Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Inventory

Startet av Contango, søndag 11. april 2021, klokken 14:18

« forrige - neste »

Contango

Jeg ser fra Model S inventory sidene for bruktbiler at Tesla begynner å bli ganske kreative med prisingen. Det er tydelig at mange kjøper i weekendene, for en del priser går opp natt til lørdag og ned igjen natt til mandag. Biler kommer og går fra inventory også. At en bil blir borte betyr altså ikke nødvendigvis at den er solgt. Plutselig kan den dukke opp igjen noen dager eller til og med uker senere. Med unntak av weekendene faller prisene gjerne daglig med noen tusen. Av og til kraftigere.
«Nybil» model S inventory har i de siste månedene bare vært Performance (stort sett med noen få km) som har kommet og gått. De prisene er mer «sticky». Med nye Model S langt frem i tid har de sikkert større tålmodighet enn vanlig.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

spirrevipp

I 2016 før jeg kjøpte min første Models S så var det typisk demo-biler som ble justert ned med noen kroner ganske ofte i forhold til kjørte kilometer. Kanskje samme greia nå? Sjekk om km-stand er justert i takt med prisen.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Facet

Jeg har også sett at de sier flere av 2016 Model X P90DL er førstegangsregistrert i 2018 mens på vegvesen.no er de regga i 2016.
2022 Tesla Model Y Performance
2020 VW e-Golf

Contango

Sitat fra: Facet på mandag 12. april 2021, klokken 19:33
Jeg har også sett at de sier flere av 2016 Model X P90DL er førstegangsregistrert i 2018 mens på vegvesen.no er de regga i 2016.
Godt observert. Jeg trodde først det var demo modeller de hadde solgt på et senere tidspunkt og dermed med garantier fra salgstidpunktet. Men, nei. Garantiene starter fra de var registrert. Jeg lurer på hvorfor de skriver det de gjør.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

MuskElBil

Plutselig flere nye og demo ute nå.
Både S, X og 3.
3'erne antakelig 2020 modeller pga aks 4,6s på LR.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

z4rd

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Contango

Noen observasjoner fra Model S brukt inventory:
- tidligere var prisene ganske forutsigbart lavere nærmest fra dag til dag inntil bilene ble solgt. Slik er det ikke lenger. Ja, prisene faller, men med lavere beløp, fluktuerer mer opp og ned og har ikke den samme tydelige, fallende trenden.
- prisene settes ofte opp før weekendene.
- biler kan bli fjernet fra inventory og komme tilbake igjen dager eller uker senere med vesentlig høyere pris.
- prisnivået nå er ikke så attraktivt ift Finn som det var før.
Det virker som Tesla er mer fokusert på marginer ift kapitalbinding og holder igjen på prisene i mye større grad enn tidligere. Om det er fordi de nå ikke lenger trenger å være redd for å slippe opp for cash eller fordi markedet for S (og X) er sulteforet mens kundene venter på nye biler som aldri kommer vet jeg ikke.
Mht nybilinventory så kom det aldri noen LR'er etter de ganske få som lå ute til 735' og oppover rundt jul. Det har vært en del P'er hvor de rimeligste var lett brukte til litt over 800'. I dag ligger de på 900+. Men man må hensynta at de «gamle» LR/P ikke var «Plus» modeller. Akkurat nå synes det som om kjøpene av LR til 750ish og P til 820ish rundt juletider svært fornuftige.
Jeg er litt usikker på hva verdifallet på S er for tiden, og om mangelen på nye biler gjør at de holder seg bedre i pris. Ut fra Teslas inventory priser holder verdiene seg godt, men jeg synes ikke det helt reflekteres på Finn. Noen som har kjøpt eller solgt nyere S i det siste og kan si noe om markedet?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

JorEl

#8
Takk for info Contango :+1:

Jeg har fulgt med på antall model-S og litt pris, på Finn siden jeg kjøpte min i nov-2018. I "frykt" for at bilen min skal falle i verdi, fortere enn lånet, som jeg har på 10år(god låneavtale fra Tesla/DNB) :)
I mitt hode, for jeg fører ikke statistikk ;), så har antall model S, brukt, minsket med ca 300stk siste år. Nå er det bare 416stk brukte til salgs.
ModelS rives bort fra Finn, og nye som kommer på markedet er mye dyrere.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Contango

Markedet for brukte S har definitivt strammet seg til.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

keepitsimple

Sitat fra: Contango på mandag 09. august 2021, klokken 22:22
Markedet for brukte S har definitivt strammet seg til.
Ja enig der. For omtrent 1 år siden, var det ekstremt mange Model S ute og veldig stor forskjell opp til Model X med samme utstyr/batteripakke. Det er fortsatt slik at Model X har holdt seg mye bedre over tid men ikke like krise lengre.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA