Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du fått ID4 og ønsker å dele erfaring?

Startet av ID4, fredag 19. mars 2021, klokken 08:42

« forrige - neste »

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Olemann

Synes støy ble bedre etter å ha kjørt inn dekkene ca. 50 mil, men kanskje bare tilvenning.
Støyprofilen er vesentlig mer behagelig enn på Kona og eNiro, ikke den skarpe og litt høyfrekvente lyden.
Nå synes jeg bilen er støysvak og ikke noe jeg tenker på lenger.

Ja, Turanza, 235/255 på 20 felg.

Sitat fra: daktari på mandag 26. april 2021, klokken 08:45
Er det Bridgestone Turanza, hvilken dim?


Barskog

Sitat fra: daktari på mandag 26. april 2021, klokken 08:45
Er det Bridgestone Turanza, hvilken dim?
Ja, Bridgestone Turanza, 235/255 på 20" felg.

Har kjørt noe over 2K KM. Synes kanskje de har blitt noe bedre ved innkjøring, men usikker. Vanskelig å måle, og lett å la seg tilvenne støyen. Men noe 'unødvendig' rumling høres i allefall.
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

Øyvind.h

Etter hjemturen og noe mer fikling med bilen kan jeg nyansere litt.

Støynivået er bra. Det er ikke fair å sammenligne med en bil som er såpass mye dyrere, og ID4 er en godt støydempet bil. Vi hadde kraftig motvind på vei til hytta, som sikkert trakk vindstøy opp. Det er høyere støynivå enn i min forrige bil, men tipper det er godt nok for de aller aller fleste. Og som nevnt - det er på ingen måte fair å sammenligne med en betydelig dyrere bil. Kommer en fra dårlig støydempet bil er det et klart steg opp. Når jeg hentet ut bilen kjørte jeg Model X til butikken og ID4 tilbake. De virket relativt like på støy, men vanskelig å sammenligne da det var forskjellige dekk.

Jeg liker bilen generelt. Gode seter, god plass, gode skjermer. Infotainment synes jeg er godt satt opp med konfigurerbare skjermer, widgets mm. Savner noe info, SOC som ikke er forsinket mm, men blir det ID4 på mer permanent basis supplerer jeg med EVnotify og ODB2 dongel på langturer så det går fint :)

Absolutt en bil som er "god nok" for oss, med lite forbehold om 4wd så jeg må se an prisen på ID4 GTX.

Både på vei opp og på vei ned gikk det mye i adaptiv cruise. Knappene for å betjene hastighet opp/ned der er ikke særlig egnet. En slags semitouch med haptisk feedback. Dårlig løsning, men til å leve med etter litt tilvenning. Klima var litt lunefull, men fungerte greit med litt justering.
På vei sørover ble jeg glad når bilen ikke slakket av ved Brumunddal slik forrige bil gjorde (dog eneste sted på E6 forrige bil gjorde det), men gleden var kortvarig da jeg mellom Brumunddal og Hamar stadig fikk melding om "sving forut, 65/75/85/90km/t" osv i displayet og bilen forsøkte å senke hastigheten. Ingen hard brems, men tydelig at bilen ville slakke av flere steder.
På vei ned fra hytta dukket dett opp et varsel/alarm som sa at klima ikke kan justeres i nedoverbakker og at bilen ville bli varm. Aner ikke hva som utløste den meldingen, men kanskje en del regenerering?
Fikk også en melding på et tidspunkt om at bilen ikke må parkeres i bakke og noen andre meldinger nå og da.
Sikkert noen sw bugs å luke ut. Men jeg bryr meg ikke om sånt så lenge bilen kan brukes normalt.

Da gjenstår det å se om EQC`en eller ID4 selges først :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Jeg har også mye godt å si om id.4. Men rekkevidde-beregningen står til stryk. Kan ikke huske noen bil som er like dårlig til å gjette.
På vei hjem fra hytta i dag oppga den 158 km rekkevidde med 20 % gjenværende batteri %. Det var omtrent ved Hokksund og ruten var satt til Asker via lierbakkene, noe den åpenbart ikke tar hensyn til. Snittforbruket var på,det tidspunktet 14,6. og da er det virkelig godt gjort å regne seg fram til 158 km. Det har ikke så mye å si for meg, men for en eier som ikke er så vant til å regne basert på % så er jo dette bare villedende informasjon. Men dette kan jo komme ved en senere oppdatering. Kjøreegenskapene må jeg si er i toppklasse og det betyr jo mye mer.

ID4

Sitat fra: Trond.m på mandag 26. april 2021, klokken 19:08
Jeg har også mye godt å si om id.4. Men rekkevidde-beregningen står til stryk. Kan ikke huske noen bil som er like dårlig til å gjette.
På vei hjem fra hytta i dag oppga den 158 km rekkevidde med 20 % gjenværende batteri %. Det var omtrent ved Hokksund og ruten var satt til Asker via lierbakkene, noe den åpenbart ikke tar hensyn til. Snittforbruket var på,det tidspunktet 14,6. og da er det virkelig godt gjort å regne seg fram til 158 km. Det har ikke så mye å si for meg, men for en eier som ikke er så vant til å regne basert på % så er jo dette bare villedende informasjon. Men dette kan jo komme ved en senere oppdatering. Kjøreegenskapene må jeg si er i toppklasse og det betyr jo mye mer.

Enig. GOM er den dårligste jeg har opplevd på mine elbiler til nå. Den ser nok bare på siste mila eller noe slikt. Da vil GOM bli som en jojo i noen tilfeller. Vil stemme bra om det er gjevnt forbruk. For håpe de tar til vette å ser på hvordan andre beregner GOM.

hELgenen

Min største irritasjon er faktisk en funksjon som jeg satte pris på i starten - nemlig at bilen starter opp
når jeg setter meg inn i bilen.  Nå er jeg bare dritt lei det hele. Hvorfor? Jo fordi jeg spretter ofte inn og ut av bilen og da går bilen av/på hele tiden. Styreservo starter heller ikke før bilen er i D - det er også veldig irriterende.

Mulig det er en funksjon en kan benytte for at bilen IKKE startes når en setter meg ned i setet. Har ikke undersøkt,
men det er jo av/på bryter der.

unik42

Bilen starter jo ikke før du trykker på bremsepedalen. Men alt annet starter jo opp. Personlig kunne jeg tenkt meg litt mer standard oppsett for å skru av og på bilen. I hvert fall ha muligheten for å ha bilen i gang når jeg henter posten for eksempel.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

daktari

Mangel på automatisk oppstart og avslåing, kombinert med en noe treg oppstart etter "start/stopp"-knappen, var noe jeg hatet på I-pace og E-tron. Spesielt at du må slå av før du kan låse bilen. Og ikke minst at hvis du gikk ut for å åpne en garasjeport i byen, halvt parkert på fortauet, så skrudde driten seg av imens... og mens du fikler med å få bilen på igjen begynner porten å lukke seg, så har du det gående...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Det er akkurat dette med f.eks å gå ut av bilen for å plukke med seg posten,hente noe i garasjen osv..Alt skrur seg av hver gang. Det at det ikke er en opsjon om å KUN bruke bryteren i bilen er rett og slett  idiotisk. Hva er den bryteren til?

Strøm Tycoon

Sitat fra: hELgenen på fredag 30. april 2021, klokken 22:04
Det er akkurat dette med f.eks å gå ut av bilen for å plukke med seg posten,hente noe i garasjen osv..Alt skrur seg av hver gang. Det at det ikke er en opsjon om å KUN bruke bryteren i bilen er rett og slett  idiotisk. Hva er den bryteren til?

For at noen i passasjersetet skal kunne slå på bilen hvis de har nøkkelen.

hELgenen

Sitat fra: model3citizen på lørdag 01. mai 2021, klokken 00:42
Sitat fra: hELgenen på fredag 30. april 2021, klokken 22:04
Det er akkurat dette med f.eks å gå ut av bilen for å plukke med seg posten,hente noe i garasjen osv..Alt skrur seg av hver gang. Det at det ikke er en opsjon om å KUN bruke bryteren i bilen er rett og slett  idiotisk. Hva er den bryteren til?

For at noen i passasjersetet skal kunne slå på bilen hvis de har nøkkelen.

Ok - Takk

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 30. april 2021, klokken 14:54
Og ikke minst at hvis du gikk ut for å åpne en garasjeport i byen, halvt parkert på fortauet, så skrudde driten seg av imens... og mens du fikler med å få bilen på igjen begynner porten å lukke seg, så har du det gående...
Her er faktisk I-Pace genial. Åpner du døren med bilen i D og går ut blir den stående på. Setter du den i park slår den seg av. Men den trege oppstarten ja...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kanutten

Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. mai 2021, klokken 17:47
Sitat fra: daktari på fredag 30. april 2021, klokken 14:54
Og ikke minst at hvis du gikk ut for å åpne en garasjeport i byen, halvt parkert på fortauet, så skrudde driten seg av imens... og mens du fikler med å få bilen på igjen begynner porten å lukke seg, så har du det gående...
Her er faktisk I-Pace genial. Åpner du døren med bilen i D og går ut blir den stående på. Setter du den i park slår den seg av. Men den trege oppstarten ja...

Hvis du enda ikke har tatt på deg setebeltet slår den seg ikke av selv om bilen settes i P. (Det hjelper selvsagt ikke en dritt hvis behovet oppstår etter en kjøretur).

Thalgar

Nokon som har erfaring med tre barneseter i id4?
Model Y LR Quicksilver, 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA