Tips til kjøp?

Startet av chris78, onsdag 17. mars 2021, klokken 11:50

« forrige - neste »

chris78

Takk for nye svar.

Ble kjøp av den bilen på meg i kveld :-)

Fant ut da jeg kom tilbake til Liertoppen at jeg ikke kunne lade der ja, var en veldig hyggelig annen eier som pekte og forklarte for meg, og sendte meg ned Liernbakkene til Kjellstad igjen, der fikk jeg ladet med den kabelen som hang der. Fikk bare 70kW på den, men antar det er kjappere om jeg får en sånn overgang og kan bruke de nye laderne.

Blir moro å prøve elbil i alle fall, selv om jeg har vondt i ALLE tvangstankene rundt elbilhysteriet til MDG  :P

chris78

PS!

Noen som vet om varmeanlegget generelt er litt svakt på disse bilene?

Jeg kjørte i ca 0 grader, og måtte skru varmen må høy og vifta ganske høyt opp for å få akseptabel temperatur i bilen...er vant til å bare stille på 21-21 grader og så er det greit. Synes heller ikke setevarmerne var så veldig imponerende, litt lett lunk bare. Er vant til Mercedes, og der er de glovarme.
Rattvarmeren funket fint da :)

MuskElBil

Gratulerer med pen bil.
Å oppgradere til CCS vil ikke gi deg raskere hurtiglading, men du får mulighet til å lade på Tesla's nyeste v3 SuC som kun er utstyrt med CCS. I tillegg kan du med denne oppgraderingen også lade på alle andre hurtigladere med CCS som f.eks Ionity, Mer, Bilkraft osv.
At du fikk bare 70Kw skyldes mest sannsynlig for kaldt batteri. Prøv å aktivere navigering til SuC noen mil før du ankommer superchargeren neste gang. Da vil bilen starte forvarming av batteriet for å optimalisere ladehastighet.
Varmeanlegget på min fungerer egentlig greit, men mye glass gir en del varmetap.
Holder likevel grei temperatur også under 20 kalde utvendig.
Hvis range mode er aktivert gir dette redusert effekt til varmeanlegget.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

Amoss

Sitat fra: chris78 på onsdag 17. mars 2021, klokken 23:32
Ble kjøp av den bilen på meg i kveld :-)

Gratulerer! 

Sitat fra: chris78 på onsdag 17. mars 2021, klokken 23:34
Noen som vet om varmeanlegget generelt er litt svakt på disse bilene?

Jeg kjørte i ca 0 grader, og måtte skru varmen må høy og vifta ganske høyt opp for å få akseptabel temperatur i bilen...er vant til å bare stille på 21-21 grader og så er det greit. Synes heller ikke setevarmerne var så veldig imponerende, litt lett lunk bare. Er vant til Mercedes, og der er de glovarme.
Rattvarmeren funket fint da :)

Tvert i mot synes jeg dette fungerer helt topp. Men folk er forskjellige, selv synes jeg at rattet blir FOR varmt og har valgt å ikke bruke dette. Setevarmen på 1 er litt svakere enn jeg er vant med, men ikke så at jeg har eksperimentert med å sette det høyere :P

Når det gjelder varmen i kupeen har jeg sett folk rapportere (i alle fall på tidlige modeller) at temperatursensoren nok er noe feilplassert så *den* oppnår ønsket temperatur før resten av kupeen, og at de derfor har måttet øke temperatursettningen for å oppnå rett temperatur, men selv kjører jeg også på 20-21° og er fornøyd med det. Hva som har overrasket meg er at man må slå på klima dersom man ikke har forvarmet bilen (er vant til at det står på siste setting automatisk), og at "auto" ikke ser ut til å gi varme til føttene.
Model S 85D

chris78

Sitat fra: MuskElBil på torsdag 18. mars 2021, klokken 00:38
Gratulerer med pen bil.
Å oppgradere til CCS vil ikke gi deg raskere hurtiglading, men du får mulighet til å lade på Tesla's nyeste v3 SuC som kun er utstyrt med CCS. I tillegg kan du med denne oppgraderingen også lade på alle andre hurtigladere med CCS som f.eks Ionity, Mer, Bilkraft osv.
At du fikk bare 70Kw skyldes mest sannsynlig for kaldt batteri. Prøv å aktivere navigering til SuC noen mil før du ankommer superchargeren neste gang. Da vil bilen starte forvarming av batteriet for å optimalisere ladehastighet.
Varmeanlegget på min fungerer egentlig greit, men mye glass gir en del varmetap.
Holder likevel grei temperatur også under 20 kalde utvendig.
Hvis range mode er aktivert gir dette redusert effekt til varmeanlegget.

Takk! :-)

Prøvde å finne den riktige "adapteren" i shop'en til tesla på nett, men tror ikke jeg fant riktig. I hvertfall ingen som lignet på den som han hjelpsomme fyren på Liertoppen i går viste meg... Er det noen som kan peke på eksakt hva jeg skal bestille? Evt. om jeg må innom Tesla for å få dette?

Tror problemet med varmeanlegget, har noe med hva man velger av luft inn vs resirkulering og om man velger luft til bena og/eller frontruta og manuell vs auto og HEPA osv. Må bare finne ut hva slags innstilling man helst bør bruke tror jeg... jeg trykket og ordnet litt med den i går kveld, og i morges var det i hvertfall varmt og fint (den sto riktignok på "Høy", så måtte skru den ned etterhvert).

Motorwatt

Den må på verksted for å installere adapter.

Heller ikke problemer med oppvarming ved "moderate kuldegrader" (0 til -15). Setter den til Auto (da er det ikke nødvendig å justere vifter). Setevarmen er grei, men synes den varmer for lite felt. Liksom bare en strek i midten. Jeg har heldigvis stoffseter, så plages ikke så mye av iskalde seter....

Har forøvrig "automatisert" det slik at rattvarmen slåes på automatisk når bilen startes, og innetemperaturen er mindre enn 7 grader. Deretter slåes den automatisk av etter 4 minutter. Da er det nok restvarme igjen. Gjøres med hjelp av iOS Shortcuts...  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

keepitsimple

Gratulerer med ny bil. Model S er super. Vurderer mer å mer å bare droppe model Y å bare kjøre på med S i 5 år til.

Muligens var range mode på. Da er varme begrenset.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

chris78

Hei igjen,

fikk bestilt "time" i appen for "CCS Retrofit". Booket tid på Rud i Bærum neste uke onsdag kl 1245. Etterpå kom det en SMS om at de ville sende ut en mobil service-enhet til meg for å gjøre dette når det passet meg mandag til fredag fra 08-15. De ba om svar på SMS. Jeg svarte hvilke tidspunkt som passet, og etter det har jeg ikke hørt noe mer...bør de ikke komme tilbake med et konkret tidspunkt jeg kan forholde meg til?

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vaduz

Takstativ koster 8000kr for bytte av glasstak, pluss 5300kr for selve stativet:)

mthoring

Varmeapparatet fungerer utmerket hvis det er i orden. Ved -25C måtte jeg vel opp på 26C på klimaanlegget for å få det godt og varmt i kupéen (har glasstak). Setevarmeren og varme i rattet er i bruk på hver tur i vinterhalvåret, kan ikke si jeg har kjent noe til at den varmer kun i en stripe hos meg. Om vinteren får man maks effekt på SuC kun etter en lengre kjøretur (1t-2t + naviger til SuC). 75 trapper fort ned, maks effekt på ca 110-120kw oppnås kun mellom ca 15% og 35% for tiden (Tesla endrer på ladekurven støtt og stadig). Legg matpauser til steder der bilen kan stå på lading så oppleves det ikke som noe problem at man må lade.

"Alle" S/X produsert fra slutten av august 2017 har premium lyd inkludert, så det har sikkert din og.

Super bil, så gratulerer med handel :)
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

BMW850

Sitat fra: Vaduz på torsdag 18. mars 2021, klokken 20:11
Takstativ koster 8000kr for bytte av glasstak, pluss 5300kr for selve stativet:)

8000 for bytte av glasstak? Kan vel ikke være mulig at det er SÅ billig?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Vaduz

6500kr pluss mva, ikke så galt:)

chris78

Sitat fra: mthoring på torsdag 18. mars 2021, klokken 23:56
Varmeapparatet fungerer utmerket hvis det er i orden. Ved -25C måtte jeg vel opp på 26C på klimaanlegget for å få det godt og varmt i kupéen (har glasstak). Setevarmeren og varme i rattet er i bruk på hver tur i vinterhalvåret, kan ikke si jeg har kjent noe til at den varmer kun i en stripe hos meg. Om vinteren får man maks effekt på SuC kun etter en lengre kjøretur (1t-2t + naviger til SuC). 75 trapper fort ned, maks effekt på ca 110-120kw oppnås kun mellom ca 15% og 35% for tiden (Tesla endrer på ladekurven støtt og stadig). Legg matpauser til steder der bilen kan stå på lading så oppleves det ikke som noe problem at man må lade.

"Alle" S/X produsert fra slutten av august 2017 har premium lyd inkludert, så det har sikkert din og.

Super bil, så gratulerer med handel :)

Tusen takk for tips!

Jeg blir ikke helt venn med klimaanlegget, enten så synes jeg det er litt kaldt eller så skrur jeg den på "Høy" og da blir det for varmt etter hvert...finner liksom ikke helt "riktig" innstilling. Er det noen som kan si noe om hvordan dere har stilt inn deres? Bruker dere bare auto?

Hva med den sirkulasjons-knappen, på eller av?

Jeg opplever at det fungerer best med manuell, resirkulering av luft, høy temp og luft mot fører. Dersom jeg skrur på luft mot frontruta og/eller bena, kommer det knapt noe luft mot fører.

Setevarmeren synes jeg er veldig svak i forhold til hva jeg er vant til i alle fall.

Vaduz

Jeg sleit i starten jeg også, forsøkte å overstyre automatikken og fikk det ikke til. Det beste jeg har funnet ut er å ha den på auto, og kun justere temp på hjulet på rattet og la alt annet være i fred. Om det dugger kan du trykke på frontrutevarmer knappen, holder som regel med et trykk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA