Familebil med kort leveringstid

Startet av Kjartan87, mandag 05. april 2021, klokken 00:35

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: automat på mandag 05. april 2021, klokken 21:32
Syns det er litt spesielt å sette lav/manglende fagorganisering i USA i samme bås som menneskerettsbruddene og overvåkingen i diktaruret Kina.
Nå produsererer tyskerne bl.a biler i mange kontinent, så skal man ta slike hensyn blir det ikke bil. Er nok ingen bilprodusenter som ikke har noe snusk på bakrommet, enten selv eller fra underleverandører. Kina er i en egen klasse derimot.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Man kan jo rangere både land og bilprodusenter ut fra ulike kriterier som menneskerettigheter,miljø,arbeidsforhold. osv. Det er ikke snakk om å samle alle i samme bås,men bruke forbrukermakten ut fra egne preferanser

automat

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. april 2021, klokken 07:10
Man kan jo rangere både land og bilprodusenter ut fra ulike kriterier som menneskerettigheter,miljø,arbeidsforhold. osv. Det er ikke snakk om å samle alle i samme bås,men bruke forbrukermakten ut fra egne preferanser
Da regner jeg med at du har foretatt en grundig kartlegging av de forskjellige elbilprodudusentene og landene da. Er det andre vi bør unngå?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

1000kwh

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 06. april 2021, klokken 07:10
Da burde jo ingen handle med Norge for vi gjør oss jo rike på å spy ut CO2 fra oljeproduksjon.

SurSnasen

Sitat fra: Kjartan87 på mandag 05. april 2021, klokken 13:50
Har kjørt en del ID3, og hvis skjerm osv er samme oppsett på ID4 frister ikke det så innmari. Det virket tregt og knotete. Selv om ID4 har nok av andre kvaliteter for å veie opp.

Men hvordan tror dere muligheten er for å prute litt på E-tron 50? Som sagt finner jeg den til 268 totalt. Samtidig får man IX3 til 280 som har bedre rekkevidde og fortsatt godkjent bagasjerom.

Kan anbefale deg å prøve ID.4. Hadde også en temmelig skuffende opplevelse av ID.3 da den kom, og fryktet det verste da ID.4 kom med ID.3-grensesnittet som basis.
Etter ei helg med ID.4 på prøvekjøring snudde jeg fullstendig. Programvaren er langt mer forseggjort nå. Bilen er svært velkjørende, støysvak, komfortabel, og med meget god plass.

Det er mange forhandlere som har noen eksemplarer inne, og også eksemplarer de har bestilt opp for å kunne ha for relativt kjappe salg til de som ikke er avhengig av å gjøre egenspec.

ToWalkOrDrive

Tror ikke jeg ville satt som et kriterium at du måtte absolutt hatt den før ferien...er jo en del meget bra biler på vei. Mener å ha sett at det går an å leie biler på månedsbasis fra firma, om en ikke leier fra slike bildelingssteder i mellomtiden. Jeg for min del har stor tro på Tesla Model Y som kommer til høsten en uviss tid, men Enyaq/ID4 ser veldig lovende ut de og, selv om det virker som de ikke utnytter bagasjeplassen like godt som Model Y. Når alt dette er sagt så er det en grunn til at Tesla Model 3 er den desidert meste solgte elbilen i 1. kvartal i år. Den har mye mer plass en skulle tro, særlig om en hiver på en takboks. En kan jo og supplere med bagasjeboks på hengerfeste ved behov....eller tilhenger :-). Har selv kjørt over 40.000 km uten feil (har Performance). Den har over 420 liters bagasjeplass. Jeg ville gått for Long Range, som koster 464.000 ferdig registrert godt utstyrt (uten vinterdekk) også med tanke på når du skal selge den en gang...ettersom den om noen år fortsatt vil regnes som en bil med meget god rekkevidde (580km), i tillegg til at du da får 4WD + litt annet, som du ikke får med SR...ville uansett ha prøvekjørt Tesla Model 3, ID4 og Enyaq.... men dersom jeg ikke var så "Tesla-skadd-avhengig" så ville jeg og sett på hybrid i form av Kia Sorento dersom du planlegger mange hytteturer med vogn og gjerne flere unger, om du ikke bor midt i en forferdlig bompengeplass.

En annen ting du vil tenke på, hvis du skal kjøre rund på sommerferie i Norge, er hurtigladere...er jo mindre viktig jo større batteri du har, men når det ruller ut ca 10.000 elbiler i måneden ut på veiene, og alle skal ha Norges-ferie, så er det en viss fare for liten kapasitet på ladenettet. En Tesla kan lade på alle CCS pluss Tesla sine superladere...har erfart at dette er ganske greit og praktisk (røde prikker i kartet under, mens de grå er under planlegging/bygging).
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Fikk ikke lagt til dette bildet i posten over.

Kjartan87

Takk igjen for mange gode svar her. Bor midt i Oslo med alt det fører med seg av bompenger og plass, bilen vil stå i en trang garasje og turen til hytta er på om lag 250km. Var nede og så på garasjeplassen i kjelleren her i går, og det blir trangt hvis man skal putte en ID4, Enyaq, E-tron osv inni der, så det var en som hadde prøvd seg, han må ha kommet ut via bagasjeluka tror jeg.

Så da blir det fort en av de i det mindre segmentet, og da er vi på Polestar eller Model 3? XC40 kunne funket men den var ikke klar før til høsten.

ToWalkOrDrive

Brukeren Finnøy har laget en meget bra oversikt over elbiler som inneholder bredde og lengde, så du får sjekket hvordan de vil passe i garasjen. Hvis det er grisetrangt så har Tesla Model 3 med EAP (fra 2019) Summon. Det samme har FSD- versjoner. Da kan du trille frem bilen med mobilen. Er litt knotete og tar litt tid, så hvis du kommer deg inn i bilen uten å bruke Summon er det best. Jeg har mest brukt det dersom jeg skal flytte frem bilen i gårdsrommet uten at jeg skal kjøre....f.eks. for å komme til inn i garasjen...men og hvis noen har parkert provoserende nært.

Her er linken til lanseringskalenderen til Finnøy som inneholder bredde, lengde osv:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTYF_EIY5eL7EHIwDMfEHwVM1E6CsllUXpbIcTKS8CJ21gQIgd497ke-du2qlvDiqfsEKY05gSiGdjD/pubhtml

Tråden er her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.120

vinterdekk

Med lite barn og trang parkeringsplass er det mye som må klaffe, det er stort sprang i størrelse på de bilene i åpningsposten. Det kan være lurt å prøve en bil, og prøve med snudd barnesete også. Da har man ett referansepunkt. Hilsen en som også har trang garasjeplass.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

johnsalf

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 08. april 2021, klokken 06:47
Med lite barn og trang parkeringsplass er det mye som må klaffe, det er stort sprang i størrelse på de bilene i åpningsposten. Det kan være lurt å prøve en bil, og prøve med snudd barnesete også. Da har man ett referansepunkt. Hilsen en som også har trang garasjeplass.
Kia eNiro har vel den aller beste kombo liten utvendig og rommelig inni.
Et traust og veldig fornuftig kjøp, uten noen wow-faktor.

Trekkoppbil

Det finnes fortsatt igjen noen utgaver av den billige kampanjemodellen av i-Pace: EV320.

I 2020 var det høye bøter for fabrikanter med høye utslippstall, og etter mine beregninger kunne man tjene over 20 000€ i reduserte bøter på å selge en nullutslippsbil, avhengig av bl.a hvor store utslippstall man hadde.
Nå var Jaguar en av de få som klarte å levere biler på slutten av året, og de dumpa ut biler med store rabatter. Billigmodellen blei tagga med EV320, og det var smart å gi den eget navn, så man ikke ødela markedet for EV400. Forskjellen ligger på 320 kontra 400 hk, men mange vil nok ikke bry seg om det. Bilene måtte nok registreres før nyttår, så de selges muligens som brukte, på tross av at de ikke er brukt.

EV320 var en ny modell på slutten av 2020 med en del oppdateringer etter at i-Pace hadde vært på markedet et par år.

Problemet med leveringstid, er at mange produsenter klarte ikke å levere 4-hjulstrekk til sist sesong, og det har vært vanskelig å finne noe bedre alternativ enn i-Pace. Man kunne kjøpe nye eksperimentelle modeller av tvilsomme fabrikat, eller biler med leveringstid til lenge etter sesongen, men de er nesten like dyre som EV320.

johnsalf

Sitat fra: Trekkoppbil på fredag 09. april 2021, klokken 22:27
Det finnes fortsatt igjen noen utgaver av den billige kampanjemodellen av i-Pace: EV320.

I 2020 var det høye bøter for fabrikanter med høye utslippstall, og etter mine beregninger kunne man tjene over 20 000€ i reduserte bøter på å selge en nullutslippsbil, avhengig av bl.a hvor store utslippstall man hadde.
Nå var Jaguar en av de få som klarte å levere biler på slutten av året, og de dumpa ut biler med store rabatter. Billigmodellen blei tagga med EV320, og det var smart å gi den eget navn, så man ikke ødela markedet for EV400. Forskjellen ligger på 320 kontra 400 hk, men mange vil nok ikke bry seg om det. Bilene måtte nok registreres før nyttår, så de selges muligens som brukte, på tross av at de ikke er brukt.

EV320 var en ny modell på slutten av 2020 med en del oppdateringer etter at i-Pace hadde vært på markedet et par år.

Problemet med leveringstid, er at mange produsenter klarte ikke å levere 4-hjulstrekk til sist sesong, og det har vært vanskelig å finne noe bedre alternativ enn i-Pace. Man kunne kjøpe nye eksperimentelle modeller av tvilsomme fabrikat, eller biler med leveringstid til lenge etter sesongen, men de er nesten like dyre som EV320.
Den er vel fortsatt et veldig dårlig valg for en med trang parkeringsplass?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA