Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av Ioniq 5 på 400v

Startet av Forstmann, søndag 11. april 2021, klokken 17:51

« forrige - neste »

Forstmann

Rask ladehastighet er et av argumentene for Ioniq 5. Er det noen som har satt seg inn i hvordan den lader på 400v lynladere?

Leser noen steder at Taycan, som også har 800v-system og superrask lader, som standard kun kan utnytte maks 50kw på 400v ladere. Det skal også finnes tilleggsutstyr til den som kan gi opptil150kw.

Sjekket lynladerne i mitt nærområde, og det er bare 400v. 50kw er for lite idag, og det er foreløpig for få ionity-ladere, selv om det sikkert bygges ut kraftig etterhvert.


Vaduz

Om alt er dimensjonert likt forøvrig skulle man jo anta det ble halvparten da, men er nok sikkert litt mer komplekst enn som så. Vet ikke.

Orbit

Det spørs hvordan batteri er koblet opp. På Taycan lades batteriet alltid med 800 V. Ved tilkobling av 400 V lader, er det en intern DC/DC-booster som øker spenningen til 800 V i bilen (og halverer strømmen). Denne boosteren var på 50 kW i standardutgaven i starten, og kunne oppgraderes til 150 kW som opsjon. Jeg tror 150 kW er standard på nye biler (dvs modellår 2021 og senere).

Ioniq 5 kan også ha valgt en annen mulighet, hvor batteripakken splittes i to parallellkoblede halvdeler på 400 V ved lading på 400 V lader. Da trenger den ikke en intern booster, og skal kunne trekke den effekten som laderen tilbyr (i praksis begrenset av strømmen i ladekabelen). Det kan være problematisk å få balansert de to halvdelene likt.

Så spørs det hva Hyundai har valgt. Begge løsningene trenger en del ekstra kraftelektronikk for å støtte lading av 800 V batteri på 400 V ladestasjon.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ID4

Sitat fra: Orbit på søndag 11. april 2021, klokken 20:42
Det spørs hvordan batteri er koblet opp. På Taycan lades batteriet alltid med 800 V. Ved tilkobling av 400 V lader, er det en intern DC/DC-booster som øker spenningen til 800 V i bilen (og halverer strømmen). Denne boosteren var på 50 kW i standardutgaven i starten, og kunne oppgraderes til 150 kW som opsjon. Jeg tror 150 kW er standard på nye biler (dvs modellår 2021 og senere).

Ioniq 5 kan også ha valgt en annen mulighet, hvor batteripakken splittes i to parallellkoblede halvdeler på 400 V ved lading på 400 V lader. Da trenger den ikke en intern booster, og skal kunne trekke den effekten som laderen tilbyr (i praksis begrenset av strømmen i ladekabelen). Det kan være problematisk å få balansert de to halvdelene likt.

Så spørs det hva Hyundai har valgt. Begge løsningene trenger en del ekstra kraftelektronikk for å støtte lading av 800 V batteri på 400 V ladestasjon.

Sitat reklame:
Takket være den helt nye dedikerte elbilplattformen kan IONIQ 5 levere en banebrytende kombinasjon av lang rekkevidde og ultrarask lynlading. Bilen har støtte for lading på både 400V og 800V helt uten adaptere eller omformere, og byr dermed på verdens første multiladesystem av sitt slag.

ID4


Forstmann

Spennende kurve. Den må vel ha blitt stoppet på ca 80%, kan vanskelig tenke meg at den går helt ned i kjelleren ved rundt 80%

Skulle gjerne sett en slik kurve for 400v også.

ID4

Sitat fra: Forstmann på mandag 12. april 2021, klokken 10:38
Spennende kurve. Den må vel ha blitt stoppet på ca 80%, kan vanskelig tenke meg at den går helt ned i kjelleren ved rundt 80%

Skulle gjerne sett en slik kurve for 400v også.

Jeg er dårlig på koreansk, men du har nok rett at testen gikk til 80%.

Forstmann

Fikk tilbakemelding fra Hyundai Norge om at bilen trekker det som er tilgjengelig fra 400v-ladere. (Forutsatt optimale forhold på temp, som osv. selvfølgelig)

Dette gjør vel bilen til den mest avanserte på markedet akkurat nå med hensyn på lading?

automat

Sitat fra: Orbit på søndag 11. april 2021, klokken 20:42

Ioniq 5 kan også ha valgt en annen mulighet, hvor batteripakken splittes i to parallellkoblede halvdeler på 400 V ved lading på 400 V lader. Da trenger den ikke en intern booster, og skal kunne trekke den effekten som laderen tilbyr (i praksis begrenset av strømmen i ladekabelen). Det kan være problematisk å få balansert de to halvdelene likt.


Kan de gjøre det motsatt? At bilen som default er 400V under drift og lading, men batteriet splittes og seriekobles når man kobler seg til en 800V lader. Det vil vel redusere balanseringsproblematikken?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

feistydolphin

Spenningen i batteriet er oppgitt i spesifikasjonene til 654,3 volt. Så da er det formodentlig noe der som jekker spenningen opp når man lader på 400v og ned fra 800v... Mvh ikke elektroingeniør 😊

johnsalf

Sitat fra: HelEl på mandag 12. april 2021, klokken 10:50
Sitat fra: Forstmann på mandag 12. april 2021, klokken 10:38
Spennende kurve. Den må vel ha blitt stoppet på ca 80%, kan vanskelig tenke meg at den går helt ned i kjelleren ved rundt 80%

Skulle gjerne sett en slik kurve for 400v også.

Jeg er dårlig på koreansk, men du har nok rett at testen gikk til 80%.
Og de som kan koreansk ser at høyre kolonne vise minutter og sekunder på hvert trinn - hvis en da legger det sammen kommer en til under 18min på 10-80% lading.

mfd

Kanskje litt offtopic i forhold til 400v.

Men jeg er spent på hvilken ladehastighet jeg får på min Eease 230v (32 amp - 3 fas) lader.  Får max 7.5 kw på min BMW i3, men Tesla Model 3 skal visstnok få 11KW på den laderen (selv om det bare er 230 v).
Er forberedt på at jeg nok ikke får det på Ioniq 5-en..
IONIQ 5 - Project 45 - bestillt.

Salroy

Har ladet min På hurtigladere. På 150 kw lader på Circle K , ladet den med 174 kw maks, 35% til 80% på 14 min. Prøvde Fortum sin 50 kw lader fra 86% og til 100. %, ladet med 47 kw til fullt batteri.

Jebba

Fikk min Ioniq5 i går! Godt førsteinntrykk, men satte Teslas wall connector i den og den begynte ikke å lade.. lader nå på sakte strøm, 1,6Kw fra huskontakt (mobile laderen-shuko). Noen som har erfaring med Teslas ladeboks? Den fungerte med vår tidligere Ioniq.

trykkertor

Sitat fra: Jebba på fredag 23. juli 2021, klokken 08:57
Fikk min Ioniq5 i går! Godt førsteinntrykk, men satte Teslas wall connector i den og den begynte ikke å lade.. lader nå på sakte strøm, 1,6Kw fra huskontakt (mobile laderen-shuko). Noen som har erfaring med Teslas ladeboks? Den fungerte med vår tidligere Ioniq.
Jeg opplevde akkurat det samme da vi lånte Ioniq 5 og koblet til vår Tesla Wall Charger.
"Feil på kilde, sjekk strøm" eller noe slikt.
Etter flere forsøk, plugg inn, plugg ut osv.... så plutselig funket det. Ladet da med 11kW.
Men husker jeg følte det hele var så ustabilt og handlet om "flaks" at jeg var redd for å åpne døren, sjekk skjermen/ladestatus, og bare lot det stå.

Prøv å ha bilen opplåst med dørene lukket.
Koble til ladekabelen.
Trykk "lås" på nøkkelen.
(Vet ikke om det var oppskriften som funket for oss, for vi rotet ganske mye før det endelig fungerte.
Og som du skrive, fungerte Tesa Wall Charger helt fint på vår Kona Electric.)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA