Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2017 mod. Tesla S100D med godkjent 1850 kg hengerfeste til salgs.

Startet av elektrolux, tirsdag 23. mars 2021, klokken 16:57

« forrige - neste »

elektrolux

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=212327343

Andre' Laukner er en av veteranene innen Elbil og Think Classic. Her har han klart det mange bare drømmer om, nemlig fått godkjent et avtagbart hengerfeste på en Tesla S.

Dermed kan en lovlig trekke tilhengere på inntil 1850 kg med denne bilen.

Jeg bistår med formidling av bilen. Kan leveres ferdig registrert i Stavanger, eller leveres til ferge til Oslo, Kristiansand/Larvik for henting der.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Counterpointer

Reg nr eller bilde av vognkortet?

Har litt vansker med å tro at noen får til noe slikt etter at de trakk tilbake godkjenningen på Zoe som hadde godkjent tysk hengerfeste.

RJK

Chassisnr i annonsen er ikke å finne ved søk på kjøretøyopplysninger...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

Her er i alle fall bilder av vognkort og hengerfeste
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

kaiat

Slik jeg har forstått det, er det samme problematikken på dette hengerfestet til TMS som på hengerfestet til Zoe, at det kun har en enklere nasjonal tysk godkjenning som ikke blir godtatt av norske myndigheter.

Det er vel forøvrig dette hengerfestet det er snakk om: https://www.misterdotcom.de/anhaengerkupplungen/tesla/980/anhaengerkupplung-tesla-model-s

Nederst på siden der ligger godkjenningspapirene om noen er interessert.

hELgenen

Bare for å få det inn med teskje.
Hengerfeste på denne er ulovlig å bruke i Norge ved omregistrering?

elektrolux

Takk for god link.

Problemet med Zoe'en var nok at den var en Norskregistrert bil da den fikk hengerfeste, mens denne Teslaen blir en bil importert med et godkjent hengerfeste.

Hadde eieren av Zoe exportert/importert bilen sin så måtte vegvesenet akseptert den slik den er i forbindelse med importen. Obs på at dette kun gjelder EU. Var noe styr med USA der kravene var 100% original bil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Marzo

Sitat fra: hELgenen på onsdag 24. mars 2021, klokken 11:57
Bare for å få det inn med teskje.
Hengerfeste på denne er ulovlig å bruke i Norge ved omregistrering?

Når du importerer bilen vil du registrere den ut i fra fabrikkens typegodkjenning.
Den har som kjent ikke godkjent noe tilhenger feste.

Du kan så prøve å godkjenne tilhengerfeste, både ved å legge ved TÜV papirer og evt vognkort fra et annet EU land som bruker samme typegodkjenning.
Det er ingen automatikk i at noe som feks er godkjent i Sverige automatisk vil bli godkjent i Norge.
Biltilsynet har siste ordet, og praksis fra lignende saker tyder på at det ikke vil være enkelt.

Omregistrering er ved eierskiftet, og ikke relevant her.

Counterpointer

Takker for opplysninger.

Var omtrent som jeg trodde.

Heier på at det skal gå, da det teknisk burde være helt kurant

Men tror ikke Biltilsynet godkjenner denne heller

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hELgenen

Sitat fra: elektrolux på onsdag 24. mars 2021, klokken 12:15
Får fasit om vi importerer den.

Da får noen importere den da........
Jeg finner det lite trolig da en slik metode trolig være en omgåelse av regelverket.
Om det lykkes så er det nok mange som får noen nye ideer på flere modeller.....

elektrolux

Har selv omgått regelverket med export/import på en Citroen C1 som etter bruktimport fra UK ikke ble godkjent.

Export til Tyskland, godkjenning der og så import til Norge så ble det raskt norske skilt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

kaiat

Sitat fra: elektrolux på onsdag 24. mars 2021, klokken 12:02
Takk for god link.

Problemet med Zoe'en var nok at den var en Norskregistrert bil da den fikk hengerfeste, mens denne Teslaen blir en bil importert med et godkjent hengerfeste.

Hadde eieren av Zoe exportert/importert bilen sin så måtte vegvesenet akseptert den slik den er i forbindelse med importen. Obs på at dette kun gjelder EU. Var noe styr med USA der kravene var 100% original bil.

Eieren av Zoe'en hadde importert bilen selv med hengerfeste montert. SVV godkjente først hengerfestet siden den var godkjent med dette i Tyskland, deretter trakk de tilbake godkjenningen da det viste seg at hengerfestet til Zoe var godkjent etter en særtysk regel. Her er en link til historien: https://www.tu.no/artikler/fikk-godkjent-tilhengerfeste-pa-elbilen-sin-na-har-vegvesenet-ombestemt-seg/407358

Jeg ville i hvert fall tatt kontakt med SVV før import av denne bilen, fremlagt dokumentasjon og fått en avklaring om dette er en løsning de godtar.

RJK

Sitat fra: hELgenen på onsdag 24. mars 2021, klokken 12:31
Sitat fra: elektrolux på onsdag 24. mars 2021, klokken 12:15
Får fasit om vi importerer den.

Da får noen importere den da........
Jeg finner det lite trolig da en slik metode trolig være en omgåelse av regelverket.
Om det lykkes så er det nok mange som får noen nye ideer på flere modeller.....

Det blir vel likt med icebiler som er konvertert til elbiler.

Dersom den er godkjent i et EU-land, så kan den importeres uten større problemer til Norge.

Men du får det ikke godkjent om du bygger om samme type bil helt likt i Norge, eller får bygget om en norsk bil i et EU-land utlandet, som ikke har blitt registrert godkjent som elbil i et EU-land utlandet først. Unntak vil vel alltids finnes.

Samme sak mener jeg at er faktisk gjeldende her.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

Fikk dette noe oppløftende svaret fra SVV i dag:

"Hei

I henhold til Bilforskriftens § 10 skal vi godkjenne kjøretøy som er ordinært registrert i EU/EØS land.

Dette vil i utgangspunktet si at vi godkjenner kjøretøyet slik det er godkjent i det respektive landet, også tilhengervekter som er anmerket i vognkortet

Vi vet at Tyskland har annen godkjenningsordning angående tilhengervekter og at eks TUV, DEKRA kan teste og fastsette tilhengervekter på kjøretøy.

Angående den aktuelle bilen som du viser til kan vi ikke ta en avgjørelse på dette før bilen er fremstilt for kontroll."
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA