Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW MEB vs Tesla - teknisk konstruksjon

Startet av OhmPaPa, mandag 12. april 2021, klokken 23:14

« forrige - neste »

OhmPaPa

Sandy Munro er en ingeniør med lang erfaring fra bilproduskjon - både for GM og Ford i USA.

Nå har han sitt eget firma som vurderer den tekniske innmaten i biler. Han kom på min radar da han først hadde en video hvor han rakket ned på Tesla Model 3 for så et års tid senere bli veldig begeistret for bilen pga de forbedringene Tesla hadde gjort.

Nå har han noen videoer klare hvor han gjennomgår Volkswagen ID.4 og sammenligner med velkjente (for ham) Tesla Model 3.

I denne videoen undersøker han det som er under panseret på ID.4 og sammenligner med Tesla:

https://www.youtube.com/watch?v=Xax1HmVPKZY


I denne videoen undersøkes understellet til bilen:

https://www.youtube.com/watch?v=HkJXkWC9G_0


Her er flere videoer fra Munro: https://www.youtube.com/c/MunroLive/videos

turfsurf

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 12. april 2021, klokken 23:14
Nå har han noen videoer klare hvor han gjennomgår Volkswagen ID.4 og sammenligner med velkjente (for ham) Tesla Model 3.
Interessant. Ser ut som om VW har designet en plattform stykkvis og delt, med mangel på noen som har helhetlig ansvar.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

amrois

Jeg forstår ikke hvordan du kan trekke en slik konklusjon. Bare fordi Munro ikke forstår hvorfor noe er designet på en bestemt måte, er det ikke innlysende at det er en dårlig konstruksjon. MacPherson oppheng foran gir mening i massevis; alu-armen bak gir mer fleksibel plassutnyttelse innvendig for mange forskjellige biler som skal bygges på samme platform; trommelbremser bak gir bare vanvittig mye mening på en elektrisk familiebil til bruk i et land som Norge.

Dessuten, er det en ting alle testere ser ut til å være enige om så er det at opplevd støy i ID-ene er svært lav og komfortabel, samt at oppheng, fjæring og demping virker særdeles bra. Så da har man ikke bommet, men heller oppnådd det man har vært på jakt etter med denne platformen. Husk dessuten at den typiske kjøperen av MEB-baserte biler faktisk ikke er spesielt interessert i å kjøre sportsbil. De som ønsker en familieracer har mange andre biler å velge mellom.
ID4 Pro Perf Tech

turfsurf

Sitat fra: amrois på tirsdag 13. april 2021, klokken 11:36
Jeg forstår ikke hvordan du kan trekke en slik konklusjon. Bare fordi Munro ikke forstår hvorfor noe er designet på en bestemt måte, er det ikke innlysende at det er en dårlig konstruksjon. MacPherson oppheng foran gir mening i massevis; alu-armen bak gir mer fleksibel plassutnyttelse innvendig for mange forskjellige biler som skal bygges på samme platform; trommelbremser bak gir bare vanvittig mye mening på en elektrisk familiebil til bruk i et land som Norge.
Når ting blir unødvendig komplisert er det gjerne ett resultat av for lite tenking på helhetlig design. Noe som kalles "local optimisation". Dvs man prøver å løse en enkelt problemstilling best mulig, uten å ta ett steg tilbake og se på helheten.

Når man gjemmer nødutkoblingen av batteriet under spylervæskepåfyllingen, og trekker en metallstang rett over plusspolen på batteriet så er det i mine øyne åpenbart at noen ikke har snakket sammen.

Vet ikke hvorfor du drar frem trommelbremsen, Munro kritiserte vel ikke den. Enig i det valget over en del andre, men personlig ville jeg foretrukket skivebrems med rustfrie skiver.

Når det hjelder hjuloppheng så er jeg ikke overbevist. Har selv prøvekjørt, og opplevelsen var "stump" fjæring. Det var det første fruen kommenterte og, når jeg spurte hvordan hun opplevde den. Minner litt om i3. Og jeg har lest flere tester som kommenterer dette i etterkant, så at alle testere er enig i det stemmer ikke.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: amrois på tirsdag 13. april 2021, klokken 11:36
Dessuten, er det en ting alle testere ser ut til å være enige om så er det at opplevd støy i ID-ene er svært lav og komfortabel,
Dette har jeg fått med meg også, men når jeg så en video med Teslabjørn hvor han brukte db måler så målte ID4 likt med Model 3 performance.

Nå kan mye sies om Bjørn sin testing men han gjør den på samme sted med samme utstyr.

M3p er ikke verdenskjent for lav opplevd støy.....

Mulig det er stor forskjell på de med dobbelt glass ol. men da er jo ikke plattformen støysvak.

amrois

Jeg vil anta at målt db og opplevd støy er to forskjellige størrelser. Sus i trekroner og fuglekvitter oppleves ikke som støy, men motorsykkel med samme db gjør. Overført til bil vil jeg tro frekvensene på den lyden man hører påvirker opplevd støy mer enn db nivå. Bjørns test gir derfor et objektivt korrekt lydnivå, men er altså ikke et uttrykk for opplevd støy.
ID4 Pro Perf Tech

Counterpointer

Sitat fra: amrois på onsdag 14. april 2021, klokken 12:33
Jeg vil anta at målt db og opplevd støy er to forskjellige størrelser. Sus i trekroner og fuglekvitter oppleves ikke som støy, men motorsykkel med samme db gjør. Overført til bil vil jeg tro frekvensene på den lyden man hører påvirker opplevd støy mer enn db nivå. Bjørns test gir derfor et objektivt korrekt lydnivå, men er altså ikke et uttrykk for opplevd støy.
Helt riktig, og akkurat det som er dårlig med TB sin målingsmetodikk. Men lydtrykk angitt i db i ørehøyde er bedre enn biltestere som synser i vilden sky ut fra egen opplevelse.

Uansett oppleves ikke en bil med 75 db som mer stille enn en med 65 db uansett frekvensspekter (tilfeldig valgte verdier som ikke har med nevnte modeller å gjøre). 10 db er ofte det nivået som skal til for at utrente ører hører forskjell, mens et lite avvik i frekvens er lett hørbart.

Det som er ytterligere morsomt er at vi mennesker har forskjellig hørsel som gjør at det er store individuelle forskjeller på både hva vi hører og hvordan dette oppfattes

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA