Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Startvansker - hva kan det være?

Startet av bkv, tirsdag 13. april 2021, klokken 17:24

« forrige - neste »

bkv

Min i-miev fra 2012 har de siste dagene nølt med å starte. Jeg vrir om nøkkelen og ingenting skjer, annet enn at batterilampen og noe til lyser. Jeg prøver flere ganger, litt frem og tilbake med girspaken, vrir på nøkkelen, og så starter den. Heldigvis har det ikke vært nødvendig å ringe til bergingsbilen ennå, men jeg frykter at det kan skje hvis jeg fortsetter å kjøre med den.

Pussig nok er det ikke alltid problemer. Hvis den har stått hjemme med tilkoblet ladeledning, starter den på første forsøk.

Er det noen her som kjenner igjen dedtte?

Mitsubishi i-Miev 2017

Porsgrunn

Kjenner ikke i-miev spesifikt men tenker at 12v batteriet høres ut til å være en kandidat til å gi slike problemer.

bkv

Kom til å tenke på det, jeg også. Er det mulig å sjekke tilstanden på 12v-bateriet?
Mitsubishi i-Miev 2017

Carl Anton Stenling

#3
En mulighet er å måle spenningen på 12 V-batteriet før du prøver å starte bilen. Du bruker da et volmeter direkte på batteripolene. Hvis spenningen ligger under 11,5 V så er det nok på tide å bytte 12 V-batteriet.

Ideelt sett bør man måle under belastning eller logge spenningen over tid. For vår Nissan Leaf har vi installert en batterilogger for å følge med på spenningen ettersom bilen nå begynner å eldes.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Porsgrunn

Du kan få en god indikasjon ved å sjekke hvilespenningen med et multimeter. Det er vel litt forskjellige meninger om hva som er bra, men lader du det opp og lar bilen stå ubrukt en dag omtrent bør den forsatt ligge mellom 12,3 og 12,8 volt.

Du kan også reise innom et bilverksted å spørre om en belastningtest for å se hvor raskt volten detter under belastning.

Dersom batteriet er fra 2012 er det kanskje rimelig å anta at det ikke har så lenge igjen uansett, selv om det ikke skulle være problemet denne gangen.

automat

Hvis det hjelper å dra girspaken frem og tilbake, så ville jeg renset og smurt girwire. Det er et kjent problem at wire kan bli full av møkk bak ved kassa, noe som kan føre til treghet. Hvis sjalteren bak på kassa ikke kommer skikkelig i P-posisjon, får man ikke startet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

bkv

Ja, et multimeter har jeg jo liggende. Jeg får prøve det. Jeg koblet forresten på batteriladeeren noen timer i går. I dag har bilen startet, men jeg må gjerne holde nøkkelen vridd om et sekund eller to, så kommer det noen lyder forfra, og bilen starter.
Mitsubishi i-Miev 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA