Offentlige skatter og bruk

Startet av Aspiranten, tir 12. jun 2012, kl. 02:03

« forrige - neste »

Aspiranten

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fre 08. jun 2012, kl. 12:09
Det er først når man starter en butikk selv, at man skjønner hvor mye som går bort til Jens, og hvor mye man sitter igjen med når alle regningene er betalt.... I det øyeblikket man også får ansatte fyker kostnader i været, dessverre  :-[

Lars

Sist jeg sjekket var det jeg og deg som fikk pengene Lars, og ikke bukselommene til Jens.

At felleskapet blir rikere er bedre enn at 80% av befolkningen skal jobbe for å berike bare de øverste 20%, slik alternativet er.
Nissan Leaf

cra

Sitat fra: Aspiranten på tir 12. jun 2012, kl. 02:03
Sist jeg sjekket var det jeg og deg som fikk pengene Lars, og ikke bukselommene til Jens.

Tenker du på de pengene som (ikke!) går til å tette hullene i veiene, sørge for at ikke folk dør mens de venter på en operasjon, sørge for at skolene ikke ramler sammen eller blir spist opp av mugg, gi vår foreldre og besteforeldre en verdig (åh, det ordet er bare oppbrukt) avslutning på livet, betale for livsviktige medisiner, osv? Er det de pengene du mener? I så fall trur jeg det er på høy tid å få opp omsetninga, for beløpet som brukes på slike ting virker heller stusselig, sammenlignet med det faktiske behovet. Men - da kan man jo risikere at det blir liggende litt mer igjen i egne lommer også, og det er jo ikke bra.  ::)
</rant>
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

Sjekk forholdene i utlandet så skal du se hvor fantastisk vi har det.

Når jeg ble født i Norge, vant jeg i lotto!  ;)
Nissan Leaf

cra

Det er elltid noen som har det verre (eller bedre) enn en selv, det veit jeg godt. Det som provoserer meg aller mest er alt skrytet om hvor fordømt rike vi er, når vedlikehold i nevnte sektorer (og mange flere) virker fullstendig fraværende. Hullene i veien klarer jeg stort sett å svinge utenom; jeg har da kontroll på bilen. Ungene skal snart over på ungdomsskolen, som vi var så heldige brant ned for få år siden (om man får lov til å si det slik), og da er det ikke noe annet alternativ enn å bygge nytt. Men jeg har sett forfallet på nært hold selv bl.a. på barneskolen. Mesteparten av materiell og maling er det samme som var der da jeg gikk på skolen for noen årtier siden, og det var ikke moderne da heller.
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

Jeg har sett det omvendte. Skolene er hypermoderne, det er store datasaler, bøkene er av god standard etc.

Det går dessverre på kommune til kommune.

Alternativet er jo privatisering. Da blir tilbudet enda dårligere mens kostnadene kuttes ytterligere, for da skal det jo tjenes penger til eierne- uten at det blir dyrere for staten. Den privatiserte svenske skolen flopper visst nå. http://www.manifestanalyse.no/-/bulletin/show/740415_ny-rapport-om-den-svenske-skolen

Sitat
Erfaringene fra Sverige viser at mer konkurranse i skolen ikke bedrer resultatene. Tall fra OECD konkluderer med det samme.
Sverige gjennomførte Høyre og FrPs drømmeskole på 90-tallet. Nå viser en rekke rapporter at konsekvensene har slått negativt ut for kunnskapsnivået til svenske elever.

Vedr. veinettet så har jeg sagt det før og jeg sier det igjen: ingeniørressursene våre søker seg ut i oljebransjen istedetfor å bli her inne på land, og vi skal investere 160mrd. der i år. 16mrd. går til veier. Jeg er ikke i tvil om hva vi som ett land tjener mest penger på. Så kan svenskene ha sine fine veier, mens vi flyr mest av alle innbyggere i hele verden og kaster noen millioner over til gamlekara fordi vi har en sterk prisstigning på bolig. Vi elske å bygge hus nummer to også, gjerne med flatskjerm og parabol langt til fjells.

Men maten vår, den er for dyr!  ::) ;D

Nissan Leaf

cra

Sitat fra: Aspiranten på ons 13. jun 2012, kl. 09:35
Jeg har sett det omvendte. Skolene er hypermoderne, det er store datasaler, bøkene er av god standard etc.

Da har du sikkert bodd/vært på "riktigere" sted enn meg.  :-\

Det går dessverre på kommune til kommune.

Nettopp, og der har du nok kjernen til problemet: Staten Norge er søkkrik, men (de fleste) kommunene er lutfattige! Det blir omtrent som en familie der far og mor har fete jobber og tjener grovt med penger, kjører dyre biler og betaler for dyre middager når de er ute med venner. Ungene, derimot, de er fattige, for lommepengene de får strekker ikke til. De må velge om de skal kjøpe seg ei varm jakke til vinteren, eller om de skal spise varm middag de neste to ukene. Men når hele familien kommer i en svart mercedes med sota vinduer er det jo ingen som ser fillene til de som sitter i baksetet; man ser bare gliset på de to i forsetet.

Alternativet er jo privatisering. Da blir tilbudet enda dårligere mens kostnadene kuttes ytterligere, for da skal det jo tjenes penger til eierne- uten at det blir dyrere for staten. Den privatiserte svenske skolen flopper visst nå. http://www.manifestanalyse.no/-/bulletin/show/740415_ny-rapport-om-den-svenske-skolen

Det startes opp to nye privatskoler her i kommunen nå (en kristen og en montesorriskole), og det blir jo spennende å sølge med på. De startes fordi grendaskolene er lagt ned - det skal spares penger på å samle elevene i færre skoler.

Som en sidekommentar til det med skoler så å jeg nevne at jeg er kjempefornøyd med det de får til på skolen til mine barn. Lærerne (som i stor grad er de samme som da jeg gikk der, ispedd noen jeg gikk på skole sammen med  ;D) gjør en kjempejobb, og ikke minst rektor, som har skjønt at det å gi barna gode forutsetninger for å lære er nøkkelen til god læring. Han tar tak i alt som kan påvirke dette. Vi har et eksempel med skoleskyss. Fjord 1 gjør en rævva jobb på dette, og elevene kommer stort sett for seint hver dag pga bussen. Rektor tar grep, og tar saken opp med Fjord 1 (som ikke klarer å fikse det), så da justerer rektor skolestart slik at elevene likevel "kommer tidsnok". Ikke bare for de som skal ta bussen sin skyld, men også de som går/sykler. De blir jo alle forstyrret når noen kommer inn og skal slå seg til ro fem minutter ut i timen. Jeg er mer spent på hvordan dette skal bli på ungdomsskolen, der rektor har instillinga (og har uttalt!) at "Jeg er SÅ glad for at ikke den derre skoleskyssen er mitt ansvar, men fylkeskommunen sitt!".

Vedr. veinettet så har jeg sagt det før og jeg sier det igjen: ingeniørressursene våre søker seg ut i oljebransjen istedetfor å bli her inne på land, og vi skal investere 160mrd. der i år. 16mrd. går til veier. Jeg er ikke i tvil om hva vi som ett land tjener mest penger på. Så kan svenskene ha sine fine veier, mens vi flyr mest av alle innbyggere i hele verden og kaster noen millioner over til gamlekara fordi vi har en sterk prisstigning på bolig. Vi elske å bygge hus nummer to også, gjerne med flatskjerm og parabol langt til fjells.

Veit ikke om jeg helt tok poenget ditt her, Aspiranten?  Men at mer penger innen samferdsel kanskje kunne gjøre det mer attraktivt å søke seg dit høres det kanskje ut som? Og hvis det er inflasjon de er så redde for så har det jo vært nevnt (til det kjedsommelige?)  at det er massevis av utenlandske ingeniører som sikkert er villige til å ta jobben med å lage veier her til lands.
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

arnejorg1

Jeg er enig med "cra". Og jeg kan legge til at hvis vi skal måle vi oss med utlandet har vi det ganske bra, men det betyr da ikke at vi skal stoppe utbyggingen og vedlikeholdet av det som er nødvendig for og holde samfunnet gående. Det største problemet er nok at kommunene har for lite penger. De rikeste kommunene har nye og gode skoler, mens de fattige kommunene ikke har råd. Staten må bevilge nok penger til disse kommunene, og det er ikke bare skolene i Norge som forfaller.
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Aspiranten

Men nå skyldes vedlikeholdsetterslepet mange tiår med vanstyre.

Før de rødgrønne satt tross alt høyre i regjering...

Dersom dagens regjering bare pumper ut en masse penger og sier "BYGG!", vet dere hva som skjer da? En massiv prisoppgang uten at ett gram ny sement blir lagt ut. Pris og etterspørsel... Det mangler arbeidskraft, maskiner, planer og ressurser til å øke byggingen, da dette er tilpasset dagens ordretilgang. Skal man øke byggingen må dette gjøres langsiktig og over tid slik at bedriftene får kjøpe nye maskiner, ny arbeidskraft og frigjøre planer.

Norge har aldri brukt mer på vei enn nå, og mer skal det bli. Regjeringen bygger ekstra nå som det er "nedgangstider" (ihvertall i resten av verden) slik at våre anleggsarbeidere, tømrere og andre grupperinger har god ordretilgang selv om de fleste i det private sitter på gjerdet/har lite penger (ihvertfall i utlandet).

Vi vant alle i lotto når vi lærte oss norsk etter fødselen. La oss ikke kaste bort statspengene våre ved å stemme FRP eller noe annet dumt, bare fordi de lover oss veier. Leaf har godt understell  :D

Som sagt, jeg kommer ikke på en eneste kjip skole jeg. De jeg vet om, er nylig rehabelititerte, eller er eksisterende nybygg. Jeg er kjempefornøyd med bygningsmassen på skolene, og er betenksom til om vi burde bruke flere hundre millioner på skolebygg ute i grendene hvor fraflyttingen er ett faktum. Vi må bygge der folk flytter, ikke hvor de flytter fra. Problemet er vel heller som vanlig at det finnes en og annen møkkaskole, og VG skriver om disse. Gitt at vi har vel over 1000 skoler i landet, og det er kommunene selv som har ansvaret (Terra kommunene, noen?) så vil det finnes en del vanstyrte rundtomkring. Spesielt siden kommunepolitikere elsker å kutte i skolen fremfor andre ting...

Hvis man leser VG ofte så er Norge ett av de verste landene i verden. Løsningen er ikke å klage på Norge, men slutt å lese VG!  :)

Lest på NA24 her om dagen (VG`s "finansutgave"):

Etisne nordmenn rømmer fra Oslo!

Ja, overskrift og ingress var lagt opp til at rasistiske nordmenn flykter fra innvandrerhovedstaden. Så leste jeg artikkelen videre, og oppdaget etterhvert at noe rundt 20 000 mennesker flyttet TIL oslo, og 20 700 flyttet UT av Oslo. Med andre ord kjørte VG atter en gang katastrofeoverskrift basert på knappe 700 mennesker, av 600 000 innbyggere som flyttet ut. "Etniske nordmenn flytter ut av Oslo".

Finner du ingen katastrofe? Lag den selv!  :o
Nissan Leaf

arnejorg1

Sitat fra: Aspiranten på søn 17. jun 2012, kl. 11:03
Det mangler arbeidskraft, maskiner, planer og ressurser til å øke byggingen, da dette er tilpasset dagens ordretilgang. Skal man øke byggingen må dette gjøres langsiktig og over tid slik at bedriftene får kjøpe nye maskiner, ny arbeidskraft og frigjøre planer.

Nå har de vel hatt snart 8 år og ordne dette på. Og forrige gang Stoltenberg var statsminister ble det vel ikke gjort så mye da heller.

Når du snakker om vannstyre er det vel både rødt og blått som har styrt opp gjennom årene. Så er det slik at den ene regjeringen bruker mer penger enn den forrige, og det handler om og bruke dem på riktig måte.
Det skal sies at ingen av regjeringene har vært villig til og bruke pengene som trengs etter min mening.

Som sagt, jeg kommer ikke på en eneste kjip skole jeg

Jeg hører stadig om skoler som mugner og dette er nok ikke noe Vg dikter opp

og er betenksom til om vi burde bruke flere hundre millioner på skolebygg ute i grendene hvor fraflyttingen er ett faktum.

Jeg kan ikke si jeg ser det brukes noe på skoler i grendene. De blir nedlagte, og det er jeg ening i. Man kan ikke ha en skole for 10 elever

Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

Aspiranten

Sitat fra: arnejorg1 på søn 17. jun 2012, kl. 17:59

Jeg hører stadig om skoler som mugner og dette er nok ikke noe Vg dikter opp

Poenget mitt er ikke at det er løgner og oppspinn, men det er frustrerende å se folk presentere råtne skoler som regelen heller enn unntaket. Spesielt når jeg ikke kommer på en eneste skole som er råtten. Samtlige jeg vet om er pusset opp og modernisert for flerfoldige millioner. Moderne prosjektorer, lydisolering, ventilasjonsanlegg, etterisolering, åpne løsninger, nye vinduer, trådløs... Lista fortsetter. Det var derfor jeg nevnte Terra kommunene. Det er ikke bare statlig kniping som er årsaken til enkelte falleferdige bygg.
Nissan Leaf

cra

Som sagt, jeg kommer ikke på en eneste kjip skole jeg. De jeg vet om, er nylig rehabelititerte, eller er eksisterende nybygg. Jeg er kjempefornøyd med bygningsmassen på skolene, og er betenksom til om vi burde bruke flere hundre millioner på skolebygg ute i grendene hvor fraflyttingen er ett faktum.
[/quote]

De skolene jeg snakker om er lagt ned i grender der tilflytting er et faktum. Flott natur, godt miljø, forholdsvis kort vei til det meste (via ei bru, som er gratis med elbil), langt framme teknologisk - fibertilbud før alle andre osv.
[/quote]

Ikke er det lønnsomt (og i hvertfall langt fra effektivt - spesielt her som Fjord1 står for skoleskyssen!  >:( ) å skysse ungene timesvis bed buss heller. Ikke for ungene, ikke for kommunen, og ikke for miljøet. Jeg skal ikke gå så veldig dypt inn i det, men en grendaskole er veldig mye mer enn undervisning fra klokka 9-15. Tomme skolebygg koster også penger, selv om de står og forfaller. Til slutt må det brukes mange penger på å rive skiten, og gud forby at det har ramlet ned og drept noen før kommunen får ut fingeren og gjør noe med det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

Her i Molde kan jeg sitte å se på øya Sekken hver dag. Der bor det hva, 160 innbyggere? Og de ønsker seg nå tunnellforbindelse til øya si. totalkostnaden blir flere millioner kroner per innbygger ute på øya. Da med en ferge mindre selvfølgelig.

Jeg er usikker på om jeg egentlig liker den norske distriktspolitikken, eller om vi bør begynne å tenke slik som Sverige. Den tunnellen kunne heller vært brukt på fergefri E39 f.eks.

Samme med en annen øy som jeg leste om i dag. 3 milliarder for veiforbindelse til en øy som "såvidt" er befolket...

Det er litt drøyt slik vi gjør det i Norge at alle skal få strøm, adsl, vei og brøyting uansett hvor en måtte finne på å bosette seg. Litt sentralisert bør vi fokusere på å være, men samtidig så elsker jeg jo bygderomantikken og liker ikke storbysentrum selv, overhodet ;)
Nissan Leaf

cra

En kan jo snu litt på det; hvis det går an å komme seg til og fra uten å måtte ta ferge (som forsåvidt ikke trenger å være noe stort problem hvis det ikke er timevis mellom avgangene) så blir det kanskje mer interessant for andre å flytte dit.

Men på generelt grunnlag så er jeg forrsåvidt enig i at vi ikke kan bygge bruer og tunneller til hver eneste holme det står et hus på. Det er mer tilstanden på hovedveiene som bekymrer meg. F.eks. krøtterstiene mellom Ålesund og Bergen, og da Olden-Innvik spesielt. De holder riktignok på å bygge ut deler av strekninga, men det er gudbedre ikke for tidlig! Jeg synes det er ille nok å kjøre der med personbil om sommeren, så jeg beundrer virkelig langtransportsjåførene som kjører med store vogntog der, hele året!
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

arnejorg1

Sitat fra: Aspiranten på man 18. jun 2012, kl. 11:50
Her i Molde kan jeg sitte å se på øya Sekken hver dag. Der bor det hva, 160 innbyggere? Og de ønsker seg nå tunnellforbindelse til øya si. totalkostnaden blir flere millioner kroner per innbygger ute på øya. Da med en ferge mindre selvfølgelig.

Det er nok flere øyer med det innbyggertallet som ønsker seg bro. Folk som bor på disse øyene elsker og bo der og vil gjøre det de kan for og kunne fortsette med det, og helst få flere innbyggere med en broforbindelse. Det er nok slik de tenker.
Og kanskje fungerer det og. Det er vel mest senterpartiet som er redd fraflytting i bygdene forde det er i bygdene jordbruket er.

Men etter min mening er det selvsagt grenser. Det er ikke vits i og bruke penger på en øy eller en bygd som ikke kan reddes uansett

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA