BMW iX får lavere pris enn Audi e-tron. Er det mulig at det blir reflektert i prisen på Audien?

Startet av milander, tirsdag 23. mars 2021, klokken 09:59

« forrige - neste »

milander

BMW har startet med bestilling på BMW iX. Tror dere det vil påvirke prisen fra 1.april?

FaradayCage

Sitat fra: milander på tirsdag 23. mars 2021, klokken 09:59
BMW har startet med bestilling på BMW iX. Tror dere det vil påvirke prisen fra 1.april?


Det burde gjøre det. Med hensyn på utstyr og rekkevidde ligger iX godt under i pris.

elektro

Ikke nødvendigvis, e-tron har ganske mye mer plass og er fremdeles «eneste alternativ» for ganske mange. Dessuten kommer jo Audi med Q4 veldig snart, som vil slå nedenfra mht. pris.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 23. mars 2021, klokken 20:55
Men iX kan trekke 2,5t. Men er det så mye bedre plass i etron (snakker om kupe)?
iX skal være på størrelse med X5, og er nok stor nok for de fleste. Dessuten velger nok mange e-tron mer på tross av størrelsen enn på grunn av den.
At Q4 kommer med lengre rekkevidde til lavere pris vil nok også presse prisen på e-tron nedover. Er usikker på om det blir plass til e-tron 50 i markedet og om ikke heller 55 havner et sted midt i mellom 50 og 55 i pris. Grunnprisen endres nok ikke, men «kundefordelen» på kampanjemodellene settes nok opp til et enda høyere (kunstig høyt) beløp.

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 23. mars 2021, klokken 22:13
At Q4 kommer med lengre rekkevidde til lavere pris vil nok også presse prisen på e-tron nedover. Er usikker på om det blir plass til e-tron 50 i markedet og om ikke heller 55 havner et sted midt i mellom 50 og 55 i pris.
Tja, nå kommer jo tron Q5/Q6 neste år, som plasserer seg midt mellom disse igjen. Så spørs om ur-etron bare blir liggende å sveve der oppe, og salget bare blir marginalisert.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Synes ikke e-tron har så mye innvendig plass. Den skulle jo være blanding av Q7 og Q5, men det ble altså Q7 utvendig og Q5 innvendig. Dårlig kombo.
iX antydes skal få mer kupeplass enn X5, da snakker vi større innvendig plass enn e-tron helt sikkert. Bagasjeplass er foreløpig uavklart.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Banon

Tror og håper denne vil holde seg nokså greit i verdi. Svært populær bil som har solgt i bøtter og spann. Ladehastigheten vil gjøre at bilen er kurant i mange år fremover

De som ønsker premium er villige til å legge en slump oppå prisen av ny enyaq eller id 4. ser ingen teknologiske fordeler med noen av disse kontra etron. Premiumtillegget har alltid vært der.

Bmw ix og audi etron mener jeg er biler som vil holde seg godt i verdi. Omtrent samme som egolf og i3. De har skne fordeler og ulemper begge to. Men må si jeg er veldig spent på å se forbrukstall på en godt utstyrt ix med store felger og sportspakke. Overrasket om ix 40 vil klare å matche 55 på rekkevidde. Ix50 blir fort endel dyrere.

daktari

På den annen side klarte iX3 ca 430 km i vintertesten til Motor mens E50 klarte 260 km og E55 340 km.
iX40 har kanskje samme batteri (ca 75 kWh) som iX3. Ix40 lader raskere enn E50 og på nivå med E55 ifølge oppgitte tall, men vi får se. iX50 enda raskere enn E55.
BMW fikser altså effektiviteten selv på en kloss som iX3, som ikke ser mye mer aerodynamisk ut en e-tron.
Jeg tror det blir trangt i døra for å kvitte seg med E50er spesielt. E55 er marginal nok på rekkevidde allerede men ganske brukbar hvis farten holdes lav.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 24. mars 2021, klokken 09:05
iX antydes skal få mer kupeplass enn X5, da snakker vi større innvendig plass enn e-tron helt sikkert. Bagasjeplass er foreløpig uavklart.
Tror det samme om kupe. Det skrives jo 500l på bagasje, noe som virker latterlig lite.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

EtronSpook

De har ikke sagt akkurat størrelse av bagasjerommet. De har vel bare skrevet over 500L. Men alt dette hjelper ikke så lenge bilen ser ut som den gjør :P Har ikke fått beskjed om noe justering av pris på min bestilte bil her i allefall. Hverken pga. valuta eller noe annet.

borge

Sitat fra: daktari på onsdag 24. mars 2021, klokken 09:37
På den annen side klarte iX3 ca 430 km i vintertesten til Motor mens E50 klarte 260 km og E55 340 km.
iX40 har kanskje samme batteri (ca 75 kWh) som iX3. Ix40 lader raskere enn E50 og på nivå med E55 ifølge oppgitte tall, men vi får se. iX50 enda raskere enn E55.
BMW fikser altså effektiviteten selv på en kloss som iX3, som ikke ser mye mer aerodynamisk ut en e-tron.
Jeg tror det blir trangt i døra for å kvitte seg med E50er spesielt. E55 er marginal nok på rekkevidde allerede men ganske brukbar hvis farten holdes lav.

Jeg er vel noe bekymret for om dette og vil gjelde E55, bilen ser for ordinær og lite eksklusiv ut, det står mange av dem på hvert hjørne etterhvert på samme måte som alle skulle ha VW Passat på 90-00 tallet. Kona liker den godt, den gir ingenting for meg dessverre. Dyr, inneklemt førerposisjon, svær bil men ikke noe stort bagasjerom eller god innvendig plass. Ganske kort rekkevidde.  Elbil er veldig ferskvare virker det som i denne perioden av utvikling vi er i nå.

elektro

Sitat fra: daktari på onsdag 24. mars 2021, klokken 09:37
På den annen side klarte iX3 ca 430 km i vintertesten til Motor mens E50 klarte 260 km og E55 340 km.
iX40 har kanskje samme batteri (ca 75 kWh) som iX3. Ix40 lader raskere enn E50 og på nivå med E55 ifølge oppgitte tall, men vi får se. iX50 enda raskere enn E55.
BMW fikser altså effektiviteten selv på en kloss som iX3, som ikke ser mye mer aerodynamisk ut en e-tron.
Jeg tror det blir trangt i døra for å kvitte seg med E50er spesielt. E55 er marginal nok på rekkevidde allerede men ganske brukbar hvis farten holdes lav.



Nå testet ikke NAF e-tron 50 og e-tron 55 samtidig som iX3. Det er til og med noe uklart for meg om det er samme rute, men NAF skriver om iX3 at "testen ble kjørt i mars, med temperaturer mellom 7 og -2 grader på tørr veibane". Da e-tron ble testet var det tett snøvær fra start og jevnt over kaldere. Og bilene ble kjørt fra 0 til 1000 moh.

Å forsøke å si noe om den større, firehjulsdrevne BMW iX sin rekkevidde på bakgrunn av dette, blir bare tøys. Da er det mye bedre å ta utgangspunkt i WLTP:

e-tron 50 har 347 km.
iX 40 har over 400 km.
e-tron 55 har 435 km.
iX3 har 459 km.
iX 50 har over 600 km.

Også når det gjelder lading er du litt på jordet @daktari. Sorry to say, men du vet jo bedre.
La oss glemme iX3 og fokusere bilene med firehjulstrekk:

e-tron 50 og 55 bruker 26 minutter fra 10-80% (det gir hhv. 9,34 og 11,74 km/min)
iX 40 og 50 har oppgitt 40 minutter fra 10-80% (det gir hhv. 7,00 og 10,50 km/min)

Bagasjeromsplassen på iX står igjen som et mysterium, men selger hos Bavaria bekreftet til meg at det er 500 liter. Det er også sånn det ser ut på bilder. Hadde det vært 650 liter eller mer, synes jeg iX40 hadde vært veldig aktuell. Men i morgen skal jeg pakke til påsken, og vet at det blir fullt. Helt fullt. Da er faktisk e-tron 50 som koster mindre, lader fortere og har mer plass et bedre alternativ.

Om kupeen i iX er gigangisk hjelper lite for de fleste i målgruppen. e-tron har god plass til fire voksne, to personer sitter faktisk veldig godt bak der. Det samme gjør tre barn, selv om det kan bli litt trangt hvis to eller tre av dem sitter i barnesete. Om iX kan dra mer enn 1800 kg. har heller ikke mye å si. De fleste har ikke førerkort som tillater noe i nærheten av totalvekten dette innebærer. De fleste har heller ikke stor campingvogn eller stor båt som de er avhengig av å frakte selv. Noen har selvfølgelig alt dette. Dere behøver ikke å fortelle det. ;)
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: borge på torsdag 25. mars 2021, klokken 13:26
Sitat fra: daktari på onsdag 24. mars 2021, klokken 09:37
På den annen side klarte iX3 ca 430 km i vintertesten til Motor mens E50 klarte 260 km og E55 340 km.
iX40 har kanskje samme batteri (ca 75 kWh) som iX3. Ix40 lader raskere enn E50 og på nivå med E55 ifølge oppgitte tall, men vi får se. iX50 enda raskere enn E55.
BMW fikser altså effektiviteten selv på en kloss som iX3, som ikke ser mye mer aerodynamisk ut en e-tron.
Jeg tror det blir trangt i døra for å kvitte seg med E50er spesielt. E55 er marginal nok på rekkevidde allerede men ganske brukbar hvis farten holdes lav.

Jeg er vel noe bekymret for om dette og vil gjelde E55, bilen ser for ordinær og lite eksklusiv ut, det står mange av dem på hvert hjørne etterhvert på samme måte som alle skulle ha VW Passat på 90-00 tallet. Kona liker den godt, den gir ingenting for meg dessverre. Dyr, inneklemt førerposisjon, svær bil men ikke noe stort bagasjerom eller god innvendig plass. Ganske kort rekkevidde.  Elbil er veldig ferskvare virker det som i denne perioden av utvikling vi er i nå.

Alle registreringsstatistikker tilsier vel at du ikke har samme oppfatning som flertallet. :) At e-tron er blitt relativt vanlig i annerledeslandet Norge, gjør den selvfølgelig mindre eksklusiv enn i andre land, men det er fremdeles et stykke til Passat. Jeg har hatt begge, hadde en 2016 GTE før jeg kjøpte Model S. Og at bilen er populær er slett ingen ulempe ift. annenhåndsverdi.

Vet ikke hva du sammenligner med når du skriver inneklemt førerposisjon og "ikke noe stort bagasjerom". Eller hvor du kjører dersom rekkevidden oppleves som ganske kort. Personling hurtiglader jeg så sjeldent at jeg synes det er gøy når jeg får anledning. Smaken er som baken, men jeg vet ikke om noen elbiler som kan matche e-tron 55 på kombinasjonen plass/pakkbarhet, fremkommelighet, komfort og forflytningsfart.  Derfor tror jeg heller ikke de kommer til å sette ned prisene mye, men bilen er inne i sitt 3. år på markedet og det er sikkert mulig å få noen gode tilbud. Biler er alltid ferskvare.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Sitat fra: elektro på torsdag 25. mars 2021, klokken 16:06
Sitat fra: daktari på onsdag 24. mars 2021, klokken 09:37
På den annen side klarte iX3 ca 430 km i vintertesten til Motor mens E50 klarte 260 km og E55 340 km.
iX40 har kanskje samme batteri (ca 75 kWh) som iX3. Ix40 lader raskere enn E50 og på nivå med E55 ifølge oppgitte tall, men vi får se. iX50 enda raskere enn E55.
BMW fikser altså effektiviteten selv på en kloss som iX3, som ikke ser mye mer aerodynamisk ut en e-tron.
Jeg tror det blir trangt i døra for å kvitte seg med E50er spesielt. E55 er marginal nok på rekkevidde allerede men ganske brukbar hvis farten holdes lav.



Nå testet ikke NAF e-tron 50 og e-tron 55 samtidig som iX3. Det er til og med noe uklart for meg om det er samme rute, men NAF skriver om iX3 at "testen ble kjørt i mars, med temperaturer mellom 7 og -2 grader på tørr veibane". Da e-tron ble testet var det tett snøvær fra start og jevnt over kaldere. Og bilene ble kjørt fra 0 til 1000 moh.

Å forsøke å si noe om den større, firehjulsdrevne BMW iX sin rekkevidde på bakgrunn av dette, blir bare tøys. Da er det mye bedre å ta utgangspunkt i WLTP:

e-tron 50 har 347 km.
iX 40 har over 400 km.
e-tron 55 har 435 km.
iX3 har 459 km.
iX 50 har over 600 km.

Også når det gjelder lading er du litt på jordet @daktari. Sorry to say, men du vet jo bedre.
La oss glemme iX3 og fokusere bilene med firehjulstrekk:

e-tron 50 og 55 bruker 26 minutter fra 10-80% (det gir hhv. 9,34 og 11,74 km/min)
iX 40 og 50 har oppgitt 40 minutter fra 10-80% (det gir hhv. 7,00 og 10,50 km/min)

Klar over at det var forskjell i kjøreforhold på testen og vi vet at slaps/nedbør senker rekkevidden. Men -2/tørt er heller ikke optimale forhold. Men det skiller altså på papiret  70 km i WTLP men hele 170 km i den testen mellom E50 og iX3! Så har vi andre erfaringer fra andre tester: Motor fikk bra tall fra iX3 på Finnmarkstesten sin også, og andre rapporter. Med E50 rapporteres jo både dårlig og ok tall. Jeg har dog ikke lest at folk jevnlig ligger nære WLTP. Med iX ser det ut som det er trenden mer enn unntaket.
E55 har veldig varierende WLTP, 435 er med 19" uten utstyr, stereo, rails, henger og er en best case verdi. Min med nesten alt utstyr var nede 400 wltp med 20". Siden BMW sier "over 400 km" så regner jeg at fullutstyrt kommer den over oppgitt verdi, og med mindre utstyr kommer den en god del over.
Det er uansett bare EQV og kanskje andre varebiler som bruker mer enn e-tron, dessverre.

Når det gjaldt lading bet jeg merke i maxeffekt på 150 kW og 200 kW max for iX 40 og 50, men det er helt rett at det ikke trenger bety kort ladetid over et intervall. Tallene for e-tron er uansett ikke så positive på vinteren, så hvis BMW oppgir maks-tid uansett sesong ser det plutselig lysere ut. Dette vil tiden vise.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA