Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av ID4

Startet av golo, søndag 28. mars 2021, klokken 18:45

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: Rexen på onsdag 26. mai 2021, klokken 10:22
Dvs. at jeg kan ta strømmen fra sikringsskapet inn f.ek.s på oversiden av ladeplaten og videre til neste lader fra undersiden?
Om du kikker litt på installasjonsvideo hos Easee ser du prinsippet. På platen sitter den en koblingsklemme. Der kan du koble til kabel fra både oversiden og undersiden. Slik jeg ser det har det ingen betydning hvilken ledning som kommer inn hvor, for de går inn i samme klemme. Blir vel strengt talt koblet parallelt, ikke i serie.

Men løsningen er ganske smart. Plate settes opp først, hvorpå lader klikkes på plass i etterkant. Dvs. du kan strengt talt sette opp flere plater samtidig og kable opp disse, men montere/kjøpe ladere etter hvert som klikkes på plass en og en når de trengs.

Du kan også dra kabel fra hver lader til sikringsskap og koble sammen med kabelklemme der. Elektriker sørger for korrekt dimensjonert kabel avhengig av hvordan det kobles opp. Det er jo litt avhengig av hvor laderne står ift hverandre og skapet om det er et poeng å gå via laderen eller direkte til skap med lader nr 2 og evt nr 3.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: Rexen på onsdag 26. mai 2021, klokken 10:22
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. mai 2021, klokken 09:57
Ja du kan koble inntil 3 sammen. Det mulig å føre inn kabel både på undersiden og oversiden av ladeplaten. Ta en titt på monteringsansvisning fra Easee så ser du prinsippet.
Eneste "ulempe" er at det ikke er to steder du kan føre kabel inn fra undersiden. Alternativet er koblingsklemme i sikringsskapet.
Dvs. at jeg kan ta strømmen fra sikringsskapet inn f.ek.s på oversiden av ladeplaten og videre til neste lader fra undersiden?

Jeg fikk nå bekreftet fra Sulland; "Ja, den kan lade med 3-fase. Om du ønsker å ha mere enn 7,4kw lader, må du opp på 3-fase, 400V med 16A sikring. Da kan du bl.a ha 11kw lader."
Med 3-fase; Må jeg bytte ut kabelen fra sikringsskap til garasje? Og kan jeg ha lys og stikk i garasjen på samme kabelen? (har 400 V TN, og trefase inn. Eksisterende kurs til garasjen er 16 A enfase.)
Ja, du bør ta 11 kW lading. Det kan hende 11 kW vil holde godt til 2 biler, fordi de da lader så raskt. 16A enfase vil jo bare gi 3,7 kW, forutsatt at den kabelen er brukbar til elbillading.

Jeg ville fått elektriker til å legge opp en ny kabel og ny dedikert sikring til ladeboksen din, så beholder du bare den gamle. Den kan kanskje brukes i nødstilfeller inntil videre.
Litt mindre jobb å legge alt nytt enn å bytte ut vil jeg tro.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

esas

Sitat fra: Dieselgubben på onsdag 26. mai 2021, klokken 08:27
Får 7,9 kw 3x32A kurs med lastbalansering. Ligger stort sett stabilt på dette. Easee lader.

Er dette på IT-anlegg?

Har du oversikt på HAN-porten over strømtrekket til lading på hver fase?

Med 7,9kW skulle det bli ca 29,8A på en fase og 17,2 på de to andre. Stemmer dette?

Ledam

Har nettopp fått bil og har foreløpig bare ladet på vanlig stikkontakt med ledningen som følger med. Synes at det fungerer dårlig. Ofte når jeg setter i stikkontakten blinker alle lysene og så kommer rødt lys på konstant og det virker ikke. Av og til så kommer grønt lys på som viser at den er tilkoblet stikkontakt og lading fungerer. I følge appen lader den da cirka 10km/t. Det er mindre enn jeg hadde forventet på 16A kurs. Er det noen som har vært borti det samme? Er det feil på den lille ladeboksen eller er det brukerfeil? 

Jambo

#49
Nødladeren lader ikke med 16 A. Tror det er 10 A. Hvis den ikke lader, er det noe den er misfornøyd med. Kanskje jordfeil eller at den er koblet til skjøteledning, som jeg har hørt andre sier. Vet ikke så mye mer siden jeg ikke har fått bilen ennå. Hvis lading med redusert AC kapasitet er skrudd på i bilen er det forresten enda tregere lading, 8 A eller noe sånt.

Orbit

Nødladerne til VW-gruppen er 8A på Schuko i Norge (samt Frankrike og Finland), 6A på redusert. Du kan få feilmelding dersom du lader på IT-nett, og ikke har slått av overvåkning av nøytralleder (som ikke finnes på IT-nett). Det gjøres på nødladeren, se instruksjonsboken.

Skal du få mer ut av nødladeren, må du bytte til en kontakt med industriplugg, tror det er samme delenumre som for Audi:

Sitat fra: Orbit på onsdag 09. juni 2021, klokken 16:54
[...snip...]
Deretter finnes det diverse kabler som kan byttes ut på ladekladden, avhengig av veggkontakt. Alle de under skal passe på i alle fall de to øverste ladekladdene, men en får selvfølgelig ikke flere faser eller ampere enn det laveste av hva kabel og ladekladd tilbyr. Av de 27 (!!) pluggvariantene som tilbys, er dette hva som er mest kurant her i Norge (og på Europareise), delenummer først i hver rekke:

  • 7PP.971.678.DF: Schuko (type E/F) kodet for maks 8 A (versjon for Frankrike, Norge, Finland)
  • 7PP.971.678.CK: CEE 1-fase 16 A vinklet plugg (blå 3-pin)
  • 7PP.971.678.CP: CEE 1-fase 16 A rett plugg (blå 3-pin)
  • 7PP.971.678.CQ: CEE 1-fase 32 A vinklet plugg (blå 3-pin)
  • 7PP.971.678.CE: CEE 1-fase 32 A rett plugg (blå 3-pin)
  • 7PP.971.678.CM: CEE 3-fase 16 A vinklet plugg (rød 5-pin)
  • 7PP.971.678.CJ: CEE 3-fase 16 A rett plugg (rød 5-pin)
  • 7PP.971.678.CD: CEE 3-fase 32 A vinklet plugg, 0,9 m (rød 5-pin)
  • 7PP.971.678.CN: CEE 3-fase 32 A vinklet plugg, 1,6 m (rød 5-pin)
  • 7PP.971.678.BH: Schuko (type E/F) kodet for maks 10 A
  • 7PP.971.678.BP: Dansk støpsel (type K)
  • 7PP.971.678.BL: UK støpsel (type G)
  • 7PP.971.678.BK: Sveitsisk støpsel (type J)
  • 7PP.971.678.CA: Italiensk støpsel (type L)
Ingen av disse passer i norsk 4-pin blå 3-fas kontakt. I Norge leveres bilen med 1+4/5 eller 1+6/7, avhengig av valg ved bestilling.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ledam

Hadde dette vært entydig så kunne jeg gjort noe med det. Tenkte å bruke lading med vanlig stikkontakt generelt. Kan lade hjemme i garasjen, på jobben og på hytta. Det dekker det meste til hverdags. I morges når jeg kom på jobben så ville den ikke. Nå gikk jeg ut og forsøkte igjen og da fungerer det. Da er det ikke lett å finne ut av hva som er problemet. På jobben kan vi lade i den gamle rekken med stikkontakter for motorvarmere. I morges var jeg en av de første, men nå var rekka full av elbiler. Kan det være så kilent? 

Jambo

#52
Sitat fra: Ledam på onsdag 01. september 2021, klokken 09:32
Hadde dette vært entydig så kunne jeg gjort noe med det. Tenkte å bruke lading med vanlig stikkontakt generelt. Kan lade hjemme i garasjen, på jobben og på hytta. Det dekker det meste til hverdags. I morges når jeg kom på jobben så ville den ikke. Nå gikk jeg ut og forsøkte igjen og da fungerer det. Da er det ikke lett å finne ut av hva som er problemet. På jobben kan vi lade i den gamle rekken med stikkontakter for motorvarmere. I morges var jeg en av de første, men nå var rekka full av elbiler. Kan det være så kilent?
Kanskje kjøpe en annen lader hvis du har mange problemer og har tenkt å fortsette å bruke vanlig stikkontakt? Du er ikke den eneste som synes den medfølgende laderen krangler mye. Noe sånt som det her, men har ingen peiling på hvor godt det fungerer: https://www.clasohlson.com/no/Deltaco-ladekabel-elbil,-Schuko-til-type-2-uttak,-5-meter/p/36-8240?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google%20surfaces&gclid=CjwKCAjwybyJBhBwEiwAvz4G7yOhk0pp5KavV-XOxn1Ay-iW149oHzupP56IkEddTyUD_N3yF_sL5hoCHuUQAvD_BwE
Sitat fra: Orbit på onsdag 01. september 2021, klokken 08:38
Nødladerne til VW-gruppen er 8A på Schuko i Norge (samt Frankrike og Finland), 6A på redusert.
Ah. Jeg hadde feil tall, men visste det i alle fall ikke var 16 A  :)

Ledam

Sitat fra: Orbit på onsdag 01. september 2021, klokken 08:38
Det gjøres på nødladeren, se instruksjonsboken.

Jeg finner ikke noe informasjon om at noe kan justeres eller settes på laderen. Har funnet en engelsk instruksjonsbok på nettet. Finner ikke noe om dette der. Der kaller de kabelen "Charging cable for mains sockets". Kalles det nødlader i Norge?

Rexen

Sitat fra: Ledam på onsdag 01. september 2021, klokken 07:36
Har nettopp fått bil og har foreløpig bare ladet på vanlig stikkontakt med ledningen som følger med. Synes at det fungerer dårlig. Ofte når jeg setter i stikkontakten blinker alle lysene og så kommer rødt lys på konstant og det virker ikke. Av og til så kommer grønt lys på som viser at den er tilkoblet stikkontakt og lading fungerer. I følge appen lader den da cirka 10km/t. Det er mindre enn jeg hadde forventet på 16A kurs. Er det noen som har vært borti det samme? Er det feil på den lille ladeboksen eller er det brukerfeil?
Lading og strøm har jeg ingen utdannelse i men har lært litt de siste månedene. Dere som er fagfolk får korrigere meg om jeg tar feil: Det er ikke lov å bruke "vanelig stikkontakt" (schuko) til lading av bil hjemme på hytte eller andre plasser du "vaneligvis" vil lade bilen. Årsaken er fare for varmgang og brann da bilen trekker mye strøm over lang tid. Du kan bruke schuko i frittstående garasje. Se https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#etablering-av-ladepunkter. "Dersom det legges til rette for lading fra en vanlig jordet kontakt, skal denne forsynes fra en egen kurs (unntak for frittliggende privat garasje) med maks 10A sikring. Kursen skal være beskyttet av en egen jordfeilbryter av B type (blir ikke forstyrret av støy fra bilens ladesystem) og et overspenningsvern."

Selv er jeg i ferd med å etabler ladestasjon både hjemme og på hytta. Fremtiden ser ut til å bli elbil og da ser jeg ingen grunn til å etablere dårlige (og farlige?) løsninger nå for uansett senere måtte investere i gode og sikre løsninger.
VW ID4 GTX bestilt
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

Orbit

Sitat fra: Ledam på onsdag 01. september 2021, klokken 11:03
Sitat fra: Orbit på onsdag 01. september 2021, klokken 08:38
Det gjøres på nødladeren, se instruksjonsboken.

Jeg finner ikke noe informasjon om at noe kan justeres eller settes på laderen. Har funnet en engelsk instruksjonsbok på nettet. Finner ikke noe om dette der. Der kaller de kabelen "Charging cable for mains sockets". Kalles det nødlader i Norge?

Mener det er samme nødlader som på e-tron, bare med annen logo. Se gammel tråd for litt mer detaljer.

Sitat fra: Orbit på fredag 19. juli 2019, klokken 10:26
Ladekladden må stilles om dersom du skal lade på IT-nett, i alle fall dersom fasespenninger mot jord ikke er helt symmetriske. Importbil? Dersom den klager på IT-nett, skal det være tre fast lysende røde lamper: Den helt på toppen, samt for hus og bil (se håndbok side 115-118 med en lang tabell med alle kombinasjoner av feillamper, det er mange varianter av farger og fast/blinkende LED).
Du kan ikke vise dette vedlegget. 
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ledam

Lurer på om den ladeboksen som følger med ID.4 rett og slett er dårlig. Det fungerer å lade hjemme og på hytta, men på jobben så fungerer det bare av og til. I dag fungerte det ikke. Det stod 30-40 biler langs gjerdet og ladet. Men på min ladeboks lyser det rødt og det grønne lyset ved siden av hussymbolet blinker. I følge instruksjonsboka betyr det "Fault in power supply". Syntes det var litt rart siden da det stod mange biler på rekka som ladet. Tenkte at det er noe feil i min boks, men kikket litt på en annen ID.4 som stod lengre bort. Der lyste det rødt på boksen og hvitt på bilen. Den ladet heller ikke. Kan man ikke kreve at utstyr som følger med en helt ny bil skal fungere? Har det noen hensikt å reklamere hos Møller?     

amrois

Jeg har observert noe tilsvarende, men tror ikke det er noe galt med boksen. Jeg har to 10A kurser i min garasje. På den ene er det tilkoblet en fryser. På den kursen får jeg samme feil som deg. På den andre kursen er det ingen permanente forbrukere, og ladingen virker helt fint. Det virker derfor som om laderen detekterer noe på kursen som den ikke kan godta. Det kan være en svak jordfeil, eller kanskje den ikke vil lade på en kurs som har en annen forbruker? Jeg vet ikke, men oppfatter at dette er en sikkerhetsfunksjon av noe slag. Det hjelper naturligvis ikke hvis man står der og ikke får ladet da..

Er det noen med noe mer detaljert kunnskap som kan opplyse oss?
ID4 Pro Perf Tech

Chivas

Tipper det er VW sine Elbiler som er ekstra vare på feil eller annen hickup i nettet. Har det samme med min e-golf, hvor alle andre bilmerker som prøver å lade på jobben min gjør dette problemfritt, mens e-golfen kutter så fort det er litt fuktighet i været. Samme skjer med kladden. Prøver jeg hjemme, så fungerer det fint igjen.

Ledam

Dette begynner å bli veldig irriterende. I morges plugget jeg i, fikk grønt lys og alt så ut til å fungere. Sjekker appen etter et par timer for å se hvordan det går. Nei da lader den ikke likevel. Ut på parkeringen for å sjekke og da lyser lampa for feil rødt. Plugger i flere ganger men nå har den funnet ut at i dag vil den ikke lade. Det står 30-40 andre biler i rekka og alle lader. Det var ikke dette jeg hadde forventet når jeg kjøpte elbil. Er det noen vits å gå til forhandleren og si at jeg vi ha en ny boks som fungerer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA