Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Etron lader ikke som den skal

Startet av hybrid88, tirsdag 13. april 2021, klokken 20:32

« forrige - neste »

hybrid88

To etron 55 ladet på samme 32a enfase ladeboks (ikke samtidig) og byttet frem og tilbake. Den ene bilen lader 6.5kw og den andre 4.3kw.

Forslag til hva som kan være årsak til at den ene lader med lavere effekt?
Etron 55
E-golf
911 GT3

Orbit

Det er mulig at den som lader saktest har samme feil som diskutert i annen tråd, dvs én av de tre interne laderne virker ikke/får ikke spenningstilførsel ved en-fas lading.

Symptomene vil i så fall være:

  • Lading med 6 - 10 A går som forventet
  • Lading med 12 - 20 A gir halv ladeeffekt
  • Lading over 20 A gir 2/3 av ladeeffekt
Det du observerer stemmer veldig bra med siste punkt. Om du også får testet med lavere strøm så har du nok en konklusjon. Evt vil OBD11 kunne gi deg en rimelig sikker diagnose.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hybrid88

Takk for svar. Jeg prøvde med ladekabelen som fulgte med bilen og satte den i ladeboksen og da ladet den bare 2.1kw på samme ladeboks.

Den kabelen tror jeg bare er dimensjonert for 20a men jeg vet ikke.

Husker jeg kjøpte en ny kabel til den første etron pga jeg var skuffa over ladeeffekt etter installasjon av ladeboks med den medfølgende kabelen.

Burde jeg prøve ladekladden?
Etron 55
E-golf
911 GT3

Orbit

#3
Dersom det er importbiler, er det mye sannsynlig at det er 20 A kabler som har fulgt med. I Norge ble det levert 32 A 3-fas helt fra starten for å støtte 1-fas 32 A, men det er noe som ikke tillates av e-verkene utenlands (og også en del steder i Norge). På 32 A-kabelen er dette trykt på støpselet, vil tro det er tilsvarende for 20 A. 32 A er blitt standard i utlandet også nå.

Dersom du har den mistenkte feilen på laderen, vil 20 A kabel gjøre at ladingen i praksis går på 10 A, dvs ca 2.1 kW etter AC/DC slik du ser. Setter du på kladekladden på 100% (med Schuko) skal den vel levere 8A (?), dvs du vil i praksis få 80% av effekten til en 20 A type-2 kabel (gitt feil i laderen). Om du får ca 1.6 kW med ladekladden på 100%, er det som forventet. På så lav strøm vil evt utfall av lademodul ikke ha noen betydning.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hybrid88

#4
Ok men da tyder det veldig på at det er feilen i bilen som du sier? Det står 20a på kabelen. Så da har jeg testet at koblet til ladeboksen får jeg 2.1kw med 20a kabelen og 4.3kw med 32a kabel

Antar at det er en garantisak hos møller?
Etron 55
E-golf
911 GT3

Orbit

Dersom det er importbil, er det vel utvidet fabrikkgaranti som gjelder. For en norsk bil, er det en reklamasjonssak. Men det bør gå greit, selv om det er en litt forvirrende feil. Ut fra det vi har sett fra OBD11 på den andre tråden, skal det finnes en feilindikasjon i laderen dersom verkstedet forsøker med 1-fas lading på høy nok strømstyrke.

Sitat fra: Orbit på lørdag 27. mars 2021, klokken 09:52
Tipper det er "Target/actual current deviation = too high" som reflekterer feilen, dvs at bilen ikke får den strømmen den forventet. Det er bra laderen selv har detektert dette.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hybrid88

Ja det er utvidet garanti men den er heller ikke 2 år fra første reg dato. Så den generelle 2 år garantien i europa gjelder fortsatt:)

Får kontakte verkstedet.

Takk for hjelp
Etron 55
E-golf
911 GT3

hybrid88

Det er litt ulike tilbakemeldinger fra audi her. En forhandler sier at det høres ut som en defekt ombord lader og en annen audi forhandler (møller ensjø) sier at bilen bare har en lader og at feilen skyldes temperatur...

I vinter ladet min forrige etron 6.4kw på samme laderen i minus 15 selv om den hadde stått lenge.

Bilen som vi mistenker feil på lader fortsatt ikke mer enn 4.5kw i 15 grader pluss.

Bilen skal inn imorgen (dessverre dit hvor de ikke mistenker feil)

Hva skal jeg si til verkstedet ved innlevering for å kanskje få en løsning på feilsøk
Etron 55
E-golf
911 GT3

Hårek

Sitat fra: hybrid88 på tirsdag 27. april 2021, klokken 17:22
Det er litt ulike tilbakemeldinger fra audi her. En forhandler sier at det høres ut som en defekt ombord lader og en annen audi forhandler (møller ensjø) sier at bilen bare har en lader og at feilen skyldes temperatur...
Høres ut som de snakker litt forbi hverandre. Bilen har nok bare en lader (to er en opsjon). Men den ene laderen har tre moduler (en for hver fase).
Hvis du lader på TN nett (400V 3-fase) så skal hver modul trekke 16A og du får 11 kW. Prøv det på en tilgjengelig ladestasjon med AC ladestolpe.
På IT nett (230V enfase) blir de tre modulene koblet om slik at de tilsammen kan trekke 32A.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

hybrid88

Takk for oppklaring. Har nå testet samme medfølgende ladekladd på to etroner. Min ladet 1.6kw og den andre etronen 2.1kw

Er det noen som har tips til hva jeg bør si og evt be dem teste?
Etron 55
E-golf
911 GT3

ThomasEL

Sitat fra: hybrid88 på tirsdag 27. april 2021, klokken 18:23
Takk for oppklaring. Har nå testet samme medfølgende ladekladd på to etroner. Min ladet 1.6kw og den andre etronen 2.1kw

Er det noen som har tips til hva jeg bør si og evt be dem teste?

Du kan jo nevne at feilen muligens bare gjør seg gjeldende på enfaselading i IT-nett

Og du kan nevne at andre med liknende feil via OBD-avleser har sett svart på vidt at kun én av de tre lademodulene trekker 8A mens pilotsignalet sier 16A tilgjengelig. Altså er det to moduler som skal trekke 8A hver når alt er normalt.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 27. april 2021, klokken 18:43
Du kan jo nevne at feilen muligens bare gjør seg gjeldende på enfaselading i IT-nett
Jeg tror ikke IT-nett er relevant, kun om du lader 1-fase med høy nok strømstyrke til at bilen ønsker å bruke mer enn en modul. Dvs IT/TN i seg selv er irrelevant her.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Sitat fra: Orbit på tirsdag 27. april 2021, klokken 19:10
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 27. april 2021, klokken 18:43
Du kan jo nevne at feilen muligens bare gjør seg gjeldende på enfaselading i IT-nett
Jeg tror ikke IT-nett er relevant, kun om du lader 1-fase med høy nok strømstyrke til at bilen ønsker å bruke mer enn en modul. Dvs IT/TN i seg selv er irrelevant her.

Ja, helt enig!
Er så vant til å tenke at man har trefaselader hvis man er så heldig å ha TN-nett, at jeg i farten slengte på IT. Men det er nok helt klart irrelevant, ja!

Så det rette er at du kan presisere at det gjelder ved enfaselading over 10A
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

hybrid88

Okei, takk for svar folkens. Holder dere oppdatert på hva Møller Ensjø finner ut imorgen. Jeg skal forklare hva jeg opplever og det dere har foreslått :+1:

Med ladekladd på 10a kurs får jeg 1.6kw, 32a enfas ladeboks 4.4-4.6kw, 20a enfas lading 2.1kw.

Jeg fikk mulighet til å sammenligne med to andre etroner med samme ladere siste uken og de viste begge normal lading men min lå lavere.

Blir interessant å se hva de finner ut
Etron 55
E-golf
911 GT3

ThomasEL

@Hybrid88:

Supert hvis du holder oss oppdatert!
Som nevnt hadde feilen på egenhånd rettet seg før de fikk undersøkt min bil. Dermed kunne de bare finne disse symptomene i feilloggen, men klarte ikke å finne ut hva som hadde FORÅRSAKET feilen.
Jeg har derfor fått beskjed om at jeg får time på dagen hvis feilen oppstår igjen, slik at de kan undersøke mens feilen er til stede.
- Hvis de klarer å finne selve feilen hos deg, så er det jo stor sjanse for at det er samme feilen som ligger til grunn for symptomene bla jeg opplevde.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA