Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bmw iX - pen?

Startet av Dieselgubben, torsdag 18. mars 2021, klokken 07:26

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: elektro på lørdag 20. mars 2021, klokken 09:46
Jeg synes bilen er styggfin. Den vokser på meg, som kunst.
Enig. Det er mye stygg kunst jeg ikke vil ha i huset  8)
Tror jeg heller satser på i4 med mørk farge som demper inntrykket av den pompøse grillen.

geear

Jeg blir nesten eitrande forbanna av hvor jævlig de ser ut. BMW er egentlig de eneste jeg har sett på som realistisk at skal kunne levere en elbil jeg har mer lyst på enn Tesla (har Model X og ville aller helst hatt en elektrisk X5). Så lanserer de først iX3, som er en fossilkonvertert bakhjulsdrevet X3, etter altfor lang tid, og så kommer de med dette her, som ser ut som et misfoster av en X1 eller noe, og faktisk er like stor som en X5??

Ødelagt X5 og M4/4-serie har de også, og X7 kan jeg nesten ikke snakke om uten å få brekninger. Som både nåværende eier av BMW, som BMW-fantast gjennom 20 år, og aktiv i BMW-miljøene på mange måter, så er dette særdeles vondt å se på. Hadde det vært en Kia, så drit og dra, men BMW burde klart bedre.

ArTa

Sitat fra: geear på tirsdag 23. mars 2021, klokken 21:07
Jeg blir nesten eitrande forbanna av hvor jævlig de ser ut. BMW er egentlig de eneste jeg har sett på som realistisk at skal kunne levere en elbil jeg har mer lyst på enn Tesla (har Model X og ville aller helst hatt en elektrisk X5). Så lanserer de først iX3, som er en fossilkonvertert bakhjulsdrevet X3, etter altfor lang tid, og så kommer de med dette her, som ser ut som et misfoster av en X1 eller noe, og faktisk er like stor som en X5??

Ødelagt X5 og M4/4-serie har de også, og X7 kan jeg nesten ikke snakke om uten å få brekninger. Som både nåværende eier av BMW, som BMW-fantast gjennom 20 år, og aktiv i BMW-miljøene på mange måter, så er dette særdeles vondt å se på. Hadde det vært en Kia, så drit og dra, men BMW burde klart bedre.

Du var litt av en BMW fantast. Finnes det noen bil som ser verre enn Model X'en du kjører pr. idag?
Jeg personlig synes BMW overgikk all mine forventninger.
BMW i4 m50 2022
BMW ix xDrive 50 2022
VW E-golf 2015
——————————————
BMW ix1

Electric cars in Norway

Flott bil synes jeg og de "nyrene" er bare helt herlige. Men det er min mening...    liker nye ting..... det er jo kunst ...  eyecandy...

https://youtu.be/1XHr98Foq-w

Øyvind.h

Jeg kommer til å be om tilbud etter hvert da jeg likte interiøret og det ser ut til å bli en bra bil.
Men det Kina-inspirerte eksteriøret er ikke vellykket etter mitt syn. Model X er ikke den peneste, men går denne en høy gang på design.

Jeg så BMWs video hvor de forsøker å imøtekomme kritikken, og en ser hvordan de jobber med lyssetting og utdrag av designet for å forsvare sluttresultatet.

Men når en blir vant til designet lærer en å verdsette det en liker, og overser det de har bommet på. Og så lenge den er fin innvendig og god å kjøre lever jeg fint med at den ikke er så pen utvendig i mine øyne. Den unisone slakten av designet bryr jeg meg lite om, men skulle jo gjerne sett at de lagde noe jeg syntes var både moderne og pent. Så langt har jeg ikke kjøpt en ny bil hvor jeg ikke likte eksteriøret. Dette blir fort første gang fordi jeg tror den blir veldig bra fra førerplassen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

JorgenM

Jeg er også BMW-fan og har vært medlem i klubben lenge. Kjøpte min første BMW i UK i 2006. Rattet på feil side selvsagt :+1:

Har skrevet tidligere i tråden at jeg ikke synes bilen er pen. Da mener jeg pen som BMW. Jeg tenker at bilen er designet bra og hadde det f.eks vært er nytt elbilmerke fra Kina hadde jeg vært helt solgt. Og for mange av dem som aldri før har hatt BMW tror jeg designet er problemfritt og de er mer opptatt av specs. Mange av dem digger designet, det ser vi da også i denne tråden. På typiske fan-sider som bimmerpost osv er 95% ekstremt negative til iX designet.

MEN...
Med tiden har jeg tro på at jeg vil like designet på iX. Og jeg sier garantert WOW inni meg første gangen jeg ser den på veien.

OG...
Jeg må legge til. På alle biler som presenteres er det alltid NOE som er skuffende. På iX er det svært lite av dette. Rekkeviden var ikke skuffende. Krokvekten var ikke skuffende. Specs er upåklagelige, prisen er som forventet eller lavere for min egen del, men det gjenstår selvsagt å se om BMW leverer.

En bil som, mot selv min overbevisning leverer, er iX3. Kun positive tester og den seiret lett i rekkeviddetesten hos Motor. En bil som ble latterligjort også på dette forumet da den ble presentert. Ok, så den mangler 4wd og skikkelig krokvekt, men den leverer akkurat det som sto på papiret. Hvis iX gjør det samme blir det bra. Det er MYE tech i iX som kan feile, men jeg har troen på at folka i Munchen tester dette bedre enn f.eks VW.
Jeg ønsker verdens mest bærekraftige bilprodusent all lykke (what, du trodde det var Tesla?).

Hatet utseende på i3 da jeg kjøpte min første også, men elsker det nå (selv om det kan være irriterende å måtte løsne seler og åpne sjåførdøra når jeg skal slippe inn/ut unger fra baksetet...).

Og for å runde av on topic; en sjåfør ser ikke eksteriøret av bilen :+1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

ArTa

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. mars 2021, klokken 22:17
Jeg kommer til å be om tilbud etter hvert da jeg likte interiøret og det ser ut til å bli en bra bil.
Men det Kina-inspirerte eksteriøret er ikke vellykket etter mitt syn. Model X er ikke den peneste, men går denne en høy gang på design.

Jeg så BMWs video hvor de forsøker å imøtekomme kritikken, og en ser hvordan de jobber med lyssetting og utdrag av designet for å forsvare sluttresultatet.

Men når en blir vant til designet lærer en å verdsette det en liker, og overser det de har bommet på. Og så lenge den er fin innvendig og god å kjøre lever jeg fint med at den ikke er så pen utvendig i mine øyne. Den unisone slakten av designet bryr jeg meg lite om, men skulle jo gjerne sett at de lagde noe jeg syntes var både moderne og pent. Så langt har jeg ikke kjøpt en ny bil hvor jeg ikke likte eksteriøret. Dette blir fort første gang fordi jeg tror den blir veldig bra fra førerplassen.

Tror den kommer til å overgå når vi ser den live. Jeg tror riktig fargekombo vil ha mye å si. På tekfronten så har den jo utrolig mye å by på. Svart med bronse og 22 tommere ble grisefin ihvertfall.

BMW i4 m50 2022
BMW ix xDrive 50 2022
VW E-golf 2015
——————————————
BMW ix1

Veggsen

Var veldig skeptisk til iX i starten men den har virkelig grodd på meg, spesielt i konfigen ArTa postet. Synes den kler den store nyregrillen mye bedre enn i4.

Interiøret er en annen sak. Synes det ser veldig billig ut på bildene, nesten som om de har prøvd for hardt å være minimalistiske. Får se hvordan det er i virkeligheten før jeg konkluderer.

turfsurf

Sitat fra: ArTa på tirsdag 23. mars 2021, klokken 23:10
Tror den kommer til å overgå når vi ser den live. Jeg tror riktig fargekombo vil ha mye å si. På tekfronten så har den jo utrolig mye å by på. Svart med bronse og 22 tommere ble grisefin ihvertfall.
Ja, fargene blir veldig viktig på iX, ihvertfall på bilder. Svart var vel det eneste som jeg synes ble pent av valgene i konfiguratoren.

Gull/Champagne som de har hatt på konseptbilen burde bli ok også.

Blir spennende å se den i real-life.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sort skjuler formene, men jeg har hatt sort bil før og det orker jeg rett og slett ikke igjen selv om den ser bra ut når den er nyvasket.

Når det gjelder reklame vs virkeligheten er det nettopp dagslys-bilder og video jeg synes er verst. Eksempelvis supercar blondies gjennomgang.

For min del blir det nok en grå versjon. Store spreke hjul blir også veldig viktig for å endre opplevelsen av bilen, akkurat som på Model X og en del andre biler. 
Hva andre mener om bilen har ikke så mye å si, så lenge en selv er fornøyd :) Jeg har ikke hatt BMW før og er merke-agnostiker, men liker å prøve litt forskjellig. Får IX3 i sommer, som sikkert blir et hyggelig (men kortvarig) bekjentskap.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1317142119

Når man sier en bil er penest i helsort, da er det en krystallklar melding om at bilen er rimelig stygg. Sort er den fargen man bruker for å skjule designet 😂

Noe som sporer meg inn på mine egne subjektive meninger om bilen. Den ha sportspakken med de sorte detaljene foran og bak. Ellers får den en massiv og usexy lastebilfront. Men det er en vanskelig bil å like allikevel. Fronten har jeg begynt å venne meg til (og jeg synes i4 er dritkul), men de firkantede skuldrene og hoftene med runde hjulbuer under ... Hva skjedde der? De firkantene kolliderer med de runde formene bilen ellers har. Virker nesten som de ble satt på fordi BMW kom på at X5 har firkantede hjul og ville ha noen fellestrekk i iX. Og hvorfor har de ikke flying roof, som i3 har? Den er jo åpenbart inspirert av i3-designet i profil. Bilen hadde vært umiddelbart kulere med sort tak med f.eks. den roséfargen gå som en stripe fra A-stolpen (såkalt flying roof). Så beveger du deg bak til Audi-bakluken. Ikke nok med at den har folkevogn-bakluke, men når du åpner den vises frem de utrolig stygge ettermontert halogentilhengerlysene på innsiden, fordi det er obligatorisk å ha synlige lys når baklykter er oppe.

Jeg tror iX ikke heter iX5 fordi BMW famler litt i mørket og kommer med en ordentlig designet iX5 i nær fremtid. iX er bare BMWs forsøk på å gjenta historien med i3, hvor de viste langfingeren til samtlige andre bilprodusenter og viste hvor elbilskapet skulle stå med en one off-bil.

turfsurf

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 07. april 2021, klokken 12:02
Når man sier en bil er penest i helsort, da er det en krystallklar melding om at bilen er rimelig stygg. Sort er den fargen man bruker for å skjule designet 😂
Vil gi deg delvis rett. Vil heller si at lyse farger forsterker designtrekk, mørke farger demper de. Men helsort uten noe annet lyst i det hele tatt blir veldig kjedelig. Ellers er jeg litt enig med Øyvind.h, etter å hatt ti sorte biler vil jeg helst unngå flere..
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorgenM

Hvorfor den heter akkurat iX vet jeg ikke, men at hvorfor den IKKE heter iX5 er jo fordi den ikke er basert på X5.

En iX5 bør være mest mulig identisk med en fossil X5 og strengt tatt burde man ikke kunne se forskjell på dem (unntatt modellbetegnelser) akkurat som diesel- og bensinversjoner er tilnærmet like :+1:

Det er sagt at iX skal være flaggskipet til BMW og ha alt av nyeste tech. Kan være at de ønsker å skille den ut fra resten av bilene ved å simpelten kalle den iX.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

PionerThink

Etter å ha sett iX i ulike farger og settinger synes jeg også bilen "vokser litt på meg", og man blir litt mer fortrolig med utseende. Tror dette blir en knall bil, men ser at jeg fort kan ende opp med en i4 også nå når ungene er på vei ut og behovet for stor SUV minker.
Når det gjelder detaljer som grill synes jeg jo at BMW får veldig tyn i.f.h.t Audi som ikke akkurat kan sies å ha liten grill på sin siste ankomne elbil ref https://www.bilnorge.no/bildegalleri.php?aid=55224&limfrom=5#f0 :o
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 146'km i daglig bruk i Kristiansand
Porsche Boxster 2011, Solskinnsbil

advale

Virker som mest ihuga BMW-fan som ikke liker bilen. For min del syns jeg bilen ser råkul ut.

Hva syns folk om Hummer når de kom? SUV fra BMW skal være brautende og det syns jeg de har klart. Hvorfor skal de pakke og gjemme seg og være nitrist som de fleste andre?

Forstår ikke hva folk klager på? Grillen? Seriøs? Har jo vært mye større grill enn den på iX! BMW har i de siste årene vært litt kjedelig, men med iX så begynner (forhåpentligvis) folk igjen å snu seg etter bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA