Guide: bytte sensorer på varmeapparat

Startet av Sveinung Rogstad, søn 28. mar 2021, kl. 01:06

« forrige - neste »

kristols

SitatHei, skal til på denne jobben selv og skal kjøpe inn nødvendig utstyr.
Fra denne posten ser det ut til at sensorer kan kalibreres med obdeleven - kan noen bekrefte dette?

Hei!

Jeg kan ikke svare 100%, men:

- Sensorene fra VAG fungerte etter å ha kjørt adoption i OBDEleven.
-Mener huske jeg måtte bytte programming mode til EOL (End of line testing) for at bilen skulle initiere adopsjon.

gaustabl

Hei. Jeg skal bytte sensor 3 på en 2019 e-golf når jeg forhåpentligvis får ross-tech adapter og software i løpet av uka. Har kjøpt nye sensorer på aliexpress(før jeg leste alle advarsler her), og lurer på om noen har, eller vet om det går, å programere sensoren før den blir montert. Altså jeg tenker koble av ledningen fra gammel sensor og koble til ny for å programere før jeg fysisk bytter. På den måten vil jeg vel finne ut om aliexpress sensoren fungerer før jeg tømmer ac anlegget? Er jeg helt på jordet her ? mvh Lars

Peter.lin

Det går bra att koppla in sensorerna på ledningarna och programmera adresserna samt kolla funktion innan man tömmer systemet på gas och monterar de på riktigt.
Sensorer för 70kr från aliexpress fungerar bra.
Men byter man bara två stycken kan man behöva flytta om och prova lite innan man hittar de som fungera med de äldre givarna. Går inte att kombinera version C och E samt jag tror det har att göra med tillverkningsår också.
Byter man alla är det inget problem.
Jag har erfarenhet med tre bilar där jag monterat Aliexpress sensorer. En har rullat tre år med två nya Aliexpress sensorer.

Ingeniøren

Sitat fra: Peter.lin på ons 31. des 2025, kl. 12:40Det går bra att koppla in sensorerna på ledningarna och programmera adresserna samt kolla funktion innan man tömmer systemet på gas och monterar de på riktigt.
Sensorer för 70kr från aliexpress fungerar bra.
Men byter man bara två stycken kan man behöva flytta om och prova lite innan man hittar de som fungera med de äldre givarna. Går inte att kombinera version C och E samt jag tror det har att göra med tillverkningsår också.
Byter man alla är det inget problem.
Jag har erfarenhet med tre bilar där jag monterat Aliexpress sensorer. En har rullat tre år med två nya Aliexpress sensorer.

Hva man finner av kunnskap er inne  :+1:  :+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Peter.lin

Tidigare har jag haft positiva erfarenheter av givare från AliExpress. Men nu har det ändrats totalt. Köpte fem stycken och ingen fungerade. Tog isär de och komponenter var lös samt att de var fel monterade så kontaktpinnarna hade inte anslutning mot kretskortet.
På bilden, två bruna kondensatorer saknades på en givare.

Sveinung Rogstad

Da var det på'n igjen 5 år etter første bytte. Heldigvis bare 1 sensor som er gåen nå  :o

Lewyh

Jeg byttet alle sensorene mine for rundt 3 år siden, og nå har jeg denne feilen. Bilen er fra 2016 og har kjørt 100 000 km, er det i det hele tatt verdt å fikse den? Varmeapparatet mitt fungerer fortsatt, men er høylytt?

B1903FO - Coolant: Fill level too low

POCEBOO - Hybrid/EV
Electronics Coolant Pump
Control Circuit Low

P1C6200 - A/C Pressure/ Temperature Sensor 4: faulty

Lewyh

Sitat fra: Sveinung Rogstad på søn 08. feb 2026, kl. 16:58Da var det på'n igjen 5 år etter første bytte. Heldigvis bare 1 sensor som er gåen nå  :o

Hva skal du gjøre ?

Egolf 2018 facelift

Etter at vår e‑Golf 2018 facelift sluttet å lade i høst, var vi ærlig talt usikre på om vi skulle beholde bilen eller selge den. Markedsverdien i dag anslår jeg til rundt 90 000–110 000 kroner, og hovedmålet vårt er lave bilkostnader.

Ved hjelp av gode DIY‑ressurser, blant annet her på Elbilforum, fant jeg ut at original pakning i ladekontakten kan holde på fukt, og at BilXtra selger en forbedret silikonpakning. Jobben var litt omfattende, men jeg fikk byttet pakningen selv, og etter dette har bilen ladet feilfritt hver gang. Det har definitivt motivert meg til mer egeninnsats fremover.

Ny utfordring – varme og lukt

Varmepumpen gir kun svært lav varme
Kjøling fungerer normalt
Det har også kommet tilbake litt mugglukt, etter at jeg for noen måneder siden tok en enkel spray‑rens av systemet

Jeg ser at mange i denne tråden anbefaler bytte av alle 5 temperatursensorene, og vurderer derfor følgende fremgangsmåte:

1.  Tømme AC‑systemet hos verksted
2.  Bytte sensorene selv
3.  Fylle systemet hos verksted igjen

Dokumentasjon og kostnader

Beskrivelsen til **Sveinung Rogstad** har vært veldig nyttig, og i tillegg har jeg brukt **VW AC Training Manual**, som gir god systemforståelse.

Så vidt jeg har funnet ut:

Originale sensorer (5 stk)koster ca.4 000–5 500 kr
Jeg har i dag kun et **enkelt diagnoseverktøy fra Jula**, og planlegger som første steg å skaffe et mer avansert diagnoseverktøy (Ross tech?)
Referansepris fra verksted (AutoAC) er ca. tilbud 12 000 kr og ordinær pris 15 00 kr

Tar gjerne imot innspill:

Eventuell "funksjons" feilsøking=   
Er «alle 5 sensorer» riktig tilnærming?
Erfaringer med sensorbytte på facelift‑utgaven?
Anbefalinger på diagnoseverktøy som gir god dekning på e‑Golf HVAC?

På forhånd takk 😊

Minimus

Om det er til noe trøst så er det litt godt å se at man ikke er alene om denne dritten.

Nå har AC konka igjen. Forrige gang var i 2022 - Da ble det fullt bytte av kompressor, slanger, sensorer og diverse.
Tippa vell over 50k totalt på den stakkars 2017 modellen av en e-golf.

Den gangen var det vist et rør som hadde korrodert og fått hull, trekt inn fukt og havarert kompressoren. Tok over 3måneder før jeg fikk bilen tilbake.
Verkstedet måtte også kjøre bilen til et anna verksted for å få installert kompressoren og sensorene.

Nå ber jeg til høyere makter om at det i bestefall bare er manko på litt gass, eller bare 1 sensor som må byttes når jeg
skal på diagnose kommende fredag.

God speed.

Minimus

Sensor 3 og 4 som var dårlige fikk jeg vite etter diagnose. Var også en del korodering på kontakten for sensor 3 så den ville de også bytte.

Fikk da tilbud på rett under 11 000,- ink moms for tømming av gass, bytte av sensorer, på fyll av gass igjen (potensiel ekstra om det er mangel) og programering.

1700,- pr sensor
500,- kontakten
2,5timer arbeid.
pluss litt krimskrams

Så tilbake på kompressor byttet, og da byttet de bare sensor 2 og 5, så 3 og 4 er orginal sensorene, så var vel bare snakk om tid før de røk. Burde kanskje bare bytte sensor 1 i samme slengen å nå da, så har jeg hele settet :D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA