kg
mercedes GLS har 3500kg
den lille mercedes ML saken har 3500kg

Tipper de fleste er enige om at alle bilene nevnt er suv'er

Kommer man med kia sorento, model x, bmw x1  og ymse annet er det nok fler som er uenige i at de er suver, crossover er jo ett populært ord, dvs de prøver å strekke seg mot en kategori/sjanger de gjerne vil være i, uten helt å være der.

For veldig mange holder det med en lekesuv, så sitter de litt høyt og har litt bakkeklaring.
Det er ganske mange av de du lister her som ikke er egnet for offroad.

Er det egentlig trekkvogn du mener?

XC90, X5, Cayenne, Q7 og Lexus er alle asfaltcruisere.

hemi

#18
Relativt sikker på at du aldri har kjørt skikkelig offroad løype med cayenne, q7 eller lexus.

selv x5 er ganske kapabel.

jeg trenger ikke i nærheten av egenskapene de gir, men trenger hengervekten, og difflås for å klare komme opp slippen er største issue for min del. Gamle LC150en min hadde jeg ikke sjangs å komme opp uten feks, spesielt med vinterdekk.

vinterdekk

Er vel litt fysiske begrensninger med energikapasitet i batteri i forhold til en dieseltank som er det egentlige ankeret om man ønsker å trekke litt tungt over større avstander, foreløpig. https://youtu.be/S4W-P5aCWJs
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).


Counterpointer

#21
Sitat fra: hemi på torsdag 15. april 2021, klokken 18:59
Relativt sikker på at du aldri har kjørt skikkelig offroad løype med cayenne, q7 eller lexus.
Nei, der har de like lite å gjøre som Model X.

Men kan godt ta veteranbilen min mot hvem som helst på lista di (offroadløype vel å merke ikke som trekkbil)


turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 15. april 2021, klokken 22:14


Men kan godt ta veteranbilen min mot hvem som helst på lista di (offroadløype vel å merke ikke som trekkbil)
]
Volvofelt er sykt gøy da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

løypa består i å komme opp og ned fra slippen med 11 meters båthenger, og ofte skjulte kanter under vann som hekter hengerhjul,  så kjøre endel mil og potensielt til andre land, gjorde det i gamle dager når det var lov...

om vintern med henger opp til hytta med varer og last, samt ymse dagsturer til diverse ski anlegg, ofte med 110 soner og høy fart.


1317142119

Cayenne er en høyst kapabel offroader. Porsche har gjort en ekstremt god jobb med å lage en bil som både kommer seg frem i ulendt terreng og er rask på bane.

Men det er jo et voldsomt sprik i bilene som man ønsker å kjøpe her, så ikke så enkelt å forstå hva hemi egentlig ser etter. Du trenger ikke terrengbiler som LCV8, G-klasse og Defender for å dra en liten båthenger. De bilene har du kun behov for dersom du har planer om å kjøre i skogen utenfor skogsveiene. Absolutt all annen bruk av de bilene er ren show off.

Det eneste reelle kravet er at den kan trekke 3,5 tonn og har forbruker-AWD. Altså samme jalla AWD du får på enhver personbil i dag. Alt annet er bare dårlige unnskyldninger for å ikke kjøpe elbil.

PS: hvis du ofte sliter med at det er fullt av stein som båthengeren setter seg fast i, så må du ringe slippen og klage, for de gjør en helt elendig vedlikeholdsjobb.

hemi

#25
korrekt, ca hva som helst av elbil med 3,5 tonn hengervekt og 130kwt batteri hadde holdt.

hadde G63 før cayenne, så hva man trenger vs kjøper kan variere litt. gøy er det :)

02jan

Litt subjektiv gjetting, så foreslår jeg Jeep Wagoneer/Grand Wagoneer kommer som 4Xe som første BEV FS SUV.

Jeep har nylig presentert deres consept full elektriske for siste generasjon Wrangler. Denne er ( som i musikk i mine ører) satt opp med 6 trinns manuell kasse med høy og lavgir serie.
Mange her inne vil nok le seg skakk av noe så umoderne som å kunne gire selv, men har sine fordeler spesielt i situasjoner med å trekke tungt .
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

sjokomelk

Blir spennende å se hva Peugeot gjør med Jeep nå etter oppkjøpet. Mistenker at det blir en kraftig runde med sparekniven på alt fra Fiat og at enda flere modeller blir på PSA-plattformer.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

daktari

Rivian og Lordstown og elektrisk F-150 samt nye el-Hummer tenker jeg., selv om de kanskje går som truck ikke SUV.

Fra EU antagelig EQ-variant. Tror ikke EQB kommer med skikkelig hengervekt. Kanskje Range Rover har noe på gang, har vært noe rykter der. BMW feilet jo med iX på hengervekt.

X ser dessverre ikke ut som en SUV, mer som en Touran eller Berlingo, men den kvalifiserer jo.

Men hvis du flytter båten 2x i året, bedre å leie en bil de få gangene?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jlan

Den første bilen som offisielt var markedsført som SUV var Jeep Cherokee SJ -1974. Så ut fra det så er det endel kriterier som bør oppfylles for å være "fullverdig":
- "Drop down tailgate" (hengslet nede), med elektrisk vindu som går helt nedi.
- 4x4
-  Takrails
- 8" (20cm) bakkeklaring
- 2 dørs ?

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA