Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaring med leasing

Startet av Kjartan87, mandag 05. april 2021, klokken 12:52

« forrige - neste »

Kjartan87

Noen her som har leaset Polestar via nettsidene til Polestar? Er det best å lease fra de selv om f.eks NAF/Leaseplan er 250kr/måneden billigere med samme innskudd? Og der er vinterhjul inkludert. Andre ting man burde være obs på hvis man skal lease en Polestar?

BubbaJoFet

Leasing er kost/mnd, ene og alene. Litt usikker på om lovverket er blitt oppdatert, men utgangspunktet var fra leie av TVer, så litt grumsete. Polestar leasing er antagelig via Autolease(DnB), NAF via Leaseplan. Leaseplan har fastpris gjennom hele perioden. Hadde også kikket på Volvo care, med 3 års bindingstid er XC40 billigere enn Polestar siden forsikring og veiavgiften er inkludert, samt dekkhotell.

Personlig synes jeg Polestar leasing er litt drøy på ekstrautstyr. 20k for vinterhjul og du betaler 588 kr/mnd, altså 21168 kroner.

Kjartan87

#2
Takk! Det med vinterhjulene stusset jeg litt på og..

Har jeg forstått det riktig hvis det er slik at man kan justere innskudd/månedsleie opp og ned avhengig av hverandre, men at sluttsummen er satt av forhandler uansett? Den er låst så kan du egentlig bare justere hvor mye du betaler på forhånd og underveis?

RJK

Leasing er en gedigen lek med tall, og man kan ikke direkte sette en pris opp mot en annen, og så si at den med lavest månedspris er lavest, da både innskuddet, km i avtalen og utstyrsnivå er med på å avgjøre om det er et godt tilbud eller ikke.

Og noe "ekstrautstyr" er tvingende nødvendig, som f.eks. vinterdekk, forsikring og service, mens andre ting er litt mer smak og behag.

Her kommer jo litt an på om man kan forhandle seg frem til bedre pris ved å kjøpe slikt utenom, og om man vil ta på seg bryet med å selge vinterhjulene løst, når bilen skal leveres tilbake. Kanskje er hasselet verdt å betale litt for.

Om man vil ha sportspakken, så må jo det inn i regnestykket, men om man synes det er unødvendig luksus, så er man ikke like happy for å ha det i en ferdig oppsatt pakke, dersom man sparer på at det ikke er med.

Først når du har spekket bilen ferdig slik du vil ha den, så kan du se om faktisk pris er billigere med "selvkonfigurert" versus ferdig pakke. Kanskje er prisforskjellen så liten i praksis, at man like godt kan ta fullpakken og ha glede av utstyret/valgene.

Det er jo og litt av poenget med fullpakkene, at man kan få solgt litt dyrere, og samtidig sitte igjen med en mer attraktiv pakke når bilen senere skal selges videre etter endt leasingperiode. Kostprisen er uansett langt mindre forskjell på enn retail-prisene tilsier.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

BubbaJoFet

Sitat fra: Kjartan87 på mandag 05. april 2021, klokken 21:40
Takk! Det med vinterhjulene stusset jeg litt på og..

Har jeg forstått det riktig hvis det er slik at man kan justere innskudd/månedsleie opp og ned avhengig av hverandre, men at sluttsummen er satt av forhandler uansett? Den er låst så kan du egentlig bare justere hvor mye du betaler på forhånd og underveis?
Summen du skal betale styres av beregnet restverdi på kjøretøyet og renten som gjelder. Flytende rente kan øke/senke kostnaden. Det er parten som overtar bilen etter endt avtale der setter restverdien basert på sine kalkyler, har parten gode rabatter på bilen fra forhandleren kan leasingen bli gunstig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA