Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er CCS kabler like?

Startet av Autodidact, tirsdag 23. mars 2021, klokken 23:10

« forrige - neste »

Autodidact

Er nysgjerrig på generelt basis, men også med tanke på at vi har to biler som begge har CCS tilkobling.

Regner med at det er samme protokoll uansett hvordan ladekabelen og slow-charger boksen på den ser ut, men er åpen for at det kan være feil, og at å låne annen kabel i nødsfelle muligens kan være en dum ide?

Håkon

elektrolux

Her er en god forklaring på CCS:

CCS
CCS, som er forkortelse for Combined Charging System, er løsningen for DC hurtiglading som benyttes av de fleste nye elbilene på markedet. CCS kalles også ofte for Combo, og navnet er beskrivende siden kontakten på bilen både kan brukes til den daglige AC ladingen og DC hurtiglading. Øvre del av kontakten er en Type 2 kontakt for AC lading. Nederst er det to pinner som tas i bruk ved DC hurtiglading.

Frem til nå har maksimal effekt på CCS vært 50kW, men nå settes det opp CCS ladestasjoner som kan levere 150kW og til og med 350kW. Dette vil muliggjøre ekstremt rask lading. Det betyr 300-400 km i løpet av et kvarter, og forutsetter at bilen kan ta imot dette.

Ladestasjoner med CCS har fast kabel som plugges inn i bilen. Disse ladestasjonen er ofte kombinert med CHAdeMO, men bare en av pluggene kan brukes om gangen. Dette kalles en multistandard hurtigladestasjon.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sjokomelk

Mistenker du blander CCS, som er hurtiglading, og Type2-pluggen som brukes til saktelading.
Begge to er universelle standarder, og passer kabelen er det bare å plugge inn. Alt virker om hverandre.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Contango

En liten presisering: alle type 2 kabler er ikke like. De kommer i forskjellige utgaver ift ampere og en/tre-fas. Men, ja - det er samme protokoll og kablene kan brukes om hverandre ift bil så lenge man forstår at kabelen kan være en begrensning ift max kapasitet for lading.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Autodidact

SitatMistenker du blander CCS, som er hurtiglading, og Type2-pluggen som brukes til saktelading.

Ja. Gjør nok det.

For som dere sier så er det bare den øverste delen som brukes hjemme med "ladekladden" — for saktelading.

En dag dukker nok behovet for å låne kabel opp, og da er det greit å vite at man kan låne av andre uten å ødelegge noe i bilen.

Men jeg kunne tenkt med å prøve min Tesla kladd på en e-208 fordi sistnevnte lader fra samme støpsel med under halvparten av farten jeg får. (6km/t vs 14km/t).

Håkon

sjokomelk

Det er lagd for å være idiotsikkert og krever ingen forhåndskunnskap av brukeren. Passer ledningen, så kan du koble den til. (Men som sagt er ladehastighet avhengig av flere ting, men pluggen og ledningene virker om hverandre.)

Det kan være Tesla sin ladekladd ikke vil virke på andre biler, for Tesla har valgt å være litt annerledes. Men det er bare å prøve. Det kan ikke skje noe verre enn at den andre bilen ikke vil lade. Du kan ikke ødelegge noe. :+1:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Trekkoppbil

Protokollene for  CCS er nok de samme, men fysisk utforming finnes i 2 ulike utgaver. CCS er en global standard som sier at hurtigladeportene skal være ulike fra land til land.

I Norge brukes den europeiske CCS Combo 2, mens bruktimporterte biler kan ha kontakt av typen CCS Combo 1.
Enkelte har klart å bygge om bilene sine ved å bytte kontakt for å få hurtiglada her i landet, mens andre klarer å få kjøpt en overgang:
CCS bruker en lavhastighets datakommunikasjon, i motsetning til Chademo og Super charger som bruker Canbus.

Det finnes en del nyere versjoner av hurtiladeportene og protokollene, f.eks i 800V utgaver, men det er litt framtidsprosjekter, som er lite aktuelle i dag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA