Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tester av ENYAQ

Startet av oiqbal, mandag 29. mars 2021, klokken 09:03

« forrige - neste »

batterimannen

Sitat fra: steffone på mandag 10. mai 2021, klokken 10:25
Sitat fra: OlaM på mandag 10. mai 2021, klokken 10:03
Ser i Teslabjørns test han har elektrisk bakluke uten kick sensor. Betyr det at man ikke trenger Komfortpakke Pluss for å få elektrisk bakluke?
Dette lurte jeg også på. Alternativet er at han ikke fikk til bevegelsen, har registrert andre testere som omtaler denne funksjonen som suboptimal.

Så en kommentar på at man må skyve foten både frem og tilbake for å få den til å åpne seg.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

batterimannen

Sitat fra: Lø på søndag 09. mai 2021, klokken 18:13
Sitat fra: batterimannen på søndag 09. mai 2021, klokken 12:38
Nå har Teslabjørn kommet med 3 tester hittil

Skoda Enyaq iV 80 range test

https://m.youtube.com/watch?v=OHP1RNcXG50

Som en del andre har poengtert, så er pianolakk og solskinn i en bil ikke en bra kombinasjon. Skjermen bak rattet er litt i det minste laget.

Skoda Enyaq banana box test

https://m.youtube.com/watch?v=N4jM--6XI38

Skoda Enyaq adaptive headlights test

https://m.youtube.com/watch?v=Q3tr4G8EXhk

Ganske sikker på at Enyaq ikke svinger lysene like mye som ID.4. Ser ikke alltid like mye av veien i svinger.

Blir nok å få den blanke greia som "skjuler" HUD-skjermen foliert matt ja..

Vurderer å ha den skjermen i matt og eventuelt de andre pianolakkoverflatene i noe karbonfiber-look. Har aldri fått noe foliert før, så vet ikke hva sånt koster. Rart de velger så blanke overflater når det alltid går igjen i negativ kritikk fra anmeldere. Var vel Polestar 2 som har en blank svar pianolakk i midtkonsollen, hvor folk får gjenskinnet rett i trynet.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Tafsern

Sitat fra: batterimannen på mandag 10. mai 2021, klokken 11:41
Sitat fra: steffone på mandag 10. mai 2021, klokken 10:25
Sitat fra: OlaM på mandag 10. mai 2021, klokken 10:03
Ser i Teslabjørns test han har elektrisk bakluke uten kick sensor. Betyr det at man ikke trenger Komfortpakke Pluss for å få elektrisk bakluke?
Dette lurte jeg også på. Alternativet er at han ikke fikk til bevegelsen, har registrert andre testere som omtaler denne funksjonen som suboptimal.

Så en kommentar på at man må skyve foten både frem og tilbake for å få den til å åpne seg.

Bare tull og tøys det utsagnet der. Det eneste du trenger å gjøre er å gjøre et lett spark inn i midten. Enkelt og greit. Fungerer helt utmerket.

Sånn Bjørn holder på, å sveipe beinet frem og tilbake, da fungerer det bare om man har flaks. Det er en grunn til at det heter sparkesensor, ikke "sveip beinet ditt frem og tilbake- sensor".

batterimannen

#33
Ser at noise test ligger i google shiiiiiiiiiiiet
Enyaq gjennomsnitt: 68,01

Bilene som ligger over og under er:
VW ID3 82 kWh   68,17
DS 3 e-tense   67,98

Litt rart at de gir han en bil med 21 og ikke 19" når de vet at han kommer til å måle støy, som påvirkes mye av dimensjon på felg.

Akselerasjon
VW ID4 1st 82 kWh   8,13
Skoda Enyaq iV80   8,38
Peugeot e-208           8,49


Som personlig referanse: Hyundai Kona 64 kWh   6,80 (Nexen dekk).
80X blir nok ganske likt som Kona jeg har i dag.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Seigmann

"Ser at noise test ligger i google shiiiiiiiiiiiet"
:laugh: :laugh:

Fin.....

monsenroger

Sitat fra: batterimannen på mandag 10. mai 2021, klokken 22:08
Ser at noise test ligger i google shiiiiiiiiiiiet
Enyaq gjennomsnitt: 68,01

Bilene som ligger over og under er:
VW ID3 82 kWh   68,17
DS 3 e-tense   67,98

Litt rart at de gir han en bil med 21 og ikke 19" når de vet at han kommer til å måle støy, som påvirkes mye av dimensjon på felg.

Akselerasjon
VW ID4 1st 82 kWh   8,13
Skoda Enyaq iV80   8,38
Peugeot e-208           8,49


Som personlig referanse: Hyundai Kona 64 kWh   6,80 (Nexen dekk).
80X blir nok ganske likt som Kona jeg har i dag.

Det håper jeg ikke. Jeg kjører selv Kona og venter på iv80x. For meg er støynivået i Konaen noe av det som irriterer meg mest i en ellers helt super bil. Jeg ser desibel-målingene er noe under Kona, men har ikke lagt særlig merke til at støy kommenteres særlig i tester og håper det blir en del bedre. Når Konaen først kom ble det påpekt i så å si samtlige tester.

Tafsern

Sitat fra: monsenroger på tirsdag 11. mai 2021, klokken 08:39
Sitat fra: batterimannen på mandag 10. mai 2021, klokken 22:08
Ser at noise test ligger i google shiiiiiiiiiiiet
Enyaq gjennomsnitt: 68,01

Bilene som ligger over og under er:
VW ID3 82 kWh   68,17
DS 3 e-tense   67,98

Litt rart at de gir han en bil med 21 og ikke 19" når de vet at han kommer til å måle støy, som påvirkes mye av dimensjon på felg.

Akselerasjon
VW ID4 1st 82 kWh   8,13
Skoda Enyaq iV80   8,38
Peugeot e-208           8,49


Som personlig referanse: Hyundai Kona 64 kWh   6,80 (Nexen dekk).
80X blir nok ganske likt som Kona jeg har i dag.

Det håper jeg ikke. Jeg kjører selv Kona og venter på iv80x. For meg er støynivået i Konaen noe av det som irriterer meg mest i en ellers helt super bil. Jeg ser desibel-målingene er noe under Kona, men har ikke lagt særlig merke til at støy kommenteres særlig i tester og håper det blir en del bedre. Når Konaen først kom ble det påpekt i så å si samtlige tester.

Min erfaring etter å ha kjørt Enyaq over en helg to ganger, med 21", er at støynivået er bra. Ikke noe jeg stussa over i det hele tatt :)

batterimannen

#37
Sitat fra: Tafsern på tirsdag 11. mai 2021, klokken 09:55
Sitat fra: monsenroger på tirsdag 11. mai 2021, klokken 08:39
Sitat fra: batterimannen på mandag 10. mai 2021, klokken 22:08
Ser at noise test ligger i google shiiiiiiiiiiiet
Enyaq gjennomsnitt: 68,01

Bilene som ligger over og under er:
VW ID3 82 kWh   68,17
DS 3 e-tense   67,98

Litt rart at de gir han en bil med 21 og ikke 19" når de vet at han kommer til å måle støy, som påvirkes mye av dimensjon på felg.

Akselerasjon
VW ID4 1st 82 kWh   8,13
Skoda Enyaq iV80   8,38
Peugeot e-208           8,49


Som personlig referanse: Hyundai Kona 64 kWh   6,80 (Nexen dekk).
80X blir nok ganske likt som Kona jeg har i dag.

Det håper jeg ikke. Jeg kjører selv Kona og venter på iv80x. For meg er støynivået i Konaen noe av det som irriterer meg mest i en ellers helt super bil. Jeg ser desibel-målingene er noe under Kona, men har ikke lagt særlig merke til at støy kommenteres særlig i tester og håper det blir en del bedre. Når Konaen først kom ble det påpekt i så å si samtlige tester.

Min erfaring etter å ha kjørt Enyaq over en helg to ganger, med 21", er at støynivået er bra. Ikke noe jeg stussa over i det hele tatt :)

Jeg kommer nok også å gå fra Kona til iV 80X. Hovedinnvendingene mine mot Kona er plass (vi er familie på 4 med 2 barn), støynivå (OK opp til 60-70 km/t, i 110+ så føler jeg meg som en astronaut under oppskytning av en rakett  :P) og at det ikke er minne på setene (jeg og kona har veldig forskjellig høyde og sittestilling og kjører ca annenhver gang). Når det kommer til andre parametre så ønsker jeg ikke å gå ned på noe når jeg først oppgraderer, så da virker 80X bra, siden det vil være sidelengs bytte. Vanlig iV 80 ville vært en nedgradering i forhold til akselerasjon.

Jeg mente at Kona blir som 80X i akselerasjon. Absolutt ikke lydnivå. Der er Enyaq mye bedre. Går selv for 19". Da blir det enda bedre oppgradering i forhold til lydnivå enn det som vises i tabellen.

Kona            70,92 dB
Enyaq 21"    68,01 dB.   

Edit: en økning i 3 dB vil si en dobling av lydnivået.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Sverre_E

Lite sidespor om desibel:
-3 dB er halvering av effekt.
-6dB er halvering av nivå.

Lyd måles i dBA (tilpasset ørets følsomhet).
-10dBA er opplevd halvering av lydnivå.
-3dBA er terskelen for opplevd lydnivå-endring.
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

monsenroger

SitatJeg mente at Kona blir som 80X i akselerasjon. Absolutt ikke lydnivå. Der er Enyaq mye bedre. Går selv for 19". Da blir det enda bedre oppgradering i forhold til lydnivå enn det som vises i tabellen.

Kona            70,92 dB
Enyaq 21"    68,01 dB.   

Edit: en økning i 3 dB vil si en dobling av lydnivået.

Hehe da henger jeg med 8)

Olemann

#40
Jeg har hatt Kona og eNiro, har nå ID4.  Ikke kjørt Enyaq. Men, vil tro ID4 og Enyaq ikke er så ulike.

LydBILDET i disse bilene er som natt og dag.  Kjører på 20' Turanza nå.  Kona og eNiro har et plagsomt støybilde, spesielt over 80 km/t.  Det har ikke ID4.  Roligere, tyngre, dypere, mindre masete.

Det er ikke bare energien i dB som betyr noe, men innholdet i støyen. Mitt øre er ikke et dB meter, selv A veiet måling gjør ikke dette "rett".  Det er subjektivt og må oppleves.

Sjekk også tråden på ID4 forum om oppgradering av lydanlegg på GTX, så er det mer å hente om lyd og måling :D

Vurderer en elbil

Sitat fra: Tafsern på mandag 10. mai 2021, klokken 11:56Det er en grunn til at det heter sparkesensor, ikke "sveip beinet ditt frem og tilbake- sensor".
:D :D :D
Fossilbil

batterimannen

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

turfsurf

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 11. mai 2021, klokken 10:10

Edit: en økning i 3 dB vil si en dobling av lydnivået.
Det er en dobling av lydtrykket. 3dB øking i lydtrykk er regnet som neste hørbare steg opp. 10dB økning i lydtrykk vil oppleves som dobbelt så høyt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vurderer en elbil

Sitat fra: batterimannen på tirsdag 11. mai 2021, klokken 18:19

Trodde det var capoeira-sensor
https://m.youtube.com/watch?v=RB6ZrjftKu8
:D :D
Tar seg stilig ut på parkeringsplassen med hendene fulle av bæreposer....
Fossilbil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA