Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading på schuko

Startet av larsmoe, fredag 09. april 2021, klokken 09:31

« forrige - neste »

sk0yern

Sitat fra: magfred på tirsdag 20. april 2021, klokken 09:31

Noen som vet hva dette betyr i praksis? F. eks hvis jeg lader på 16A til vanlig, vil dette sette styrken ned 50%? Eller vil den settes til en fast minimumsstrøm (6A?) uavhengig av hva slags AC-kurs jeg er koblet til? Dette var mer tydelig på tidligere ladbare VW, hvor man selv satte styrken med et faktisk tall i app/bil.

Reduce charging current: Charging current is 8 A. Load on the power grid while charging at the electrical socket can be decreased with this setting.

jonnyjb

Jeg har testet litt med min ID.3 1st og Easee-ladeboks (3-fas-kurs, 25A). Her er resultatene:

3-fas, "Redusert AC-ladestrøm" ikke valgt i app: Easee rapporterer ladeeffekt 11.2 kW (faser: 15.8A, 15.8A, 16.0A), app sier 72 km/t
3-fas, "Redusert AC-ladestrøm" valgt i app: Easee rapporterer ladeeffekt 5.6 kW (faser: 7.9A, 7.9A, 8.0A), app sier 37 km/t
1-fas, "Redusert AC-ladestrøm" ikke valgt i app: Easee rapporterer ladeeffekt 5.6 kW (faser: 24.5A, 0.3A, 0.3A), app sier 37 km/t
1-fas, "Redusert AC-ladestrøm" valgt i app: Easee rapporterer ladeeffekt 1.8 kW (faser: 7.9A, 0.3A, 0.3A), app sier 11 km/t

Så tror man kan konkludere med at "Redusert AC-ladestrøm" betyr at laderen i bilen unngår å trekke mer enn 8A?
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt


Orbit

Schuko kan benyttes, men må da være eksplisitt installert og dedikert for elbillading etter dagens eller forutgående regler. Lading på kontakter som ikke oppfyller dette vil være en bruksendring ift hva som er installert, og da bare lovlig for nødlading.

Sitat fra: https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#lading-fra-eksisterende-kontakterMerknad 1: Om det er installert spesiell ladekontakt før det kom regler om dette i 2014 utgaven av NEK 400 er det ikke krav om oppgradering. Da skal installatør allerede ha gjennomført en egen risikovurdering og informert bruker om sikker bruk.  Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler at man legger en plan for oppgradering på et senere tidspunkt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ENTO

Sitat fra: unik42 på fredag 09. april 2021, klokken 09:55
Med mindre kursen din er dimensjonert for det og av heller nyere årgang, ville jeg kanskje vurdert Redusert AC ladestrøm. Da lader vel bilen ca. 6A.

Tregt, ja, men har du tid så gjør det jo ikke noe.

Betyr det at «reduser ladestrøm» på id4 med schukolader går ned fra 10a til 6a ??

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA