Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med elbil på roadtrips?

Startet av FaradayCage, søndag 21. mars 2021, klokken 12:21

« forrige - neste »

FaradayCage

Noen med erfaring her som kan si hvordan dette fungerer i praksis?
Snakker skikkelige roadtrips her, ca 1000km/dag i Norge og 1500-2000km/dag i Europa, og ikke små koseturer på 3-400km.


automat

Hvis man tar en titt på Teslabjørns 1000km challenge-videoer, så ser man fort hvilke elbiler som egner seg og ikke egner seg for dette. Han har jo også mange lange road-trips med forskjellige biler. Det siste året bare i Norge, av naturlige grunner.

Så det er bare å benke seg ned foran skjermen, og se på youtubevideoer.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: FaradayCage på søndag 21. mars 2021, klokken 12:21
Noen med erfaring her som kan si hvordan dette fungerer i praksis?
Snakker skikkelige roadtrips her, ca 1000km/dag i Norge og 1500-2000km/dag i Europa, og ikke små koseturer på 3-400km.

Hver sin smak og tanke om hva en road trip er for noe. Men din idé om road trip bryter fulstendig med bortimot enhver film eller bok om dette, der poenget med turen er å oppdage alle kjente og ukjente steder på veien. Altså, her skal man ikke bare kjøre for å kjøre, men kjøre kanskje uten mål og mening, og bare oppleve på veien.

Du er klar over t 1500 km er mer enn halvveis mellom Oslo og Malaga i Spania? Eller Gibraltar? En tur som Google Maps sier tar 36 timer konstant kjøring, uten pauser for påfyll. Legg på 8 timer for søvn og 3 timer for måltid på veien (lunsj, middag og kveld, hver på 30 minutter). Da har du en time slingringsmonn for forsinkelser. Da er det heller ikke tatt med lading eller fylling av drivstoff.

Tipper du ikke klarer dette, selv om du bryter fartsgrensene mer eller mindre konstant. Men som sagt, dette er ikke road trip i dets mest vanlige forstand, det er raskest mulig transportkjøring til feriestedet.

For slike turer er abetterrouteplanner.com helt i blinken.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: FaradayCage på søndag 21. mars 2021, klokken 12:21
Noen med erfaring her som kan si hvordan dette fungerer i praksis?
Snakker skikkelige roadtrips her, ca 1000km/dag i Norge og 1500-2000km/dag i Europa, og ikke små koseturer på 3-400km.
Har noe erfaring. 1500km med i3 60Ah på to dager, og 2700km med i3 120Ah på tre dager i Norge. Mange dagsturer på 70-80 mil i Norge med I-Pace og diverse Teslaer. Diverse europaturer med Tesla med dagsetapper på 90-120 mil på autobahn og andre motorveier, men en del kortere i alpene.

Med Tesla er alt enkelt. Unngår man de mest populære tidene å reise på går det fint med de andre og. Lurt å prøve å booke hotell med mulighet til å reservere lading, ellers er små gjestgiveri ofte velvillige til å låne bort en stikkontakt. Sparer deg fort ett ekstra hurtigladestopp. Er kjekt å ha mulighet til å lade med rød CEE 16A nedover kontinentet. Ellers er det kjekt å ha abonnement hos plugsurfing eller noen av de andre store samleoperatørene. Evt fra bilprodusent. Obs på at det kan koste noe mere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1317142119

Nå vet jeg ikke hvor sakte RJK kjører på bilferie og relevansen til Gibraltar, men 1500 km på en dag er på ingen måte uvanlig for folk som har vokst opp med bilferie. Det er en typisk tur til midt i Tyskland fra Oslo uten å bruke båt ... En høyst vanlig rute for ganske mange nordmenn hver eneste sommer.

Hjemmefra til en typisk feriedestinasjon for familien min før korona, er rett i underkant av 1400 km og tar ca 15 timer (uten stopp).

For å svare på spørsmålet til FaradayCage. Jeg har noen års erfaring med elbiler og erkjent at bilferie blir med bensinbil i ganske mange år til. Det går for tregt med elbiler enn så lenge, siden de må lade så ofte når man kjører i 150+ nedover kontinentet (jada, fartsgrensene er 120/130, men som i Norge går trafikken raskere enn fartsgrensen på motorveiene). Det er fullt mulig, men det blir for lite kjøring og for mye dødtid, så hele gleden med å kjøre forsvinner.

turfsurf

Sitat fra: 1317142119 på søndag 21. mars 2021, klokken 13:51
Nå vet jeg ikke hvor sakte RJK kjører på bilferie og relevansen til Gibraltar, men 1500 km på en dag er på ingen måte uvanlig for folk som har vokst opp med bilferie. Det er en typisk tur til midt i Tyskland fra Oslo uten å bruke båt ... En høyst vanlig rute for ganske mange nordmenn hver eneste sommer.
Poenget til RJK var vel mere at da er det ikke en Roadtrip, men transport med bil til feriedestinasjon. Noe jeg forsåvidt kan være enig i.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Facet

Jeg kjørte fra Hirtshals til Trieste på to dager med to stopp. Det ble vel 800-900 km per dag eller noe i den duren. Teslabjørn klarer 1000 km på 10 timer med Model 3 Performance, og jeg tror ikke man klarer å kjøre raskere enn det.
2022 Tesla Model Y Performance
2020 VW e-Golf

Barfot

I Norge på relativt vanlig landevei klarer men ikke mer enn 60 km/t i snitt og da kjører man raskt. Mulig opp i 70 km/t i snitt, men da bryter du nokså konstant alle fartsgrenser og ligger mye i miste-lappen grensen :-)

Ikke kjørt mye utlandet, men vi traff 2 campinbiler som hadde kjørt fra Trento i Nord-Italia til syd-danmark på 1 dag og da var klokken 21 i DK, så tidsmessig er det mulig. Vi kjørte bil og campinvogn da og hadde brukt 2 dager fra Garda til syd-Danmark

Counterpointer

Sitat fra: Facet på søndag 21. mars 2021, klokken 18:49
Jeg kjørte fra Hirtshals til Trieste på to dager med to stopp. Det ble vel 800-900 km per dag eller noe i den duren. Teslabjørn klarer 1000 km på 10 timer med Model 3 Performance, og jeg tror ikke man klarer å kjøre raskere enn det.
Det er ikke problem å kjøre mer enn det på autobahn, i 2019 kjørte jeg godt over 1000 km på 12 timer, det var med spisestopp og lufting av hund innlagt. Model 3 p

FaradayCage

Sitat fra: automat på søndag 21. mars 2021, klokken 12:28
Hvis man tar en titt på Teslabjørns 1000km challenge-videoer, så ser man fort hvilke elbiler som egner seg og ikke egner seg for dette. Han har jo også mange lange road-trips med forskjellige biler. Det siste året bare i Norge, av naturlige grunner.

Så det er bare å benke seg ned foran skjermen, og se på youtubevideoer.


Takk for svar, men tenkte mer på egne erfaringer fra folket her inne. Er ikke interessert i å se timevis på YouTube videoer

FaradayCage

Sitat fra: RJK på søndag 21. mars 2021, klokken 13:20
Sitat fra: FaradayCage på søndag 21. mars 2021, klokken 12:21
Noen med erfaring her som kan si hvordan dette fungerer i praksis?
Snakker skikkelige roadtrips her, ca 1000km/dag i Norge og 1500-2000km/dag i Europa, og ikke små koseturer på 3-400km.

Hver sin smak og tanke om hva en road trip er for noe. Men din idé om road trip bryter fulstendig med bortimot enhver film eller bok om dette, der poenget med turen er å oppdage alle kjente og ukjente steder på veien. Altså, her skal man ikke bare kjøre for å kjøre, men kjøre kanskje uten mål og mening, og bare oppleve på veien.

Du er klar over t 1500 km er mer enn halvveis mellom Oslo og Malaga i Spania? Eller Gibraltar? En tur som Google Maps sier tar 36 timer konstant kjøring, uten pauser for påfyll. Legg på 8 timer for søvn og 3 timer for måltid på veien (lunsj, middag og kveld, hver på 30 minutter). Da har du en time slingringsmonn for forsinkelser. Da er det heller ikke tatt med lading eller fylling av drivstoff.

Tipper du ikke klarer dette, selv om du bryter fartsgrensene mer eller mindre konstant. Men som sagt, dette er ikke road trip i dets mest vanlige forstand, det er raskest mulig transportkjøring til feriestedet.

For slike turer er abetterrouteplanner.com helt i blinken.


Man kan gjerne kverulere på definisjonen av roadtrips.
Dersom du ikke tror at det er mulig å kjøre rundt 1000km/døgn i Norge og 1500-2000km/døgn på motorveinettet i Europa har du nok ikke de erfaringene jeg etterspurte her.

FaradayCage

Sitat fra: turfsurf på søndag 21. mars 2021, klokken 13:42
Sitat fra: FaradayCage på søndag 21. mars 2021, klokken 12:21
Noen med erfaring her som kan si hvordan dette fungerer i praksis?
Snakker skikkelige roadtrips her, ca 1000km/dag i Norge og 1500-2000km/dag i Europa, og ikke små koseturer på 3-400km.
Har noe erfaring. 1500km med i3 60Ah på to dager, og 2700km med i3 120Ah på tre dager i Norge. Mange dagsturer på 70-80 mil i Norge med I-Pace og diverse Teslaer. Diverse europaturer med Tesla med dagsetapper på 90-120 mil på autobahn og andre motorveier, men en del kortere i alpene.

Med Tesla er alt enkelt. Unngår man de mest populære tidene å reise på går det fint med de andre og. Lurt å prøve å booke hotell med mulighet til å reservere lading, ellers er små gjestgiveri ofte velvillige til å låne bort en stikkontakt. Sparer deg fort ett ekstra hurtigladestopp. Er kjekt å ha mulighet til å lade med rød CEE 16A nedover kontinentet. Ellers er det kjekt å ha abonnement hos plugsurfing eller noen av de andre store samleoperatørene. Evt fra bilprodusent. Obs på at det kan koste noe mere.


Takk for svar

FaradayCage

Sitat fra: 1317142119 på søndag 21. mars 2021, klokken 13:51
Nå vet jeg ikke hvor sakte RJK kjører på bilferie og relevansen til Gibraltar, men 1500 km på en dag er på ingen måte uvanlig for folk som har vokst opp med bilferie. Det er en typisk tur til midt i Tyskland fra Oslo uten å bruke båt ... En høyst vanlig rute for ganske mange nordmenn hver eneste sommer.

Hjemmefra til en typisk feriedestinasjon for familien min før korona, er rett i underkant av 1400 km og tar ca 15 timer (uten stopp).

For å svare på spørsmålet til FaradayCage. Jeg har noen års erfaring med elbiler og erkjent at bilferie blir med bensinbil i ganske mange år til. Det går for tregt med elbiler enn så lenge, siden de må lade så ofte når man kjører i 150+ nedover kontinentet (jada, fartsgrensene er 120/130, men som i Norge går trafikken raskere enn fartsgrensen på motorveiene). Det er fullt mulig, men det blir for lite kjøring og for mye dødtid, så hele gleden med å kjøre forsvinner.


Takk for godt og relevant svar. Det er akkurat det jeg tror/frykter også, for mye dødtid ved kjøring av elbil.

FaradayCage

Sitat fra: Facet på søndag 21. mars 2021, klokken 18:49
Jeg kjørte fra Hirtshals til Trieste på to dager med to stopp. Det ble vel 800-900 km per dag eller noe i den duren. Teslabjørn klarer 1000 km på 10 timer med Model 3 Performance, og jeg tror ikke man klarer å kjøre raskere enn det.


Takk for svar

FaradayCage

Sitat fra: Barfot på søndag 21. mars 2021, klokken 19:48
I Norge på relativt vanlig landevei klarer men ikke mer enn 60 km/t i snitt og da kjører man raskt. Mulig opp i 70 km/t i snitt, men da bryter du nokså konstant alle fartsgrenser og ligger mye i miste-lappen grensen :-)

Ikke kjørt mye utlandet, men vi traff 2 campinbiler som hadde kjørt fra Trento i Nord-Italia til syd-danmark på 1 dag og da var klokken 21 i DK, så tidsmessig er det mulig. Vi kjørte bil og campinvogn da og hadde brukt 2 dager fra Garda til syd-Danmark


Spørsmålet var erfaring med elbil PG lange dagsetapper.
Når det gjelder snittfart i Norge, er det ingen problem å klare godt over 70 uten å være i nærheten av lappengrensen, ja knapt prikkegrensen :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA