Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leveringstidspunkt?

Startet av ID4, mandag 05. april 2021, klokken 12:32

« forrige - neste »

ID4

Hva tror vi om leveringstidspunkt?

Når blir den produsert?
Bilen krever ca 2 måneder transport fra Korea.

Hyundai sier levering fra mai til juli. Men da må bilene mer eller mindre være ferdige og være under transport.
Kan vi stole på levering før sommerferien? Jeg er sterkt i tvil. På kontrakt fikk jeg fra juni til august. Burde da fått fra mai til juli.

ElAlf

Et innlegg på facebooksiden for Ioniq påstår at alle P45 er produsert og på vei. Jeg har ikke spurt om kilden for dette, men det må nesten stemme dersom Hyundai skal holde levering i sommer.
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

ID4

Sitat fra: ElAlf på mandag 05. april 2021, klokken 14:28
Et innlegg på facebooksiden for Ioniq påstår at alle P45 er produsert og på vei. Jeg har ikke spurt om kilden for dette, men det må nesten stemme dersom Hyundai skal holde levering i sommer.

En slik påstand bør sitere kilde. Jeg har forsøkt å få dette bekreftet både fra forhandler og Hyundai uten at de kan bekrefte dette.

ElAlf

Enig i det. Men jeg tenker at det vil måtte kommer mer info nå ila første uken etter påske. Forhandlerne er vel lovet demobiler i månedsskiftet mai/juni, og ifølge motorpressen vil P45 (alle/noen??) komme i samme shipment.
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

e-h

Min forhandler anslo at utlevering foregår fra slutten av mai til juli. Håper selv på å få bil i juni slik at man kan kose seg med ny bil i sommerferien.

feistydolphin

Det må da være på tide å sette seg inn i navn på bilfrakteskip, Tesla-style? ;)

ElAlf

Uten konkrete kunnskaper det sikkert tull å skrive noe, men deler litt tanker likevel. Med snøstorm ute og lokalt koronautbrudd har jeg googlet litt fra godstolen, men finner ikke ny kunnskap konkret om P45, heller ikke noe om ro-ro lasteskip mv. MarineTraffic er ikke til hjelp i gratisversjon heller, det er - til tross for korona - "svart" med skipstrafikk utenfor Korea.

Det som er klart er at Hyundai er rammet av kraftig halvledermangel i april. De regnet med å produsere 10.000 Ionic 5 i april, men vil klare bare 2600. Fabrikken i Ulsan er stengt 7-14. april.

Da har vi ett av to: Dersom P45 skal leveres etter plan (fra juni) - gjeldende for alle 3000 bilene, så må de allerede være produsert (noe jeg tror er tilfelle inntil det motsatte er bevist - alle deler skulle være på lager for P45). Eller: er P45 enda ikke produsert, skjer dette fra tidligst 15. april, og da i et antall ila april som ikke dekker de 3000 P45 som skal til Europa. Da vil vi møte forsinkelser!

Artikkel fra 2. april: https://carbuzz.com/news/hyundai-ioniq-5-production-isnt-going-well

Som sagt: Hyundai bør informere oss P45 kunder rimelig kjapt etter påska nå tenker jeg.
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

ID4

#7
Sitat fra: ElAlf på mandag 05. april 2021, klokken 18:33


Som sagt: Hyundai bør informere oss P45 kunder rimelig kjapt etter påska nå tenker jeg.

Ja flere bør kreve klarere svar fra Hyundai. De bør vite om de er produsert og er på båt eller ikke. Jeg har forsøkt, men får bare svada av både Hyundai og forhandler.

Og hvis jeg følger google sporet så finner jeg bare artikler om at bilen er forsinket eller lignende. Ingen artikkel om at produksjon er startet.

https://www.autotimesnews.com/production-of-the-new-hyundai-ioniq-5-may-be-delayed/
https://auto.hindustantimes.com/

ElAlf

Sitat fra: HelEl på mandag 05. april 2021, klokken 19:41
Sitat fra: ElAlf på mandag 05. april 2021, klokken 18:33


Som sagt: Hyundai bør informere oss P45 kunder rimelig kjapt etter påska nå tenker jeg.

Ja flere bør kreve klarere svar fra Hyundai. De bør vite om de er produsert og er på båt eller ikke. Jeg har forsøkt, men får bare svada av både Hyundai og forhandler.

Og hvis jeg følger google sporet så finner jeg bare artikler om at bilen er forsinket eller lignende. Ingen artikkel om at produksjon er startet.

https://www.autotimesnews.com/production-of-the-new-hyundai-ioniq-5-may-be-delayed/
https://auto.hindustantimes.com/

Riktig, lite info å finne. Men slik jeg har forstått dette, forsåvidt også bekreftet av forhandler, så har Project 45 status som introduksjonsmodell. Den er dermed ikke en del av den ordinære produksjonen av Ioniq 5. Den etterspørselen som er generert av generelle konfigurasjoner og bestillinger fra Korea og verden for øvrig er rammet av de problemer som avdekkes nå, og dekker dermed ikke fremdriften i P45. Så er det fremdeles uklart hva som er klart og uklart... :laugh:
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

Svolar


Hva var det en kunne velge på konfigurasjonen: Farge og interiør lyst eller svart?
Kanskje alle kombinasjonene var allerede bestemt? Så fikk de som valgt den "rette" kombinasjonen tildelt bil?

På den måten kunne de starte produksjonen og så med et begrenset kombinatorikk se om etterspørslen dekket produksjonen. Soviet style!



ElAlf

Takk for link, den var fersk!! Da vet vi at det eksisterer ferdige biler klar for eksport..... :)
VW ID.4 GTX
Ioniq 5 Project 45
E-Golf

feistydolphin

 :+1:
Oversettelse av beskrivelsen til videoen:"As of April 4, 21, Ioniq 5, which was produced at the Ulsan plant of Hyundai Motors, stands out very much.
Of course, test-drive and exhibition use will be placed first, but considering that the place where the video was taken is the shipping place, the possibility of export is high. "

Ambient

Slik jeg har forstått det, uten at jeg kan linke det til en kilde, er at de første 3000 bilene var ferdig konfigurert slik at bestilte du en av de mest populære så kunne du risikere å ikke få selv om du bestilte før en av de mindre populære.
Europa bilene skulle produserer først så de over 20 000 til innenlandsmarkedet, og stoppen i produksjon gjøres etter at Europa er ferdig og utsetter da starten på innenlandsmarkedet.
Hvis de sendes på båt direkte til Norge så burde det ta rundt 1 måned gitt at de klarer å holde 20 knop hele veien, mest sannsynlig så stopper de vel i Nederland/Belgia på veien og lastes om. Så sent mai og juni som leveranse høres fortsatt mulig ut.

ID4

Sitat fra: Ambient på tirsdag 06. april 2021, klokken 08:04
Slik jeg har forstått det, uten at jeg kan linke det til en kilde, er at de første 3000 bilene var ferdig konfigurert slik at bestilte du en av de mest populære så kunne du risikere å ikke få selv om du bestilte før en av de mindre populære.
Europa bilene skulle produserer først så de over 20 000 til innenlandsmarkedet, og stoppen i produksjon gjøres etter at Europa er ferdig og utsetter da starten på innenlandsmarkedet.
Hvis de sendes på båt direkte til Norge så burde det ta rundt 1 måned gitt at de klarer å holde 20 knop hele veien, mest sannsynlig så stopper de vel i Nederland/Belgia på veien og lastes om. Så sent mai og juni som leveranse høres fortsatt mulig ut.

Mulig du har rett, men da bør det vel ikke være så vanskelig for Hyundai Norge å bekrefte dette. Til meg lovet de levering i løpet av august når jeg kontaktet de rett før påske. Husk at det tar noen tid fra bilen ankommer i Norge før den er utlevert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA