Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du fått ID4 og ønsker å dele erfaring?

Startet av ID4, fredag 19. mars 2021, klokken 08:42

« forrige - neste »

Vaduz

Har bare prøvesittet en bil med litt dårlig utstyr (stort sett alt var manuelt unntatt vinduene;), men dette er en en meget romslig bil laget for selv de høyeste av oss! Satt bedre i denne enn nesten alle andre jeg har prøvd, kun tesla og etron i samme liga. Om softwaren funker er dette en topp bil for de som ikke bryr seg så mye om bil (vanlig folk, ikke forum nerder som kanskje ønsker litt mer eksotisk bil)

hELgenen

Mener du setene når du sier alt var manuelt?
Eller var det flere ting med denne versjonen du prøvde som var manuelt?

jonnyjb

Sitat fra: hELgenen på mandag 22. mars 2021, klokken 13:27
Sitat fra: jonnyjb på mandag 22. mars 2021, klokken 13:13
Sitat fra: hELgenen på søndag 21. mars 2021, klokken 18:37
Noen som har bilen og kan svare på om satelitt visning i Android auto (AA) faktisk fungerer.
Har hatt dette som default kartvisning i alle biler med AA,men snodig nok har jeg ikke hørt noe hvordan dette fungerer med id.4. Vet at oppløsning på skjerm har stor betydning og aner heller ikke hva slags oppløsning skjermene har. Må si jeg ble skuffet over Polestar 2 og deres manglende satelittvisning og hadde vel antatt at det var på plass. Var vel 2015 eller 2016 jeg begynte å bruke satelittvisning på AA og det er jo litt old school nå.som 3D visning på google maps er standard mulighet på nettbrett...så jeg antar jo at id.4 har en god løsning for satelittvisning via  AA og ikke avspiser kunden med et 2013 oppløsning på skjermen...Så fungerer det?
Det fungerer i allefall i ID.3, så veldig rart om det ikke skulle fungere i ID.4. Selv bruker jeg det ikke; synes bare det blir vanskeligere å se det som er viktig med satelittvisning.

Tusen takk - for meg betyr det mye - da jeg liker å se terrenget rundt på kartet.
Men ser poenget at dersom det er mange veier rundt er det mer oversiktlig med gamle kart.
Nå kan vi velge og vrake - og det er jo en bra ting. Husker det var noen issues mhp. oppløsning - håper skjermen på id.4 har god oppløsning slik at en virkelig får frem detaljene. Må si jeg virkelig elsker 3D visning på google maps når jeg skal forberede en tur i ukjent terreng - så kanskje det kommer en "dronevisning" av veien sett fra luften en gang i fremtiden.

Her er et eksempel på bruk av Android Auto fra ID.3 (10" skjerm). Usikker på om ID.4 med 12" skjerm har høyere oppløsning eller kun større skjerm.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

Vaduz

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 23. mars 2021, klokken 16:51
Mener du setene når du sier alt var manuelt?
Eller var det flere ting med denne versjonen du prøvde som var manuelt?

Setene og rattinnstillingen, litt flåsete sagt bare, fikk godt inntrykk grunnet svært god plass:)

unik42

Fikk min i dag og har et par tre ting:

Det ser ikke ut til at jeg kan få speilet på høyre side til å justere seg i revers. Dette fikk jeg til på ID3 Max, så det ser ut til at det er droppet på ID4 1st. Hvorfor?

Jeg kan stille inn understellet til Sport modus, men det har vel ingenting å si siden bilen ikke har DCC?

De første utstyrslistene viste at 1st hadde belyste håndtak. Dette er fjernet fra listene da de andre utgavene ble tilgjengelig. Noe å klage på? Møller har vært utrolig greie i og med jeg fikk låne bil av dem. Men likevel irriterende at det likevel ikke er på bilen.

Siste punktet dreier seg om støy og jeg tror det er pga tomt bagasjerom, men jeg er overasket over rumling derfra fra rundt 50-80km/t.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Magnito

Sitat fra: unik42 på onsdag 24. mars 2021, klokken 21:41
Jeg kan stille inn understellet til Sport modus, men det har vel ingenting å si siden bilen ikke har DCC?

Det er vel kjøremodus som er Sport vel? Det betyr vel bare at litt forenklet sagt at du de-aktiverer bilens evne til å hjelpe deg å kjøre mer økonomisk. Hvis du har DCC er den vel i tillegg koblet opp mot innstillenger for understell.

unik42

Under Individuell modus kan du stille inn forskjellige "deler" av bilen, derav et av valgene heter "Understell". "Understell" kan veksles mellom Comfort og Sport.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

hELgenen

Sitat fra: unik42 på onsdag 24. mars 2021, klokken 21:41
Det ser ikke ut til at jeg kan få speilet på høyre side til å justere seg i revers. Dette fikk jeg til på ID3 Max, så det ser ut til at det er droppet på ID4 1st. Hvorfor?

Merkelig - gitt at begge er elektronisk innefellbare så burde dette være mulig. Er det ikke en innstilling eller bryter en kan velge innstilling på?

Sitat

Siste punktet dreier seg om støy og jeg tror det er pga tomt bagasjerom, men jeg er overasket over rumling derfra fra rundt 50-80km/t.

Et tips her er å legge en ektstra gummimatte der bak.
Du kan få kjøpt noen f.eks på biltema som du klipper til og legger nederst i bunn - på toppen av den igjen
kan du legge den orginale.  For ennå mer demping kan du bruke gummimatter på biltema som underlag for  lydempingsplater. Altså først gummimatte fra biltema som du deretter limer på lydempingsplater og så legger du denne sandwich løsningen i bunn i bagasjerommet - og på toppen legger du orginal gummimatte. Det stjeler kanskje 2 cm av lasterommet. Iblant er det rumling fra lyd som kommer fra hjulbuen - den slipper du ikke unna med dette grepet og krever litt mer innsats, men det er ofte lite som skal til for å dempe såkalt rumling.
Dekkene sitt mønster betyr også mye

unik42

Ja. Syns også det var rart. På ID3'en var det en egen innstilling under "Speil" jeg kunne skru av og på. På ID4 min så finnes ikke denne innstillingen. Har også prøvd å sette bilen i revers, holde inne bremsen, og justere høyre sidespeil ned. Den går ikke automatisk tilbake.

Kan ikke fatte at det ikke skal være mulig. Nesten på grensen til smålig av VW.

Hvis rumlingen fortsetter å plage meg skal jeg gjøre som du foreslår. Ønsker å høre fra andre med samme bil om de hører det samme. Bilen er på sommerhjul forresten.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

ENTO

Speilreguleringen på venstre dør må stå i «R» altså right for at det skal regulere seg ned i revers. ( slik er det ihvertfall på min T-Roc og Golf)

unik42

Og sånn var det på ID3 og. Men det funker ikke her.

Kjenner veldig at rumlingen plager meg. Den overdøver musikken. Og jeg tror den kommer framme ifra. Nesten som et lager som er gåent. Kommer til å klage i morgen.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Trond.m

Sitat fra: unik42 link=topic=55437.msg968268#msg968268 date=1616696127
Kjenner veldig at rumlingen plager meg. Den overdøver musikken.
/quote]
20 tom eller Max 21 tom ?

sjokomelk

Sitat fra: hELgenen på torsdag 25. mars 2021, klokken 13:06
Merkelig - gitt at begge er elektronisk innefellbare så burde dette være mulig.
Har VW funnet på en ny måte å felle inn speiler? Jeg trodde de var mekanisk innfellbare jeg, og brukte elektriske motorer til å bevege leddet. Men spennende hvis noen har klart å gjøre dette med kun elektronikk helt uten bevegelige deler. :D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

unik42

#28
Sitat fra: Trond.m på torsdag 25. mars 2021, klokken 20:27
Sitat fra: unik42 link=topic=55437.msg968268#msg968268 date=1616696127
Kjenner veldig at rumlingen plager meg. Den overdøver musikken.
/quote]
20 tom eller Max 21 tom ?

20. Kan det være så teit at dekkene må kjøres inn?
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Peacock

Hentet gul ID.4 idag (ikke max), ferdig behandlet med Caron shield lakkforsegling. Kjørte rett til full lanolin understellsbehandling. Fikk se bilen med avmonterte innerskjermer og deksler. Overrasket over hvor påkostet bakstillingen er. Gulfargen er fin, spesielt når solen skinner på lakken. Da kommer det frem en gull aktig farge med mye metallic, nydelig. Har kjørt ID.3 par måneder, og ID.4 føles som en mer påkostet bil. Større sidespeil enn på 3. Lettere og sette seg inn og ut pga høyere bil. Vesentlig større plass inne. Virker stillere. Vesentlig bedre lyd av stereoen. Ser mye bedre bak med bakspeilet. Sitter bedre, pussig for setene er vel samme som på 3. Andre bakgrunnsfarger på begge skjermene, og virker klarere!.Plass til hundebur bak uten og måtte legge ned seter. Kjører mye bedre i veibanen når jeg slipper rattet, følte 3 var pingpong. Hanskerommet har normal åpning, ikke pussig trykk knapp åpning som på 3. Bedre/større midtkonsoll, med god plass til og sette inn telefon induksjonslader. Letter og ta på sikkerhetsbelte, på 3 var armlenet i veien. Ikke fornøyd med staggered hjul (bredere dekk bak). Skifter til 19 tom s 8 tom s brede felger med 235 bredde bak og foran imorgen. ( se dekk tråd).Det er det jeg kommer på nå. All grunn til og glede seg folkens.
VW 300 E-golf Peacock Green Juni/2017
ID.4 first April/2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA