Laserlys

Startet av daktari, lørdag 20. mars 2021, klokken 11:17

« forrige - neste »

Øyvind.h

Henter ut en id4 med matrix lys, og lys i krappe svinger er absolutt noe jeg verdsetter og som VW har vært gode på.

Men - den videoen du lenket til der var virkelig ikke bra. Fjernlys på møtende biler, fjernlys på bil et stykke foran mm. Kan ikke kjøre med matrix når den holder på sånn?

Når det gjelder laserlys har jeg lekt med begge deler i konfigen for ix. Litt usikker på om jeg skal ta det med om jeg bestiller. På den ene siden har jeg fra andres erfaring ikke inntrykk av at det er noe banebrytende, men på den annen side vil jeg ha så gode lys som mulig.
Har standardlysene matrix eller må en kjøpe laser for å få det?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

M6

Sitat fra: daktari på tirsdag 23. november 2021, klokken 20:37
Nå har jo XC90 lysene plassert ca en meter høyere opp fra bakken enn i8?

Yes! Og jeg tror det er en vesentlig faktor hvorfor lysutbyttet i XC90 oppleves som overlegen.
Jeg har bestilt min iX med Laserlys.

Jan E-28

Tok med laser lys, men har ikke egentlig så veldig høye forhåpninger til det. Håper bare de har gjort litt fremskritt i forhold til tidligere laser.
Egentlig litt tullete å ta, for eneste fordelen er vel litt mindre strømforbruk i forhold til gitt LUX. Vil ikke tro holdbarheten er bedre, siden laser kun er et tillegg til LED elementene uansett.

Uoffesiell test der Skoda matrix LED gir ca 28% mer lys en X5 m.laser:

https://www.youtube.com/watch?v=iElE9_RFDGA
Bimmers: Ix50 ila 2022? (erstatter de to bruksbilene Ford/320si), 320si -06, 528i -85, 535i -87, 535dcoe300 -82,  E21 Hartge 335 og annet E28 evighetsprosjekter.

Beemers: K100LT -85, K100LT -87 & K1100RS -96.

F-Kart 200 gateregistrert.
Ford GranConnect 7-seter.

M6

Der kan være stor subjektiv forskjell mellom målt lys og opplevd! Arbeidsforhold åpen stor SUV ala XC90, Range Rover mf. synes jeg gir det beste resultat. BMW Adaptiv LED på min M6 oppleves mye bedre lys enn Laser på i8...
At det er mulig at måle «noe lys» på si 500 m. avstand trenger ikke å gi noe brukbart kjørelys.
Blir spennende at se hvordan Laser blir på iX hvor plassering blir betydelig mer ideell.

Trond.m

Størrelse og utforming av reflektor betyr vel mer enn lyskilden. At BMW iX lyktene er veldig smale er vel ingen fordel. Skulle vært interessant å fått en test av laserlysene i iX både med og uten Laser.

LMOR

https://youtu.be/AndKeU29Z8o

Jeg var ikke så fornøyd med lysene på demobilen, men det regnet, og fikk ikke sammenlignet med noe.

Videoen over viser bra lys, men de lyser lavt. Sikkert lurt, men det er nok det som gjorde at jeg opplevde dem som dårligere enn forventet. Er vant med lys som lyser litt høyere opp.
Kanskje laserlysene er det dominerende og at disse ligger lavt for å ikke blende?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

daktari

Tipper laserlysene bare kommer på i enkelte tilfeller som en slags 1000-meter. matrix-funksjonen derimot er antagelig LED.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

LMOR

The latest generation of BMW Laserlight is available as an option, teaming Adaptive LED Headlights with matrix function and a new type of Laserlight module. This headlight variant also generates low and high beam from both the outer and inner light sources. The matrix function of the BMW Selective Beam high beam increases visibility range and, at the same time, avoids dazzling other road users.

daktari

Ja nettopp, så hvis LED er kun matrix så får man ikke laser når matrixen holder på.

Det var litt sånn på etron, den hadde en slags 1000-meter som ble dimmet ned når matrix ble aktivert. Dvs nesten hele tiden på Østlandet...
Mine I-Pace videoer

LMOR

Det kan forklare det jeg opplevde som dårlig matrix. At laserdelen først ble skudd av da jeg hadde forventet at lyset ville holde veien mellom meg og bilen som kom imot opplyst og bare blendet ned i hans kjørefelt.

Tony Rofstad

Min IX40 har laser og jeg oppfatter det som at den jobber sammen med led matrix.
Man kan tydelig se hvordan de jobber for og opprettholde lang rekkevidde uten og blende motgående.

Min oppfatning er at lysene på denne bilen er hakket bedre enn på E tron med matrix.
Ikke i form av lysutbyttet men presisjon av lyset.

SIS

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 20. mars 2021, klokken 15:58
Opplever aldri at noen blinker på meg, hverken på tidligere biler med middels lys eller nåværende med lys i toppklasse.
Om en opplever dette regelmessig er det bedre å be verkstedet fikse bilen enn å gi blanke og plage alle en møter. For mange sitter det langt inne å blinke, så det er ikke slik at en kun plager de som velger å signalisere at noe er galt med lysene på møtende bil.

Jeg møter titt og ofte Model 3 med feiljusterte lys som blender, men tar meg sjelden bryet med å blinke. De burde skjønne tegninga basert på alle de som faktisk velger å blinke.

Har som nevnt en 530e Xdrive med laserlys. Hentet den ut i januar ifjor. Den har fått remote software update 2 ganger siden da. Før var det endel biler som blinket når jeg møtte de, denne vinteren er det ingen. Ser ut som lysautomatikken har blitt mer restriktiv og maskerer ute mer av bilene som kommer imot, og som jeg ligger bak. Om dette er noe BMW har fikset via remote software update har jeg ikke sjekket grundig men det er iallfall en tydelig forandring.

eSim

Noen som vet om matix funksjonen er aktiv dersom man tvinger på fjernlys? Eller det det kun på dersom lysene står i full auto?

Tony Rofstad

daktari

Mine I-Pace videoer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA