Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

"Private" bommer

Startet av Topsy, fredag 16. april 2021, klokken 10:31

« forrige - neste »

Topsy

Hei!

Får meg første elbil i dag, så har prøvd å sette meg og søkt litt inn i dette, men ikke funnet svaret akkurat på dette.

Såvidt jeg har lest av artikler (ikke vært inne i lovverk enda), så skal bompenger være maks 50% av vanlig sats for elbiler. Hvordan stiller dette seg til bommer på typisk fjellveier, etc?

Jeg har sett på en spesifikk, og det er bommen(e) opp på fjellet i Hafjell. (Driftes av OnePark https://onepark.no/bomveier/hafjell/ ) Her er det flat sats på 30kr uansett. Er dette lovlig?

sjokomelk

#1
Dette er privat vei, så der kan man gjøre akkurat som man selv vil.
Og i dette tilfellet er det for vedlikehold av en hyttevei, så det er noe annet enn bompenger for prosjekt på offentlig vei.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Trekkoppbil

#2
Sitat fra: Topsy på fredag 16. april 2021, klokken 10:31
Jeg har sett på en spesifikk, og det er bommen(e) opp på fjellet i Hafjell. (Driftes av OnePark https://onepark.no/bomveier/hafjell/ ) Her er det flat sats på 30kr uansett. Er dette lovlig?
Det kommer nok an på om Statens vegvesens håndbok R702 gjelder for veien eller ikke: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-87-s-20172018/id2600917/?q=nullutslipp&ch=7#match_0


Øystein Hermansen

Hvordan kan Statens vegvesen håndbok R702 gjelde for private veier?  Syntes dette hørtes merkelig ut, men i dag så kan jo alt være mulig.

sjokomelk

Dette blir det samme som rimeligere parkering for elbiler. Det gjelder bare på plasser med blå P - kommunale plasser. Mens de med svart P - private - behøver ikke skille på biltype for parkeringsavgiften og kan ta så mye/lite betalt de ønsker.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Oddaa

Sitat fra: sjokomelk på fredag 16. april 2021, klokken 22:18
Dette blir det samme som rimeligere parkering for elbiler. Det gjelder bare på plasser med blå P - kommunale plasser. Mens de med svart P - private - behøver ikke skille på biltype for parkeringsavgiften og kan ta så mye/lite betalt de ønsker.
Vel, her i byen har vi betalt fullpris for parkeringen i mange år uavhengig av farge på skiltene.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

bmw2002

Har opplevd at elbiler må betale ekstra på privat vei. Begrunnet med høy vekt, men er nok grunneier som er negativ til elbiler.

Ferry

Jeg har foreslått for de lokale grunneierene å få halv pris på de private bomveiene. Har ikke fått gjennomslag ennå. De maser bare om å få bruke bilen "vår" neste uke, siden den er massivt subsidiert. Mulig det har en sammenheng med at jeg har bedt om å få låne traktoren "vår" fra før  :P
Det kan være greit å ha litt magamål noen ganger. Har du råd til hytte og elbil så kan du betale sauebonden noen skarve kroner for å kunne kjøre helt fram.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA