Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du fått ID4 og ønsker å dele erfaring?

Startet av ID4, fredag 19. mars 2021, klokken 08:42

« forrige - neste »

Trond.m

Man kan jo snakke til den dama i bilen. Hun forstår jo når jeg sier «jeg er kald», «jeg er kald på hendene», «jeg er kald i rompa» og «det lukter»

Kan ikke noen bare legge inn «JEG VIL VÆRE KALD» så hadde mye vært gjort 😉

unik42

Tror noen blander hummer og kanari her.

Vil du ha av klimaanlegg så skrur du av klimaanlegg.
Det som poengteres litt tidligere er at ID3 og ID4 (og sikkert Enyaq/Q4) varmer opp batteriet uansett så lenge temperaturen er under 10 grader (?). Da varmer bilen batteriet opp til 15 grader omtrent. Dette for at batteriet skal ha best mulig forutsetninger for bruk.

Men vi trenger jo ikke det på korte turer. Da kunne jo bilen like gjerne bare beholdt det kaldt, kanskje med en melding i dashbordet om at du har redusert effekt på grunn av kaldt batteri. Kanskje kunne vi (sjokk) fått lov å styre det av og på selv.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

hELgenen

Den dama der har ennå en lang vei å gå før den forstår norsk dessverre. Og måten den "snakker" på er også litt uforståelig til tider,men de jobber vel videre med programvaren vil jeg tro.
Android Auto fungerer dog bra i bilen..Ett tips der å IKKE gjøre er å sette opp egen mobil som trådløst aksess punkt og så koble bilen til dette. Fikk opp varsler manglende internett radio i bilen og tenkte at å koble bilen til mobilens wifi nett var en god ide. Ja det fungerer og feilmeldingen forsvinner,men det gjør også at Android Auto får spader og ingenting fungerer der. F.eks spotify. Virker som Android Auto bruker bilens eget wifi og når du kobler bilen til mobilens wifi så blir det en sirkel referanse her der begge prøver å bruke hverandres nett,hvilket naturligvis ikke går. Mitt råd: ikke prøv,det blir bare rot og satans irritasjon med reset/sletting av bilens mobil tilkobling som eneste utvei.Mulig kablet Android Auto er veien å gå,men ikke forsøkt det ennå.

Men dama i bilen burde lære seg noen flere setninger ja. F.eks : Spar strøm. Eller : Eco mode på osv. Rattvarme på,Sett temperatur til 18 grader.

ID4

Tenker at hELgenen har et poeng. Varming av batterier er kanskje ikke optimalt. Mener jeg så på teslabjørn sind Geilo test at varming på batteriet står på de første minuttene av kjøreturen.

Det er sikkert en grunn til at det er slik, men slår nok ugunstig ut på mye små kjøring.

Dette kan vi håpe på er ting som kan bli tunet og bedret på kommende oppdateringer.

hELgenen

Håper virkelig de kommer med en fiks - event. et nytt ECO PRO valg.
Videre må de få på plass forvarming av batteri når den står til lading da en mister noen km
rekkevidde ved å ikke ha denne funksjonaliteten.
Teslabjørn sine tester er bra, men akkurat dette med forbruk på korte turer - det er snodig nok ikke med i hans testregime. Snodig når en tenker på at ikke bare her, men i hele verden så er trolig de aller fleste turer som kjøres korte. Og spesielt i land med vintre har dette betydning. WLTP har jo heller ikke en testsyklus for forbruk ved start med kaldt batteri og kort tur på f.eks 20 km. ID.4 viser jo helt klart at det burde de kanskje ha?
Det utgjør jo en vesentlig forskjell om alle elbiler i Europa forbruker tett oppunder 30 kwh/100 km istendefor 15 kwh/100 km på f.eks 80% av alle kjøreturene.  Jeg har eid hybrider som bruker mindre strøm de første 20 km enn id.4 - det sier jo faktisk en del om hvor tullete dette blir når elbiler får redusert bompenger, mens hybrider som f.eks brukes til pendling på 20km strekning inn til f.eks Oslo faktisk og reellt er snillere med miljøet betaler full pris.

daktari

Sitat fra: Trond.m på torsdag 15. april 2021, klokken 07:04
Man kan jo snakke til den dama i bilen. Hun forstår jo når jeg sier «jeg er kald», «jeg er kald på hendene», «jeg er kald i rompa» og «det lukter»

Kan ikke noen bare legge inn «JEG VIL VÆRE KALD» så hadde mye vært gjort 😉
Har du prøvd "jeg har hetetokter"?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: hELgenen på torsdag 15. april 2021, klokken 08:35
Håper virkelig de kommer med en fiks - event. et nytt ECO PRO valg.
Videre må de få på plass forvarming av batteri når den står til lading da en mister noen km
rekkevidde ved å ikke ha denne funksjonaliteten.
Teslabjørn sine tester er bra, men akkurat dette med forbruk på korte turer - det er snodig nok ikke med i hans testregime. Snodig når en tenker på at ikke bare her, men i hele verden så er trolig de aller fleste turer som kjøres korte. Og spesielt i land med vintre har dette betydning. WLTP har jo heller ikke en testsyklus for forbruk ved start med kaldt batteri og kort tur på f.eks 20 km. ID.4 viser jo helt klart at det burde de kanskje ha?
Det utgjør jo en vesentlig forskjell om alle elbiler i Europa forbruker tett oppunder 30 kwh/100 km istendefor 15 kwh/100 km på f.eks 80% av alle kjøreturene.  Jeg har eid hybrider som bruker mindre strøm de første 20 km enn id.4 - det sier jo faktisk en del om hvor tullete dette blir når elbiler får redusert bompenger, mens hybrider som f.eks brukes til pendling på 20km strekning inn til f.eks Oslo faktisk og reellt er snillere med miljøet betaler full pris.
Eco City for småkjøring ville jeg kalt det. Jeg vil gjerne ha varmt ratt og sete når jeg skal handle, men trenger ikke varme opp batteriet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

#82
Sitat

Eco City for småkjøring ville jeg kalt det. Jeg vil gjerne ha varmt ratt og sete når jeg skal handle, men trenger ikke varme opp batteriet.

Fint navn - og det at man kunne selv sette opp f.eks setvarme,rattvarme,varme/kjøling kupe, forvarming batteri ja/nei under et menyvalg som en gruppe innstillinger hadde jo vært gull. Akkurat det savner jeg. Det kunne f.eks vært satt opp i App - man velger icon til en knapp, man velger funksjoner som skal høre til under knappen og sender det over til bilen som en gruppefunksjon. Alt av funksjonalitet er der sikkert allerede, det gjelder bare å få skrudd et sammen under en menyknapp. Ser også at Lane Assist hele tiden skrur seg på når bilen startes opp igjen - den husker ikke siste innstilling. Slik overformynderi liker jeg dårlig selv om jeg forstår formålet med det.

sjokomelk

Man må huske på at dette er biler som er lagd for "folk flest" som ikke bryr seg, vil ikke bry seg og er ikke interessert i å bry seg eller sette seg inn i "avanserte ting". De vil vri på nøkkelen, sette bilen i Drive og kjøre, og så skal det bare virke uten at man må ha en doktorgrad i batteritemperatur, motstand i statorer og anodekjemi. Da må man dessverre dumme ned ting og valgmuligheter sånn at majoriteten av brukerne ikke kan gjøre for mye sprell og baluba. Brukerne på Elbilforum er i hovedsak ikke den gjennomsnittlige bileieren i verden.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Olemann

#84
Dette er nok rett, dessverre.  Bilen tar styringen, fordi den antar "folk flest" er for dumme til å gjøre det rett selv.

Det som verre er er at foran høstens valg er det de samme "folk flest" eller "vanlige folk" som skal heies fram.  Får virkelig håpe at "vanlige folk" ikke er så dumme, men veien VW her går tyder på at man antar "folk flest" må styres av andre, i dette tilfellet bilen, ellers ville de valgt å gjøre noe dumt.

Kan det være derfor politikerne heier fram "vanlige folk" og "folk flest" for da får de bestemme selv, siden disse "folk flest" trenger noen som styrer for seg?

Jeg stemmer på biler som lar meg skru av og på funksjoner, og som ikke antar jeg er så dum at jeg ikke kan Ohms lov, eller vet forskjellen på kWt og kW.

Bare vent, om noen år så sier ikke bilen at du har igjen 130 km, fordi den antar du er for dum til å vite hva en km er.  Den sier heller: Rekkevidden er nå halvveis til mormor etc.

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 15. april 2021, klokken 22:18
Man må huske på at dette er biler som er lagd for "folk flest" som ikke bryr seg, vil ikke bry seg og er ikke interessert i å bry seg eller sette seg inn i "avanserte ting". De vil vri på nøkkelen, sette bilen i Drive og kjøre, og så skal det bare virke uten at man må ha en doktorgrad i batteritemperatur, motstand i statorer og anodekjemi. Da må man dessverre dumme ned ting og valgmuligheter sånn at majoriteten av brukerne ikke kan gjøre for mye sprell og baluba. Brukerne på Elbilforum er i hovedsak ikke den gjennomsnittlige bileieren i verden.

unik42

Uenig. Jeg tror det blir litt som med bensin. Det var jo hårreisende å fylle drivstoff selv før det ble helt vanlig. Vi måtte fysisk inn å betale før vi fikk ubemannede pumper.

Jeg tror folk må opplyses og læres. Nå trenger de ikke forholde seg til bensin vs. diesel og at du ikke må kjøre med sommerdiesel om vinteren osv.

Nå lærer de seg forbruk sommer vs. vinter, de lærer seg at det ofte går saktere å lade om vinteren, men at bilen kan varme opp batteriet slik at det ikke blir et så stort problem. Bilene vil bli smartere, men det vil brukerne bli og. Når det er sagt, tror jeg ikke noen av oss ønsker å gå inn i softwaren og bestemme alle variablene i programmet. Vi ønsker bare litt fleksibilitet som ikke ødelegger bilen, og det er jeg sikker på at vi får så lenge vi sier at vi vil ha det. Jeg håper og tror at VAG i dag er mer Tesla enn VAG i går. Hvis ikke så blir neste bil en Tesla.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

ID4

Sitat fra: unik42 på fredag 16. april 2021, klokken 08:43
Uenig. Jeg tror det blir litt som med bensin. Det var jo hårreisende å fylle drivstoff selv før det ble helt vanlig. Vi måtte fysisk inn å betale før vi fikk ubemannede pumper.

Jeg tror folk må opplyses og læres. Nå trenger de ikke forholde seg til bensin vs. diesel og at du ikke må kjøre med sommerdiesel om vinteren osv.

Nå lærer de seg forbruk sommer vs. vinter, de lærer seg at det ofte går saktere å lade om vinteren, men at bilen kan varme opp batteriet slik at det ikke blir et så stort problem. Bilene vil bli smartere, men det vil brukerne bli og. Når det er sagt, tror jeg ikke noen av oss ønsker å gå inn i softwaren og bestemme alle variablene i programmet. Vi ønsker bare litt fleksibilitet som ikke ødelegger bilen, og det er jeg sikker på at vi får så lenge vi sier at vi vil ha det. Jeg håper og tror at VAG i dag er mer Tesla enn VAG i går. Hvis ikke så blir neste bil en Tesla.

Vi får håpe noen fra vw utvikleravdeling er inne her å for å jobbe med innsiktsarbeid :) :)

unik42

Jeg vet de leser på VW ID Talk forumet, og der er det kommet inn mange spørsmål og en del svar.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Bjoris

Er det noe problem at bilen bruker mye strøm på korte turer egentlig? Tenker at hvis det er bra for batteriet er det viktigere enn at jeg kan kjøre 500 km på 100 turer...

ID4

Sitat fra: Bjoris på fredag 16. april 2021, klokken 10:40
Er det noe problem at bilen bruker mye strøm på korte turer egentlig? Tenker at hvis det er bra for batteriet er det viktigere enn at jeg kan kjøre 500 km på 100 turer...

Men er det faktisk nødvendig at det er oppvarming fast de 20 første minuttene. Hadde det ikke vært bedre om oppvarmingen var knyttet til planlagt lading, eller igangsatt lading?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA