Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av ID4

Startet av golo, søndag 28. mars 2021, klokken 18:45

« forrige - neste »

Jambo

Ja, høres veldig irriterende ut. Jeg har lest mye om at denne medfølgende laderen er pirkete på hvor det lades, og kommer sannsynligvis til å kjøpe en annen nødlader som takler litt ymse strømnett til bruk på ferieturer o.l. Men siden jeg i 99,9% av tilfellene kommer til å lade på installert ladeboks, og ikke bruke den trege nødladeren som følger med, har jeg ikke tenkt over det. Prøv gjerne en annen ladeboks. Og spør gjerne i begge de norske ID4-gruppene på facebook om noen har noen triks. Tenker nok at det etter hvert vil være mange i Norge med erfaring på denne medfølgende laderen og denne bilen, selv om de fleste lader på fast installerte ladere.

daktari

Sitat fra: Ledam på mandag 20. september 2021, klokken 10:52
Dette begynner å bli veldig irriterende. I morges plugget jeg i, fikk grønt lys og alt så ut til å fungere. Sjekker appen etter et par timer for å se hvordan det går. Nei da lader den ikke likevel. Ut på parkeringen for å sjekke og da lyser lampa for feil rødt. Plugger i flere ganger men nå har den funnet ut at i dag vil den ikke lade. Det står 30-40 andre biler i rekka og alle lader. Det var ikke dette jeg hadde forventet når jeg kjøpte elbil. Er det noen vits å gå til forhandleren og si at jeg vi ha en ny boks som fungerer?
Ja, det må du jo til slutt.
Først må du sjekke noen andre ladere for å se om det var laderen.
Så prøver du med annen kabel, da disse også kan ha feil.
Da er det bare bilen igjen å fikse hvis det fortsatt ikke funker. Sjekk at du ikke har noe ladeskjemaer satt i bilen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

biggern


Ledam


daktari

Sitat fra: Ledam på onsdag 22. september 2021, klokken 20:35
Sitat fra: biggern på mandag 20. september 2021, klokken 21:28
Slå av jordfeil overvåking.

Hvordan gjør jeg det?
Hvis du bruker en ladekladd i stikkontakt eller industrikontakt så er det en prosedyre for å deaktivere jordfeilovervåking. Det må til for å lade på norsk IT-nett.

Bruker du fastmontert ladeboks så er ikke dette en problemstilling.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

mroek

Jeg har en kamerat med ID.4 og Easee-lader på 230V 3-fas IT-nett.

Han får tall som virker helt snodige på meg. Han har 32A sikring, og Easee rapporterer hele 8.3 kW ladeeffekt. Da rapporterer appen disse verdiene:

Strøm L1: 28.7 A
Strøm L2: 17.6 A
Strøm L3: 16.0 A

Spenning L1-L2: 236 V
Spenning L1-L3: 234 V
Spenning L2-L3: 235 V

Hvis bilen har 16A ombordladere (som jeg tror/trodde), så er det jo litt rart at det går 17.6 i den ene av dem, men jeg får uansett ikke totaleffekten til å stemme.

Skulle ikke Easee ha rapportert:

(236 * 17.6) + (234 * 16.0) = 7.9 kW?

Hvor kommer de ekstra 400 W fra?

Om jeg regner med samme metode på min egen lader (også 3-fas IT Easee, men andre tall), så stemmer rapportert effekt i appen med spenninger og strømmer.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Ledam

Sitat fra: Jambo på mandag 20. september 2021, klokken 11:02
Ja, høres veldig irriterende ut. Jeg har lest mye om at denne medfølgende laderen er pirkete på hvor det lades, og kommer sannsynligvis til å kjøpe en annen nødlader som takler litt ymse strømnett til bruk på ferieturer o.l. Men siden jeg i 99,9% av tilfellene kommer til å lade på installert ladeboks, og ikke bruke den trege nødladeren som følger med, har jeg ikke tenkt over det. Prøv gjerne en annen ladeboks. Og spør gjerne i begge de norske ID4-gruppene på facebook om noen har noen triks. Tenker nok at det etter hvert vil være mange i Norge med erfaring på denne medfølgende laderen og denne bilen, selv om de fleste lader på fast installerte ladere.

Til info. Jeg tok kontakt med forhandleren og forklarte problemet. Fikk låne en annen lader og har ikke hatt dette problemet med den andre laderen. Har tenkt å beholde den siden den fungerer. 

Olemann

#67
Har 2 ladekladder, den medfølgende originale er mindre følsom for jordfeil enn min Siemens ladekladd.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA