Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla forsikring

Startet av raypettersen, søndag 11. april 2021, klokken 17:49

« forrige - neste »

CCTesla

Har noen prøvd å få bedre avtale etter at de nye Tesla prisene kom. Verdien på min Y har gått ned; skal ikke forsikringen bli billigere?

Motorwatt

Ikke sikkert deleprisen blir endret. Nå er det vel dyrest for selskapene hvis bilen blir vraket, men hvor stor del av totalen vrakete biler utgjør i utbetalinger er nok en hemmelighet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________


Haamos

#63
Forsikret nettopp min TM3 2024 for ca 19 000 i året, superkasko, fri kjørelengde, 8000 egenandelstak, startbonus 60% (jeg har ingen bonus fra før, min første egeneide bil). Sjekket med de store som Storebrand og Tryg, og de skulle ha dobbelt av det Jbf kunne tilby, med dårligere vilkår. Tryg f.eks. kunne tilby 35 000 i året, 30 000 km kjørelengde for full kasko med 8000 egenandel.

Det er veldig mye å spare ved å sjekke litt forskjellig. Jbf er et ekslusivt forsikringsselskap, men har man foreldre som er kunder, eller jobber i en av bedriftene de samarbeider med (oversikt her), har de utrolig gunstig forsikring på alle områder.

Med andre ord, skal du forsikre Tesla, kan du spare mye dersom du kvalifiserer til å bli kunde av Jbf.


[DISCLAIMER: Jeg jobber ikke for Jbf og har ingen interesser i selskapet annet enn å være fornøyd kunde]
Tesla Model 3 2024 Standard range Ultra red

marud

Sitat fra: Haamos på tirsdag 14. november 2023, klokken 21:13Forsikret nettopp min TM3 2024 for ca 19 000 i året, superkasko, fri kjørelengde, 8000 egenandelstak, startbonus 60% (jeg har ingen bonus fra før, min første egeneide bil). Sjekket med de store som Storebrand og Tryg, og de skulle ha dobbelt av det Jbf kunne tilby, med dårligere vilkår. Tryg f.eks. kunne tilby 35 000 i året, 30 000 km kjørelengde for full kasko med 8000 egenandel.

Det er veldig mye å spare ved å sjekke litt forskjellig. Jbf er et ekslusivt forsikringsselskap, men har man foreldre som er kunder, eller jobber i en av bedriftene de samarbeider med (oversikt her), har de utrolig gunstig forsikring på alle områder.

Med andre ord, skal du forsikre Tesla, kan du spare mye dersom du kvalifiserer til å bli kunde av Jbf.


[DISCLAIMER: Jeg jobber ikke for Jbf og har ingen interesser i selskapet annet enn å være fornøyd kunde]
Enig! JBF har veldig gode priser, jeg har enda ikke noen som har samme dekning til lik eller billigere pris. Jeg har 75% 1. År og fått tilbud på ca. 16 000 i året med 6000kr egenandel og 16 000 km.
2024 Tesla Model 3 RWD Stealth Grey

jkirkebo

Sitat fra: Haamos på tirsdag 14. november 2023, klokken 21:13Forsikret nettopp min TM3 2024 for ca 19 000 i året, superkasko, fri kjørelengde, 8000 egenandelstak, startbonus 60% (jeg har ingen bonus fra før, min første egeneide bil). Sjekket med de store som Storebrand og Tryg, og de skulle ha dobbelt av det Jbf kunne tilby, med dårligere vilkår. Tryg f.eks. kunne tilby 35 000 i året, 30 000 km kjørelengde for full kasko med 8000 egenandel.

Det er veldig mye å spare ved å sjekke litt forskjellig. Jbf er et ekslusivt forsikringsselskap, men har man foreldre som er kunder, eller jobber i en av bedriftene de samarbeider med (oversikt her), har de utrolig gunstig forsikring på alle områder.

Med andre ord, skal du forsikre Tesla, kan du spare mye dersom du kvalifiserer til å bli kunde av Jbf.

Da har du nok mye å gå på mhp. å få lavere pris fremover. Vi betaler litt under 7500,- per år i JBF for konas Model 3. Riktignok med 12.000km kjørelengde, men prisforskjellen er ikke så veldig stor (rundt 2000,- per år). Vår nye Model Y kostet oss 11.500,- med 20.000km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Håvar

Trodde JBF var overlegne, men jeg betaler også ca 11500,-/år (hvorav drøyt 3000,- er trafikkforsikringsavgift) på en '23 Y LR. Har NAF-forsikring gjennom Gjensidige. Kasko pluss/super, 16000 km, 75% og 4000kr egenandel. Parkering på egen tomt, men ikke garasje

Det viser i alle fall verdien av å undersøke mange tilbydere
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Haamos

Sitat fra: Håvar på onsdag 15. november 2023, klokken 10:15Trodde JBF var overlegne, men jeg betaler også ca 11500,-/år (hvorav drøyt 3000,- er trafikkforsikringsavgift) på en '23 Y LR. Har NAF-forsikring gjennom Gjensidige. Kasko pluss/super, 16000 km, 75% og 4000kr egenandel. Parkering på egen tomt, men ikke garasje

Det viser i alle fall verdien av å undersøke mange tilbydere

Det har nok en god del med lokasjon å gjøre også, har jeg skjønt etter å ha snakket med flere forsikringsselgere. Du har en veldig god pris, men tror nok den hadde vært mye høyere om du var basert i Oslo.

Skulle gjerne fått forsikringen litt billigere, men jeg er avhengig av å ha fri kjørelengde, da jeg bruker bilen til å pendle i tillegg til en god del turer utenom. prisen på 19 000 er også inkludert trafikkforsikringsavgift.
Tesla Model 3 2024 Standard range Ultra red

arthur

Pris på forsikring er basert på statistikk og i områder med høyere skadefrekvens så vil prisen være høyere. Statistisk sett vil en biltype være mer skadeutsatt enn andre biler og får derfor en høyere pris. Dette endrer seg over tid og også fra selskap til selskap så man bør uansett sjekke sine forsikringer regelmessig, i alle fall hvert annet år.
AV erfaring tror noen at det er mest lønnsomt å sale alle forsikringer i et selskap, kan være riktig, men behøver absolutt ikke være det.
Medlemskap "her eller der" gir (tilsynelatende)gode rabatter, men det er ikke sikkert riktig i forhold til pris i et annet selskap uten slike medlemskap. Det KAN være lønnsomt å melde seg inn i "et eller annet" forbund/organisasjon og få gode rabatter, ja kanskje rabatter som mer enn oppveier for prisen av medlemskapet.

Og hva betyr så alt dette i sum? At det er umulig å mene noe om hva, eller hvor, andre skal forsikre seg og at man som sagt regelmessig bør ha en gjennomgang av sine forsikringer!

 
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

OlaM

Hvis man ønsker å spare penger har jeg noen tips:

- Knip inn på kjørelengden, juster den heller opp i løpet av året.
- Se om det koster mindre å betale årlig enn månedlig.
- Øk egenandelen. Hvis du er bekymret for det ekstra det vil koste deg å dekke en skade, sett det du sparer inn på en sparekonto så har du raskt tjent inn den diffen - gitt at du ikke skader bilen hyppig da.
'21 3LR

Electric cars in Norway

#70
Sitat fra: OlaM på onsdag 15. november 2023, klokken 18:46Hvis man ønsker å spare penger har jeg noen tips:

- Knip inn på kjørelengden, juster den heller opp i løpet av året.
- Se om det koster mindre å betale årlig enn månedlig.
- Øk egenandelen. Hvis du er bekymret for det ekstra det vil koste deg å dekke en skade, sett det du sparer inn på en sparekonto så har du raskt tjent inn den diffen - gitt at du ikke skader bilen hyppig da.
Enig i dine forslag og jeg legger til følgende tips (og håper det er innafor selv det kanskje er litt på kanten å si det....)...

De yngre Tesla eierne bør om mulig sette bilforsikringen på sin mor&far da det gjerne er mye billigere....det vet disse aktuarene som beregner og regner på slikt i forsikringsselskap. Yngre bileiere i raske elbiler er dyrere å forsikre enn godt voksne med samme bil. Trist men slik er det bare...

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 15. november 2023, klokken 19:32
Sitat fra: OlaM på onsdag 15. november 2023, klokken 18:46Hvis man ønsker å spare penger har jeg noen tips:

- Knip inn på kjørelengden, juster den heller opp i løpet av året.
- Se om det koster mindre å betale årlig enn månedlig.
- Øk egenandelen. Hvis du er bekymret for det ekstra det vil koste deg å dekke en skade, sett det du sparer inn på en sparekonto så har du raskt tjent inn den diffen - gitt at du ikke skader bilen hyppig da.
Enig i dine forslag og jeg legger til følgende tips (og håper det er innafor selv det kanskje er litt på kanten å si det....)...

De yngre Tesla eierne bør om mulig sette bilforsikringen på sin mor&far da det gjerne er mye billigere....det vet disse aktuarene som beregner og regner på slikt i forsikringsselskap. Yngre bileiere i raske elbiler er dyrere å forsikre enn godt voksne med samme bil. Trist men slik er det bare...
Er egentlig litt uenig med deg her. Før var dette et godt tips, da man kunne få "arvet"/overført bonus i ettertid. Dermed ville det ikke bli så dyrt den dagen man setter forsikringen på seg selv.

Et annet forslag som jeg har mer sansen for, er å velge Gjensidige. Vanligvis vile jeg ikke gått inn og anbefalt ett enkeltselskap, men de er det eneste selskapet som jeg vet om, som premierer unge førere som klarer å kjøre skadefritt, ved å tilbakebetale "hele ungdomstillegget", eller slik var det ihvertfall før.

Jeg var heldig å kunne overføre bonus fra min mor som ikke eide førerkort eller bil, men som min ene eldre bror og ene eldre søster hadde brukt slik du foreslår, så jeg fikk "i pose og sekk" da jeg overtok bilen som de to før meg hadde eid, og jeg flytta forsikringen til meg selv med bonus som var opptjent.

Skadefri kjøring førte altså til at jeg både tjente opp mer bonus på meg sdelv før de fjernet muligheten til å overta bonus, samtidig som dette ble "tvungen sparing".

Ser de nå har endret dette til max 10 K om man starter som 18-åring og kjører skadefritt til og med fylte 23 år, når utbetalingen skjer.

https://www.gjensidige.no/forsikring/bilforsikring/ungdomsavtalen

Bør legge til at sparetips nr. 2 er å ha en billig bruktbil i denne perioden, eventuelt en ny/nyere som både er billig å forsikre og billig å reparere og vedlikeholde. Dyr bil med kraftig motor kan og bør man vente med til man har sparka av seg noen "ungdomstendenser" og visst at man kan kjøre skadefritt.

Spesielt med tanke på at ungdoms-tillegget fort kan bli over 10 K per år om det er en typisk "sportsbil" med heftig motor.

Klar over argumentet om å skaffe ungdommen så sikker bil som mulig, men da bør man heller ikke la de råde over en bil der all gevinsten spises opp av bil med kraftig motor og heftige ytelser. Og skal de likevel ha det, ja da kan de jammen betale merkostnaden selv.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Håvar

Mange gode tips her!
Det med å samle alle forsikringene KAN være lurt, men er ikke alltid det.
Jeg hadde en runde i våres da jeg ventet på bilen. Har de fleste forsikringer hos IF, for det var der jeg fikk best pris.
Å inkludere forsikring av Y'en ville senket prisen på de andre forsikringene med til sammen 1500-2000 kr, men jeg måtte betalt 14000 for bilforsikring, altså nesten 6000 mer enn jeg betaler i dag og i sum ville det blitt dyrere enn å bruke flere selskap.

Det er så store forskjeller at en må nesten regne på mange ulike scenario, men det er litt tidkrevende.
En "fordel" hos Gjensidige er at en får tilbake endel i form av utbytte (typisk 10, og ja jeg vet en må skatte av dette :/). Så den reelle prisen hos de blir gjerne 7-8 prosent lavere enn det en betaler inn månedlig.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

arthur

Sitat fra: Håvar på torsdag 16. november 2023, klokken 09:45Det er så store forskjeller at en må nesten regne på mange ulike scenario, men det er litt tidkrevende.

Ja, det er det, men: Tipper jeg selv har brukt kanskje totalt alt inkludert tre/fire timer på en slik grundig gjennomgang, men når det fører til en besparelse på mange tusen så er det god timebetaling, sågar netto, og vel verdt det. Tror nok mange kvier seg for å gjøre den jobben, og kanskje ikke helt vet hvor de skal begynne? Eller rettere sagt; de legger ut på f.eks Facebook et spørsmål som går på f.eks; Hvor er det best å tegne forsikringer? Og til svar nevner folk i fleng alle de selskaper det er mulig å forsikre seg hos uten noe mer informasjon enn navnet på selskapet. Ble man noe klokere av det? Nope!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

OlaM

#74
Man får forresten 70% startbonus hos Storebrand, og så kan man bytte og ta med seg bonusen etter en måned. Merkelig men sant. Jeg gjorde det.

edit: dette er feil, i tillegg til gammel info. Noen gir 60, noen mer.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA