Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Daglig bruk - innstillinger m.v.

Startet av HuPer, fredag 09. april 2021, klokken 22:38

« forrige - neste »

HuPer

Har nettopp fått min EQC.  Har ikke funnet noe info så langt om det er mulig å justere noen innstillinger. Bl.a. høyere lyd når en bruker blinklyset,  justere til flere blink?  Mottak av SMS, permanent varsel på skjermen og lyd (justere volum)?
Noen som vet eller har noen henvisninger ang dette? 

Egil Fonn

Varslinger (sms) kan du deaktivere i app. Volum for navigasjon mm kan du endre i bilens innstillinger
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

kajaaen

Justering av antall blink evt.  Lydvarsel er ikke mulig. Merkelig når mange "unyttige" funksjoner kan konfigureres. Det er mange med normalt god hørsel som har bemerket dette. Kanskje det burde vært tatt opp med imp. Det å ikke oppfatte status på blinkvarsel er en sikkerhetsrisiko som MB ikke bør tillate.

boppus

Sitat fra: kajaaen på lørdag 10. april 2021, klokken 10:27
Det å ikke oppfatte status på blinkvarsel er en sikkerhetsrisiko som MB ikke bør tillate.
Da må radio og telefonsamtaler også dempes ved bruk av blinklys?

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

HuPer

Takk for svar.  En annen sak.  Mener at selger i forbifarten sa at parkeringsassistent/parktronic ikke tillates brukt i EU.  Noen som vet?   Jeg har prøvd, men kun radaren som jobber, aldri treff med ledig p plass.  Har en 21 model.

haggen

Bmw i3 2014-2017
Volvo V60 plinn hybrid 2017-2020
Mercedes EQC AMG Edittion Juni 2021

M@rtin

Sitat fra: HuPer på søndag 11. april 2021, klokken 09:40
Takk for svar.  En annen sak.  Mener at selger i forbifarten sa at parkeringsassistent/parktronic ikke tillates brukt i EU.  Noen som vet?   Jeg har prøvd, men kun radaren som jobber, aldri treff med ledig p plass.  Har en 21 model.

Skrev dette tidligere i FB-gruppen: jeg fikk utlevert bil i midten av februar og overraskende nok både leter og parkerer den selv, men etter alt å dømme kun på parkeringsplasser der man inn/ut-parkerer (90° på kjøreretningen). Jeg får den ikke til å finne parallelle parkeringsplasser (langs en gate – «lukeparkering»). Dette sammenfaller med nedenstående artikkel, der det står skrevet at Querparkfunktion (90° på kjøreretningen) eksisterer på enkelte MB-modeller, mens Längsparkfunktion (langs en gate – «lukeparkering») er blitt fjernet (den skal på sikt introduseres igjen). Googler man mer om dette, skyldes dette visstnok sertifiseringsproblemer av sensortyper som MB har installert. Alt dette bør nok tas med en prise salt uansett, jeg har ikke akkurat gått vitenskapelig til verks her.

https://blog.mercedes-benz-passion.com/2020/08/querparkfunktion-in-mehreren-baureihen-wieder-in-sicht/
2024 Polestar 2 LRDM PP, †2021 Mercedes EQC, †2019 Tesla M3LR, †2017 Tesla MS75, †2016 Mercedes B250e, †2016 VW E-Up, †2015 Mitsubishi Miev

HuPer

Rart at jeg overhodet ikke får noen form for parkeringshjelp til å virke......
*
Jeg får heller ikke det såkalte inn/utstigingshjelpen (ratt og sete) til å virke.  Har krysset av i innstillinger på bilen, det samme i Mercedes Me appen, men ingen hjelp å få.
*
Og navigasjon.  Her skulle det være mulig å få kamera til å aktiveres når en skal svinge i en eller annen retning.  Kartet skulle visstnok bli borte - utvidet virkelighet.  Vært inne i kartmenyen, men det virker som at ikke alle innstillingsmulighetene er der.  Videosnuttene til Mercedes viser hjelpemiddelet på en fin måte, men jeg får det ikke til.  Andre som har litt info???

M@rtin

#8
Sitat fra: HuPer på mandag 12. april 2021, klokken 18:15

Jeg får heller ikke det såkalte inn/utstigingshjelpen (ratt og sete) til å virke.  Har krysset av i innstillinger på bilen, det samme i Mercedes Me appen, men ingen hjelp å få.

Den fungerer visstnok kun, dersom du har satt rattet tilstrekkelig ned og setet ikke altfor langt bak. Hos meg går kun rattet opp, setet mitt er stilt inn for langt bak for at det trekker enda mer tilbake.

Sitat fra: HuPer på mandag 12. april 2021, klokken 18:15Og navigasjon.  Her skulle det være mulig å få kamera til å aktiveres når en skal svinge i en eller annen retning.  Kartet skulle visstnok bli borte - utvidet virkelighet.  Vært inne i kartmenyen, men det virker som at ikke alle innstillingsmulighetene er der.  Videosnuttene til Mercedes viser hjelpemiddelet på en fin måte, men jeg får det ikke til.  Andre som har litt info???

Tenker du på såkalt augmented reality, må du aktivisere det ved å trykke på AR-knappen på skjermen, når du er på vei mot et mål (ellers vises knappen ikke). Da begynner den å vise kamerabilde fra frontruten med piler og gateinfo cirka 300-400 meter før kryss eller rundkjøring. Det vil gjøres frem til du slår av funksjonen igjen, uavhengig av om du parkerer bilen i mellomtiden.

Augmented Reality forutsetter AMG premium pluss-pakken, mener jeg å huske.
2024 Polestar 2 LRDM PP, †2021 Mercedes EQC, †2019 Tesla M3LR, †2017 Tesla MS75, †2016 Mercedes B250e, †2016 VW E-Up, †2015 Mitsubishi Miev

HuPer

Takker for info fra dere!
Hva gjør dere når dere skal vaske EQC i vaskeautomat for å hindre at bakluka åpner seg under vask?  Sensor under bak kan få impuls og luken åpne seg.  Ikke så bra.......   Er det å låse bilen mens en sitter inni?  Andre muligheter?

Grosor

Dobbeltrykk på låseknapp på nøkkel så er alle disse funksjonene deaktivert til du igjen trykker på åpne knapp på nøkkel.

Toalmar

Sitat fra: Grosor på onsdag 21. april 2021, klokken 11:48
Dobbeltrykk på låseknapp på nøkkel så er alle disse funksjonene deaktivert til du igjen trykker på åpne knapp på nøkkel.
Smart tips  :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

boppus

Sitat fra: Grosor på onsdag 21. april 2021, klokken 11:48
Dobbeltrykk på låseknapp på nøkkel så er alle disse funksjonene deaktivert til du igjen trykker på åpne knapp på nøkkel.
Bra tips, men hvordan vet du at bilen har mottatt meldingen, og ikke bare oppfattet ett trykk?

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Grosor

Sitat fra: boppus på torsdag 22. april 2021, klokken 07:28
Sitat fra: Grosor på onsdag 21. april 2021, klokken 11:48
Dobbeltrykk på låseknapp på nøkkel så er alle disse funksjonene deaktivert til du igjen trykker på åpne knapp på nøkkel.
Bra tips, men hvordan vet du at bilen har mottatt meldingen, og ikke bare oppfattet ett trykk?

Nei altså hvis du sitter inni bilen må du jo nesten bare stole på at bilen registrerte 2 låsekommandoer. Man kan jo gjøre det flere ganger for å være sikker. Står man ute er det bare å ta i dørhåndtaket da vil ikke bilen åpne seg.
Det står noe i manualen om å legge nøkkel i midtkonsollen ved nøkkelsymbolet, men jeg forstod ikke om det også var ment til å deaktivere nøkkelens funksjoner eller hva som var hensikten.

HuPer

Er det riktig at man må holde på minneknappen helt til både sete og ratt kommer til innstilt posisjon? Leste et sted at en kunne trykke kun en gang på eks minneplass 1 når en sto utenfor og alt ville justere seg.  Fikk ikke det til å virke.  Har en 2021 modell for øvrig.  Noen med tips?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA