Lader kun 1,7kW på AC

Startet av ThomasEL, mandag 22. mars 2021, klokken 23:04

« forrige - neste »

ThomasEL

Fikk nok en bekreftelse på at én av lademodulene ikke fungerer/kobler inn da jeg kom til hytta:

Her har jeg en vegglader på 20A som normalt gir 4,4kW lading i bilen.
- Nå får jeg 2,2kW
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

storeulv

Nå spør jeg for å forsøke å lære; kan denne sannsynlige defekten ha en sammenheng med batteri-strulet ditt også? Altså at lademodulen har vært luggete lenge og gitt bilen feil ladeinformasjon?
Audi e-tron 50AS MY 2020

ThomasEL

Sitat fra: storeulv på søndag 28. mars 2021, klokken 11:22
Nå spør jeg for å forsøke å lære; kan denne sannsynlige defekten ha en sammenheng med batteri-strulet ditt også? Altså at lademodulen har vært luggete lenge og gitt bilen feil ladeinformasjon?

Godt spørsmål... I utgangspunktet tviler jeg. Selve denne feilen med at kun to av tre lademoduler virker, er ny. Det vet jeg, fordi jeg veldig ofte sjekker ladeeffekten etter tilkobling. Så dette oppsto en gang denne uka.

Men om det likevel kan være noe... Muligens..

Jeg har jo tidligere uttrykt at jeg syns det er underlig at OBDeleven viser at høyeste celle kun lader til 95% SOC når jeg fullader bilen, til tross for at toppbufferen etter sigende kun skal være 1%...
- Men ingen andre med OBDeleven har foreløpig bekreftet eller avkreftet om det er normalt.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

En liten oppdatering:

Jeg snakket med verkstedet nettopp. De har byttet et par ombordladere tidligere, men aldri vært ute for akkurat denne feilen.
- De sa imidlertid at jeg har dokumentert problemet såpass grundig, at de antar jeg har rett i min diagnose.

Har fått time til diagnose der et stykke ut i april.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

hybrid88

Spent på status her. Har muligens samme problem selv.

ThomasEL

Sitat fra: hybrid88 på onsdag 14. april 2021, klokken 08:06
Spent på status her. Har muligens samme problem selv.

Bilen min er inne for dignostisering i dag faktisk!

Men det rare er, at etter at denne feilen hadde vært aktiv i ca tre uker, så begynte det selvfølgelig å fungere normalt igjen nå et par dager før verkstedtimen..!!

Jeg håper likevel de klarer å avsløre hva feilen har vært. Jeg dokumenterte nemlig ganske godt underveis, og i tillegg så skal de mange feilkodene som dukket opp i OBDeleven fortsatt skulle kunne leses ut.

Oppdaterer når jeg vet hva de har funnet ut!
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Oppdatering:

Som nevnt, begynte bilen å lade normalt igjen av seg selv her før helga. Det etter å i noen uker ha ladet på 1/2 fart ved tilkobling 16A lader, og 2/3 fart ved tilkobling 24A lader.

Det at alt nå virker igjen, gjorde at verkstedet dessverre ikke klarte komme til bunns i hva årsaken er. De fant de loggede feilkodene, men uten feilen til stede nå, så var det ikke mulig å finne årsak. Det var ikke mulig å gjenskape feilen, og feilloggen er ikke detaljert nok til å si hvorfor en av lademodulene i en periode ikke har koblet inn.

Feilen er selvsagt logget i systemet deres, slik at hvis feilen ikke dukker opp på ny før garantitiden er ute, så vil likevel dette ligge som en garantisak.

@Hybrid88:
Hvis du skal inn på verksted med din, så kan du jo gjerne nevne at Gumpens Auto i Kristiansand har foretatt feilsøk på liknende tilfelle. Vil tro sjansen er større for at de kommer til bunns i dette hvis de samkjører erfaringer. Det virker så langt å være en svært uvanlig feil.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Hårek

Har jo blitt varmere i det siste. Temperatur er en parameter som kan påvirke elektronikkfeil.
Vanlige utstyr på elektronikkverksted er kjølespray, for å punktvis kjøle ned komponenter.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

hybrid88

Jeg var innom erik arnesen der de dokumenterte feilen med bilde. Den ladet bare 4.3kw på 32a 1fas lading. De var helt enig at dette var feil og sendte melding til tyskland.

2 dager før bilen skulle inn igjen for ytterligere feilsøk forsvant feilen som har vært her i flere måneder. Så da kunne de ikke gjøre noe. Nå funker den som normalt i følge appen.

Så da skjedde vel dette for oss begge

Orbit

Siden denne tråden kanskje er aktuell igjen: Her er (spekulativt) hva jeg tror problemet er. Skjema nedenfor er mitt gjett på hvordan laderen er laget for å bytte mellom 1-fas med høy strøm, og 3-fas (basert på i3, hvor jeg har skjema på innmaten).
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Ved 1-faslading brukes kontaktor S2/S3 for å få flere lademoduler i paralelltilkoblet over L1/N. Teorien er at S2 enten henger i 3-fasmodus (tilstand som vist på tegningen), eller at S2 ikke er skikkelig koblet mot L1 (f.eks. dårlig lodding). Det er så langt bare sett problemer som peker mot S2, som tyder på at denne er uheldig plassert på kretskortet, f.eks. i en posisjon som ikke får nok varme i loddeovnen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Mysil

Ja da har eg hatt bilen på 30 000km service. Skreiv i kommentarfeltet på bestillingen om at bilen berre lada 4,4kw der eg forventa 7kw.
Men innen eg kom meg inn på servicen lada bilen plutselig 6,9kw.
Dei fant ingen feilkoder som var lagra og kunne dermed ikkje gjere noko. Men dei har notert at eg har sett feilen og tilbydde at ein tekniker kunne sjå på saken viss det skjedde igjen.
2020 e-tron 50 AB

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA