Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

"Break-wipe" funksjon

Startet av O, fredag 09. april 2021, klokken 07:43

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: oivindg på mandag 27. desember 2021, klokken 14:05
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 16. desember 2021, klokken 19:53
Er det noen som vet om en estimering på hvor mye og lenge en må bremse for å holde ved like bremsene?
Min erfaring er at kraftig oppbremsing er mindre effektivt enn jeg hadde regnet når det gjelder å rengjøre skivene. Jeg har gått over til å bruke forsiktig bremsing over lengre tid. Har en snau kilometer nedoverbakke der det er 60 kilometer i timen, men der bilen kommer opp i 70-80 hvis jeg lar den trille fritt. Trykker bare nok på bremsen til å unngå at farta blir over 60. Virker ganske effektivt både foran og bak.
Det er vel i samme retning som det jeg tenker.

Avhenger jo av hvor mye som skal slipes vekk. Vedlikehold krever nok ikke så mye.
En kilometer nedoverbakke er jo forholdsvis langt. Min  bakke er bare noen hundre meter så krever litt mer aktiv oppbremsing.

rmi

Bilen vil regenerere også ved bruk av bremsepedalen, så lenge den er i drive, så du må bremse relativt kraftig for at selve bremsen skal koble inn.

Hvis du setter bilen i fri (N) i nedoverbakke så vil kun bremsene bli brukt, og må nok trykke inn bremsepedalen litt for å skifte til både fri og drive igjen, og du må trykke forsiktig fremover for å få den i fri.

Counterpointer

Som beskrevet over av meg så setter jeg bil i N.

rmi

Ahh, jeg leste ikke hele tråden på nytt :)

Forøvrig så virker det som "Break-wipe" funksjonen har vært tilbake en stund, hos meg i alle fall, for jeg merker og hører godt at det skraper i bremeskivene når jeg begynner å kjøre etter at bilen har stått i ro noen dager.

Counterpointer

De fleste biler skraper når de har stått litt Noen lugger skikkelig hvis de har parkert med våte bremser.

Kunne kanskje vært en ide å hatt geofencing slik at bremser var rene før en parkerte hjemme.

turfsurf

Sitat fra: rmi på torsdag 30. desember 2021, klokken 13:21
Forøvrig så virker det som "Break-wipe" funksjonen har vært tilbake en stund, hos meg i alle fall, for jeg merker og hører godt at det skraper i bremeskivene når jeg begynner å kjøre etter at bilen har stått i ro noen dager.
Brake, ikke break.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

mephisto32

Har vært endel plaget med rustne bremseskiver, selv om jeg titt og ofte tar kontrollerte harde nedbremsinger med bilen. I særdeleshet etter at denne funksjonen ble tatt vekk av Polestar. Ser heller ikke at denne er "kommet tilbake" i senere oppgraderinger.

Er klar over at en skal passe på bremseskivene i en elbil. Og det gjør jeg også.

Men;

Om bilen er levert med denne funksjonen, og senere tatt vekk, så har Polestar ytterste konsekvens tatt bort en funksjon jeg har betalt for, en funksjon som er nyttig, og går på sikkerhet, for å øke rekkevidden med et par km.

For meg er det viktigere med optimale bremser, heller enn 10 km ekstra rekkevidde. Har aldri brydd meg nevneverdig om rekkevidden er 470 eller 450 km.

Comments anyone?

hELgenen

Sitat fra: mephisto32 på torsdag 31. mars 2022, klokken 16:36
Har vært endel plaget med rustne bremseskiver, selv om jeg titt og ofte tar kontrollerte harde nedbremsinger med bilen. I særdeleshet etter at denne funksjonen ble tatt vekk av Polestar. Ser heller ikke at denne er "kommet tilbake" i senere oppgraderinger.

Er klar over at en skal passe på bremseskivene i en elbil. Og det gjør jeg også.

Men;

Om bilen er levert med denne funksjonen, og senere tatt vekk, så har Polestar ytterste konsekvens tatt bort en funksjon jeg har betalt for, en funksjon som er nyttig, og går på sikkerhet, for å øke rekkevidden med et par km.

For meg er det viktigere med optimale bremser, heller enn 10 km ekstra rekkevidde. Har aldri brydd meg nevneverdig om rekkevidden er 470 eller 450 km.

Comments anyone?

Ta kontakt med Polestar kundeservice - tips dem om dette - så kommer det kanskje tilbake som en opsjon i senere oppdateringer.

Send en mail - gjerne på engelsk så går det enklere - til : custsupp@polestar.com


mephisto32

Har vært i kontakt med dem, på chat, og har ringt.
Om dette, og andre ting.

Chat avdelingen skjønner ikke alltid hva man mener om man prater med dem, og kundeservice på tlf, "må ta saken opp i systemet" og skal sende meg en mail...Har sjelden fått noe vettugt tilbake.

Eksempel igår; spurte om serviceintervaller, og fikk til svar at de var på 50000 km/3år...

(Serviceintervall og avtaletid var vel to begreper som ikke helt ble skjønt der....)

Videre "Dekk og bremseklosser byttes på garanti"...Neppe gjennomtenkt svar. Jeg bytter gjerne både sommer og vinterdekk på garanti jeg :D

Meg bekjent er garantien på 6 år og 120000 km for LE...Blir mange sett dekk på meg skjønner jeg...

Har inntrykk av at kundeservice kun leser fra manualen....Den må de da forstå at jeg har lest selv...

Er ellers meget fornøyd med min polestar, og leiebilene jeg har hatt når den har vært på besøk hos Volvo...


hELgenen

De få gangene jeg har vært i kontakt med suport har de gitt rask og god hjelp. Jeg har også gitt innspill til forbedring og fått inntrykk av at de tok slikt videre. Men jeg vet jo ikke.


mephisto32

En ting tok de virkelig tak i:

Bilen dro ut i motsatt kjørebane på en bakketopp med Høyresing på toppen. Antagelig pga skilt og vegetasjon på høyreside av vegen. Rimelig uggen opplevelse.

Sendte bilder av veistrekk til polestar, da de ba om å få dem.

CorsoDante

Sitat fra: mephisto32 på torsdag 31. mars 2022, klokken 16:36
Har vært endel plaget med rustne bremseskiver, selv om jeg titt og ofte tar kontrollerte harde nedbremsinger med bilen. I særdeleshet etter at denne funksjonen ble tatt vekk av Polestar. Ser heller ikke at denne er "kommet tilbake" i senere oppgraderinger.

Er klar over at en skal passe på bremseskivene i en elbil. Og det gjør jeg også.

Men;

Om bilen er levert med denne funksjonen, og senere tatt vekk, så har Polestar ytterste konsekvens tatt bort en funksjon jeg har betalt for, en funksjon som er nyttig, og går på sikkerhet, for å øke rekkevidden med et par km.

For meg er det viktigere med optimale bremser, heller enn 10 km ekstra rekkevidde. Har aldri brydd meg nevneverdig om rekkevidden er 470 eller 450 km.

Comments anyone?

Er ikke verre enn å sette bilen i N. Ikke rare bakken som kreves.

Burde vært valgfrihet, dog, så hadde man sluppet sinte avhandlinger fra nihilister.
TM3P "FSD"

mephisto32

@corsodante:

Har også prøvd å sette bilen i N, og file, som du beskriver. Ble advart av verkstedet at en slik fremgangsmåte ikke er å anbefale.

Lite nihilisme ute og går her...


oivindg

Sitat fra: mephisto32 på søndag 03. april 2022, klokken 16:00
Har også prøvd å sette bilen i N, og file, som du beskriver. Ble advart av verkstedet at en slik fremgangsmåte ikke er å anbefale.
Fikk du noen forklaring på hvorfor det ikke er å anbefale? Tåler ikke de mekaniske bremsene å brukes?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

hELgenen

Sitat fra: oivindg på søndag 03. april 2022, klokken 20:07
Sitat fra: mephisto32 på søndag 03. april 2022, klokken 16:00
Har også prøvd å sette bilen i N, og file, som du beskriver. Ble advart av verkstedet at en slik fremgangsmåte ikke er å anbefale.
Fikk du noen forklaring på hvorfor det ikke er å anbefale? Tåler ikke de mekaniske bremsene å brukes?

Jeg i min uvitenhet tenkte at dersom bilen er i bevegelse og man skifter mellom N og D i dette tilfelle - så vil det kunne ha uheldige konsekvenser for den elektriske motoren. Jeg aner ikke om dette er tilfelle - men jeg vil jo tro at dersom man setter bilen i N - ruller - så stopper - så setter den i D - så er ingen skade skjedd. Men jeg er litt usikker på dette scenarioet : Bilen står i D - bilen er i bevegelse - Skifter til N under bevegelse - trykker brems..bil fortsatt i bevegelse... - skifter til D med bilen fortsatt i bevegelse.

Som sagt - jeg har null anelse om det betyr noe eller ei for motoren dersom man kobler den inn/ut mens bilen er i bevegelse - men det er først og fremst uheldige effekter av dette jeg kunne mistenke det kunne være dersom forhandler sier at det ikke er å anbefale å dytte bilen i N så bremse.......

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA