Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VW med eget ladenettverk.

Startet av hgs, søndag 21. mars 2021, klokken 21:40

« forrige - neste »

hgs

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

SurSnasen

Håper inderlig ikke at det er det som må til. Det er ille nok med at Tesla har sitt eget ladenettverk, og at Porsche skal komme med sitt eget. Best mulig ladeinfrastruktur får man ikke gjennom at hver enkelt bilprodusent skal ha sitt eget, proprietære ladenettverk.

hELgenen

Sitat fra: SurSnasen på mandag 22. mars 2021, klokken 08:54
Håper inderlig ikke at det er det som må til. Det er ille nok med at Tesla har sitt eget ladenettverk, og at Porsche skal komme med sitt eget. Best mulig ladeinfrastruktur får man ikke gjennom at hver enkelt bilprodusent skal ha sitt eget, proprietære ladenettverk.

Tror ikke VW vil stoppe andre merker fra å lade slik Tesla gjør. Det blir bare andre priser - og det er helt greit.
Så kan VW kanskje gjøre det slik at dersom bilen IKKE er en VW så blir det vesentlig dyrere for å hindre at andre merker okkuperer laderene.  Så forsvinner litt av fordelen til Tesla i samme slengen og således skjerpes konkurransen.

Øyvind.h

Sitat fra: hgs på søndag 21. mars 2021, klokken 21:40
I Kina foreløpig, men de skjønner nok snart at det er dette som må til.
Om aktørene bak Ionity hadde dyttet tilstrekkelig med midler/ressurser inn i selskapet ville de fint kunne bygge opp et stort nettverk med god kapasitet for sine merker, og med mulighet for andre til å lade til en usubsidiert pris.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 22. mars 2021, klokken 10:25
Tror ikke VW vil stoppe andre merker fra å lade slik Tesla gjør. Det blir bare andre priser - og det er helt greit.
Så hva er den store forskjellen i å ikke tilby lading til andre og praktis sett ikke gjøre det ved hjelp av prising? Å kunstig fremstå som snillere? Selv liker jeg at man er ærlig om ting.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Den lave prisen er jo subsidiert gjennom kjøpet, så det blir helt feil om de som ikke har betalt noe gjennom bilprisen får samme pris når de lader.
Ionity er sånn sett ærlige. Du får en lav subsidiert pris fra start, men har du ikke denne må du betale full pris. Om jeg bytter merke eller dropper fornyelse av Ionity avtale må jeg betale full pris på Ionity i fremtiden. Det er mye bedre enn å ikke få ladet der i det hele tatt etter mitt syn. Da kan jeg tanke opp på Ionity om jeg må/ønsker, eller lete etter billigere ladere om jeg vil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på mandag 22. mars 2021, klokken 14:54
Sitat fra: hELgenen på mandag 22. mars 2021, klokken 10:25
Tror ikke VW vil stoppe andre merker fra å lade slik Tesla gjør. Det blir bare andre priser - og det er helt greit.
Så hva er den store forskjellen i å ikke tilby lading til andre og praktis sett ikke gjøre det ved hjelp av prising? Å kunstig fremstå som snillere? Selv liker jeg at man er ærlig om ting.

Trodde det var selvforklarende - vel - la oss si du er på tur og er i ferd med å gå tom for strøm - den eneste fungerende laderen i nærheten er Tesla sin - og du eier ikke Tesla.

Det kan også være slik at enkelte distanser er vanskelig å dekke uten å bruke ulike ladenettverk.
Så det har ikke så mye med å være snill - men det har ekstremt mye med å kunne komme seg frem med elbilen.

Håper det forklarte forskjellen på å ha en løsning med prising og en hvor det ikke er mulig å lade i det hele tatt.

Ketill Jacobsen

Jeg synes at VW her har et meget godt konsept, det vil si forhåndsbestille ladeplass opp til en halv time på forhånd. Dette vil gjerne bidra til mer effektiv bruk av laderne og gi mer forutsigbarhet til bilistene. Det vil også gjøre at elbiler oppnår større aksept. Vil anta at bilene kan bli dirigert til et antall ladestasjoner innen et gitt område.

I det minste vil dette være et interessant eksperiment som kan vise vei til fremtidens lading. Alle ladestasjoner bør ha et slikt opplegg (for noen av laderne i det minste) og de bør vær åpne for alle biler (og da blir også konseptet lettere å realisere).

pst

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 22. mars 2021, klokken 15:47
Den lave prisen er jo subsidiert gjennom kjøpet, så det blir helt feil om de som ikke har betalt noe gjennom bilprisen får samme pris når de lader.
Ionity er sånn sett ærlige. Du får en lav subsidiert pris fra start, men har du ikke denne må du betale full pris. Om jeg bytter merke eller dropper fornyelse av Ionity avtale må jeg betale full pris på Ionity i fremtiden. Det er mye bedre enn å ikke få ladet der i det hele tatt etter mitt syn. Da kan jeg tanke opp på Ionity om jeg må/ønsker, eller lete etter billigere ladere om jeg vil.
Hva er prisen pr kWh på Ionity med Mercedes EQC ( Mercedes Charging Card ? ) ?
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

Øyvind.h

1,65 eller noe sånt. Kommer uansett ikke til å fornye avtalen når den går ut.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

pst

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 22. mars 2021, klokken 22:12
1,65 eller noe sånt. Kommer uansett ikke til å fornye avtalen når den går ut.
Det er svært rimelig ;
hvor lang tid har man gratis avtale etter bilkjøpet ?
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 22. mars 2021, klokken 15:47
Den lave prisen er jo subsidiert gjennom kjøpet, så det blir helt feil om de som ikke har betalt noe gjennom bilprisen får samme pris når de lader.
Ionity er sånn sett ærlige. Du får en lav subsidiert pris fra start, men har du ikke denne må du betale full pris. Om jeg bytter merke eller dropper fornyelse av Ionity avtale må jeg betale full pris på Ionity i fremtiden. Det er mye bedre enn å ikke få ladet der i det hele tatt etter mitt syn. Da kan jeg tanke opp på Ionity om jeg må/ønsker, eller lete etter billigere ladere om jeg vil.

Ionity startet med intropris på 80,- per ladeøkt, og det var samme pris for alle. Så hopper de til et system der ikke-egne kunder må betale svært dyrt, og egne kunder må betale et dyrt abonnement for å få ladet til fornuftig pris per kWh.

Altså ga de inntrykk i starten om at de var et "åpent for alle"-alternativ. Når det da viser seg å være noe helt annet, så vil jeg absolutt ikke kalle dette ærlig. Og når de søkte/ba om subsidier fra EU, var de da helt ærlige om at nettverket i realiteten kun var til egne kunder? For min del høres det ut som EU ble forledet til å tro noe helt annet.

Så igjen, hvor er ærligheten? Jeg føler meg ihvertfall lurt, ut fra den tidlige markedsføringen. Jeg trodde endelig vi skulle få en aktør som skulle vise at det ikke bare var Tesla som kunne lage gode, internasjonale ladenettverk.

Nå har Kia og Hyundai blitt fullverdige partnere, dog henger de etter med å komme med et tilbud til oss som er kunder allerede. Noe er antydet om priser som vil "leveres" med Ioniq 5, og da med 2 års inkludert abonnement, men har et håp om at man kan få samme priser uten nødvendigvis å få noe gratisperiode på abonnementet, men det vil uansett komme med en viss bismak.

Synd, for hittil har de vært de eneste med grei dekning, og god ladefart på flere enn 2 stolper per stasjon. BKK har derimot satset stort i det siste, og begynt å etablere seg over større deler av landet, og til sommeren er de greit dekket et godt stykke inn i Nordland. Begynner å tro de kan bli den første store ladeoperatøren som virkelig blir tilnærmet landsdekkende. Dog er de vel bare etablert i Norge.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Sitat fra: pst på mandag 22. mars 2021, klokken 23:08
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 22. mars 2021, klokken 22:12
1,65 eller noe sånt. Kommer uansett ikke til å fornye avtalen når den går ut.
Det er svært rimelig ;
hvor lang tid har man gratis avtale etter bilkjøpet ?
1 år.
Etter det koster det rundt 1500,- i året for å beholde denne prisen. For meg som ikke lader mer enn toppen 200kWh hos Ionity per år blir prisen da;
1500/200= 7,5kr + 1,65= 9,15

Ved å opprettholde abonnementet betaler jeg altså mer per kWh enn de som ikke kan tegne abonnement.

Jeg lader stort sett der det passer å stoppe, være seg ved GK/Mer, Bkk, Fortum, Cicle K eller andre.

Om en pris på 8kr per kWh er rett eller ei vet jeg ikke. Men - det er ikke usannsynlig at 8kr per kWh er "rett" pris for 350kW ladestolpe hvor ladeoperatøren ikke har inntekter fra stasjonssalg (pølser, boller, brus osv).
Bilmerkene bak Ionity subsidierer lading i nettverket, noe som i teorien skulle tilsi at en del av bilprisen ved kjøp går til dette. Da lurer en seg selv om en tror en betaler mindre enn alle andre første året, når en i realiteten kan tenkes å betale mer enn alle andre. Sånn sett er det mer uærlig overfor oss som har kjøpt bil med billig lading, for vi lures til å tro at prisen er veldig lav :)

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. mars 2021, klokken 06:34
Om en pris på 8kr per kWh er rett eller ei vet jeg ikke. Men - det er ikke usannsynlig at 8kr per kWh er "rett" pris for 350kW ladestolpe hvor ladeoperatøren ikke har inntekter fra stasjonssalg (pølser, boller, brus osv).
Ionity holder lik pris på tvers av landegrensene. Så den reflekterer ihvertfall ikke driftskostnadene. Den er sikkert "rett" i ett land.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 22. mars 2021, klokken 16:28
Trodde det var selvforklarende - vel - la oss si du er på tur og er i ferd med å gå tom for strøm - den eneste fungerende laderen i nærheten er Tesla sin - og du eier ikke Tesla.

Det kan også være slik at enkelte distanser er vanskelig å dekke uten å bruke ulike ladenettverk.
Dette handler mere om planlegging enn noe annet. Og kun ett problem i en forbigående fase.

Nå argumenterer jeg ikke for at alle merker skal ha hver sine ladestasjoner, men at noen få merker vil bruke det som ett ekstra salgsargument har jeg ikke noe problem med. Det vil uansett bidra til å få flere elbiler på veiene.

Ingen produsenter er så dumme at de bil bygge ut masse ladekapasitet som ikke blir benyttet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA