Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Problemer med Aktiv Cruise Control

Startet av docadhoc, fredag 02. april 2021, klokken 12:45

« forrige - neste »

docadhoc

Jeg har hatt irriterende problemer med «Aktiv Cruise Control» (ACC) i min 2021 Tesla 3. Jeg har flere ganger opplevd at den endrer kjørehastigheten jeg har stilt inn uten at jeg har gjort noe. Det er altså ikke bare bilens hastighet som endrer seg – det er verdien i det blå ikonet (MAX-hastighet - kjørehastighet) som plutselig endrer seg – mest dramatisk fra 110 til 40 på motorvei syd for Hamar. Jeg har lurt på om dette skyldes en teknisk feil på bilen eller om det er en programvarefeil. Da jeg besøkte Tesla fikk jeg et ikke-svar – de spurte bare om det var min første Tesla. Jeg har nå funnet en mulig forklaring, og lurer på om noen kan bekrefte eller har andre opplysninger.

Adferden blir kanskje litt mer forståelig om jeg ikke tenker på dette som en ACC, men som en delfunksjon for en fullstendig selvkjørende bil. Det at jeg selv kan stille inn kjørehastigheten er kun et tillegg til programmet, ikke en egen funksjon. Bilen overstyrer innstilt kjørehastighet basert på programmet for en selvkjørende bil.  En fullstendig selvkjørende bil vil holde fartsgrensen, og bremse ned når den nærmer deg avkjøring eller ved plutselige endringer i fartsgrensen. Dersom den har gamle kartdata (i bilen min er de fra 2019), og skiltgjenkjenningen ikke virker (som den ikke alltid gjør), vil den endre kjørehastighet som om kartdataene er riktige – og overstyre den innstillingen jeg har valgt.

Det stemmer med mine observasjoner: Den endret kjørehastigheten fra 110 til 40 på en ny vei syd for Hamar, i 2019 var det veiarbeid der. Den endrer kjørehastigheten fra 70 til 60 i vestenden av Granfosstunnellen i Oslo fordi det er en avkjøring. Osv.

Den åpenbare løsningen hadde vært en mulighet for å slå av bilens mulighet til å endre kjørehastigheten, slik at den fungerer som en vanlig ACC. Det er irriterende - og til dels farlig - om bilen plutselig endrer kjørehastigheten til 40 på en motorvei med 110 sone. Men en slik funksjon har jeg ikke funnet. Kanskje de bare har glemt å lage det.

Noen som vet noe mer?
Tesla 3 (solgt) BMW i4 M50
(WV 1200, Ford 17M, Renault Fuego, Ford Sierra, BMW 320iS, MB 200 T, BMW 520i, MB CLK 240, Audi A5, BM# 330iX)

Daniel_0007

Er helt vanlig, tipper tesla kjenner til den men har ikke funnet ut åssen de fikser det.
Merker det sjøl når jeg kjører over broer så har den en tendens å hogge til bremsene å gå ned til 40 selv om veien under er samme fartsgrense.
Model 3 2019 LR Rwd

Ingeniøren

Alle har vel hørt om phantom breaking hos Tesla...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jlan

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 02. april 2021, klokken 14:20
Alle har vel hørt om phantom breaking hos Tesla...
Phantom braking er ikke det samme. Her er det snakk om at tallet i det blå feltet endrer seg. Jeg har kun opplevd det når jeg har kjørt på autopilot. Da er det på vanlig vei fartsbegrensning til fartsgrense + innstilt avvik. Det skal det ikke være på motorvei, men av og til kan bilen få for seg at den er inne på en vei som ligger rett over en motorveitunnel, eller går under en motorveibro. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

docadhoc

Ja, dette er noe annet en Phantom braking. Men for å oppdage det må man se på ikonet for MAX hastighet når bilen bremser av seg selv - for der er tallet for kjørehastighet endret. Det skjer ikke ved Phantom braking (som jeg også har opplevd).

Jeg tar det opp fordi dette jo er trafikk-farlig. Og i motsetning til "overfølsomme" sensorer er dette kanskje noe som kunne vært løst om det fantes en innstilling som bare tok hensyn til hastighet satt av fører og avstand til bilen foran. Men en slik innstilling har jeg ikke funnet. Og jeg er fortsatt ikke sikker på om dette bare skyldes klønete programmering for å få en selvkjørende bil, eller om det faktisk er en "hardware"-feil der scroll-hjulet på rattet sender signaler av seg selv.

Det var derfor jeg håpet noen visste mer. Tesla får jeg ikke hjelp fra, dessverre. Og jeg har ikke funnet særlig mye informasjon på noen nettsider.
Tesla 3 (solgt) BMW i4 M50
(WV 1200, Ford 17M, Renault Fuego, Ford Sierra, BMW 320iS, MB 200 T, BMW 520i, MB CLK 240, Audi A5, BM# 330iX)

Tom

Du får ha foten klar å trykke på watt pedallen..sånn som vi andre som kjører tesla gjør..
Er desverre mange feil ang. hastighet i kartsystemet..

Forstmann

Dette lyder kjent. Adaptiv cruisekontroll er nærmest ubrukelig på min 2017 tmx mellom Kolomoen og Brumunddal. Har ikke kjørt mye videre nordover, men min bror med 2020 tm3 har ikke vært veldig fornøyd på de nye veiene i Gudbrandsdalen heller.

Opplever både fantombremsinger og plutselige nedsettelser av hastighet ned til 40. Mulig jeg har selektivt minne, men synes det er mer tull nå enn da jeg fikk autopilot for første gang høsten 2015.

Tom

#7
Men det som er merkelig er at en dag kan det gå veldig fint" sånn ca"(haugesund-stord) men neste dag er et helv... det er ikke konstant..når på dagen har noe å si og har jeg merket.. det er sånn
at en dag er det helt ok,neste crap...jeg kjører kort vei til jobb så det plager meg ikke til daglig...

ToWalkOrDrive

#8
Det at du fikk et ikke-svar, altså bare spørsmålet om det var din første Tesla....er ikke bare nedlatende, og hersketeknikkaktig.....det er uheldigvis er "svar" som Teslaansatte tillater seg å komme med.....det er ikke rett og riktig, men det er å forvente....

Han kunne like gjerne spurt: "Har du ikke lest forum som viser at svært mange lar være å bruke ACC ettersom det er verre enn en halvdårlig Beta...?" "Har du ikke lært at det bare er drit, og at dette er noe folk kjøper bilen på tross av, og ikke på grunn av?"

Forslaget ditt til løsning har jeg imidlertid sansen for, vi får mase på Tesla.
Tesla Model Y                         2021-

Thalgar

Er i det heile fascinerande kor stor forskjell det er mellom å kjøra på ein etablert veg med stabile fartsgrenser nye vegar. På førstnemnde funkar ting stort sett strålande, på sistnemnde må ein vera på vakt konstant. At Tesla i lys av dette ikkje prioriterer kartdata høgare er håplaust.
Model Y LR Quicksilver, 2023

docadhoc

Takk for mange gode innspill. Jeg kan vel konkludere med at dette ikke er en hardware-feil på min bil siden mange har hatt liknende opplevelser med forskjellige modeller. Så da er problemet programvaren.

Det beste hadde vært om vi kunne slå av bilens mulighet for å endre kjørehastigheten på egen hånd, og bare benytte hastigheten som sjåføren har innstilt - slik det er på andre bilder. Programvaren de har nå er faktisk trafikkfarlig. Finnes det en nettside der vi kan formidle ønsker?

Uansett hadde det hjulpet å fått nye kartdata - de som er i bilen er fra 2019. Har forstått at de er levert av TomTom - og TomTom oppdaterer jo kartene sine løpende. Også et ønske vi kunne formidlet.
Tesla 3 (solgt) BMW i4 M50
(WV 1200, Ford 17M, Renault Fuego, Ford Sierra, BMW 320iS, MB 200 T, BMW 520i, MB CLK 240, Audi A5, BM# 330iX)

asl

Opplevde det samme med VW ID.3 på samme strekka nå i påsken. På ID.3'n fant jeg ut at man på innstillinger kan skru av "forutse hastighet", og dermed bremser ikke den ned fordi den  tror 110 plutselig er blitt 80-sone. Motorveien Oslo - Moelv er jo ganske ny så sikkert gammel kartdata. 

Finnes det en mulighet for å slå av endring  av fart basert på antatt fartssone i Tesla? Spør fordi vi vurderer å kjøpe en M3 LR 2019, men har lest at ACC på Teslaer fremstår som voldsomt  irriterende og potensielt farlig. På ID3'n var det vanvittig irriterende før jeg fant muligheten til å skru det av

turfsurf

Tesla endrer kun hastighet hvis man kjører på full AP (mdd autostyring). På ACC holder den gitt hastighet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

pekle

Sitat fra: asl på lørdag 03. april 2021, klokken 12:32
... men har lest at ACC på Teslaer fremstår som voldsomt  irriterende og potensielt farlig.
Det var irriterende tidligere, og helt ubrukelig de fire første månedene jeg hadde bilen (fra mars 19), men det har gradvis blitt bedre. Nå kjører jeg mye med ACC, stort sett i rundkjøringer jeg slår det av. Men perfekt er det ikke, hender fortsatt den reduserer farten med 5-10km/t før den finner ut at det ikke var farlig likevel. Men de voldsomme nedbremsingene den kunne finne på tidligere er det lenge siden jeg har opplevd.

Så om du har lest noe som er seks måneder gammelt er det ikke nødvendigvis gyldig lenger. Men du bør kanskje prøvekjøre uansett.

docadhoc

#14
Sitat fra: turfsurf på lørdag 03. april 2021, klokken 14:40
Tesla endrer kun hastighet hvis man kjører på full AP (mdd autostyring). På ACC holder den gitt hastighet.
Nei, det er det som er problemet. Stort sett gjør den det på ACC, men i manualen står det (nokså dårlig forklart, s. 103-104) at den endrer kjørehastigheten (MAX-hastighet - ikke bare bilens hastighet) ved for eksempel avkjøringer fra og påkjøringer til motorvei. Det er altså ikke bare bilens hastighet som endres, men tallet i ikonet for MAX-hastighet endres. Det jeg også har opplevd er at den gjør dette uten at det er avkjøring, og jeg gjetter på at det er fordi det en gang i tiden var avkjøring på de stedene den gjør det. Tesla har TomTom kartdata fra 2019 i Europa. Oppdaterte kart hadde hjulpet - funksjonen de har på ID.3 der en slår av «forutse hastighet» hadde løst problemet.
Tesla 3 (solgt) BMW i4 M50
(WV 1200, Ford 17M, Renault Fuego, Ford Sierra, BMW 320iS, MB 200 T, BMW 520i, MB CLK 240, Audi A5, BM# 330iX)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA