Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Regenerering på ID4

Startet av ENTO, søndag 14. mars 2021, klokken 00:12

« forrige - neste »

ENTO

Hvor mye strøm er det vi egentlig snakker om ved regenerering som tilbakeføres til batteriet ? Er det betydelig eller ?

Trond.m

Sitat fra: ENTO på søndag 14. mars 2021, klokken 00:12
Hvor mye strøm er det vi egentlig snakker om ved regenerering som tilbakeføres til batteriet ? Er det betydelig eller ?
Det kan jo bli en del hvis du for eksempel kjører ned fra et fjell, fra 1000 til 0 moh uten å bruke mekaniske bremser. Hvis du da klarer å lagre 70 % av energien som tilføres, så vil det være snakk om ca 4 kwh. Ved vanlig kjøring hvor det går litt opp og ned, så vil det være mer lønnsomt å trille (seile) mest mulig og dermed variere hastigheten, forutsatt at det ikke ligger noen bak som sjeneres av det.

automat

Sitat fra: Trond.m på søndag 14. mars 2021, klokken 08:07
Ved vanlig kjøring hvor det går litt opp og ned, så vil det være mer lønnsomt å trille (seile) mest mulig og dermed variere hastigheten, forutsatt at det ikke ligger noen bak som sjeneres av det.

Siden luftmotstand øker med kvadratet av hastigheten, vil det mest økonomiske være å holde jevnest mulig hastighet rundt snitthastigheten.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Trond.m

#3
Det er nok i teorien riktig, men om hastigheten varierer +/- 5 km/t betyr det lite. Det var ikke uten grunn til at Northug slakket av i motbakker og ga gass over bakketoppen. Det er uansett mange nye elbileiere som tror de får lengre rekkevidde ved å regenerere mye. Fakta er vel at man da har tapt bevegelses- og potensiell energi, siden man ikke har 100 % virkningsgrad ved regenerering  ;)

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på søndag 14. mars 2021, klokken 09:28
Det er nok i teorien riktig, men om hastigheten varierer +/- 5 km/t betyr det lite. Det var ikke uten grunn til at Northug slakket av i motbakker og ga gass over bakketoppen.
Det skal veldig mye til for å treffe så bra med seiling at man tjener inn det lille tapet som er i regen. Mye enklere å bare sette på på CC og holde jevn fart.

Northug sine grunner har fint lite med dette å gjøre, det handler om muskulære forhold som ikke intreffer for en bil.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

#5
Kjører du med adaptiv cruise vil du jo kjøre uøkonomisk dersom bilen foran gjør det. Å holde god avstand og tilpasse farten er mest økonomisk, og samtidig det behageligste. Da unngår man brå hastighetsendringer.

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på søndag 14. mars 2021, klokken 15:38
Kjører du med adaptiv cruise vil du jo kjøre uøkonomisk dersom bilen foran gjør det. Å holde god avstand og tilpasse farten er mest økonomisk, og samtidig det behageligste. Da unngår man brå hastighetsendringer.
Merk at jeg skrev CC, ikke ACC. Men i trafikk gjelder det samme, å holde jevnest mulig fart er mest økonomisk. Det gjør man selvfølgelig med å holde større avstand og se lengt frem.

Men i tett trafikk vil jeg påstå at trafikkavvikling er en viktigere prioritering enn å kjøre økonomisk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Olemann

Har nå fått kjørt noen mil, og regen er svakere, i alle fall opplevd "bremseeffekt", enn på mine 4 siste elbiler, i3, Ampera_e, Kona og eNiro.  Savner litt mer trøkk der, nå må det bremses mer (med mindre ikke enda et gir med regen settes inn når man bremser, det vet jeg ikke) og dermed slipper jo energi ut i bremsene.

Dessuten er pedalen hardere, så litt mer slitsomt å prøve seg på en-pedal-kjøring fordi det å holde pedalen i rett posisjon krever mer motstand.
Er vel en vane, men tenkte dette var av interesse for de av dere som også har eid bilene jeg sammenligner med.

Noen som vet om ekstra regen inntreffer ved bruk av bremsepedal?

jonnyjb

Ja, det er ekstra regen når bremsepedalen benyttes. Leste et sted at VW har begrenset regen pga. vinterføre og at regen skjer på bakhjulene, men klarer ikke å finne igjen hvor jeg leste dette.

Anbefaler denne videoen, regen omtales litt mer utførlig der:
https://youtu.be/VQdsbuEo6w4
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

Trond.m

Sitat fra: Olemann på torsdag 18. mars 2021, klokken 19:42
Har nå fått kjørt noen mil, og regen er svakere, i alle fall opplevd "bremseeffekt", enn på mine 4 siste elbiler, i3, Ampera_e, Kona og eNiro.  Savner litt mer trøkk der, nå må det bremses mer (med mindre ikke enda et gir med regen settes inn når man bremser, det vet jeg ikke) og dermed slipper jo energi ut i bremsene.

Dessuten er pedalen hardere, så litt mer slitsomt å prøve seg på en-pedal-kjøring fordi det å holde pedalen i rett posisjon krever mer motstand.
Er vel en vane, men tenkte dette var av interesse for de av dere som også har eid bilene jeg sammenligner med.

Noen som vet om ekstra regen inntreffer ved bruk av bremsepedal?
Jeg har også hatt i3 og dermed være nødt til å benytte enpedalkjøring. Med EQC har jeg blitt avvendt med det, og synes at adaptiv regenerering hvor jeg supplerer med pedal er mer behagelig. Kjørte 40 mi» med iX3 og syntes det fungerte veldig bra. Hvordan fungerer adaptiv regenerering på id.4 ?

turfsurf

Sitat fra: Olemann på torsdag 18. mars 2021, klokken 19:42
Har nå fått kjørt noen mil, og regen er svakere, i alle fall opplevd "bremseeffekt", enn på mine 4 siste elbiler, i3, Ampera_e, Kona og eNiro.  Savner litt mer trøkk der, nå må det bremses mer (med mindre ikke enda et gir med regen settes inn når man bremser, det vet jeg ikke) og dermed slipper jo energi ut i bremsene.
Regner med du bruker B mode?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

El-inor

Jeg må benytte bremsepedalen mye mer på min nye GTX enn det jeg er vandt med fra TM3. Eksisterer det noen reguleringsmulighet når det gjelder regenereringen?
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

ENTO

Du har jo B and D å velge mellom. B er den hardeste .

El-inor

Sitat fra: ENTO på torsdag 09. juni 2022, klokken 22:58
Du har jo B and D å velge mellom. B er den hardeste .

Og det er under hvilken meny, ENTO?

Unnskyld min uvitenhet. Jeg har forsøkt å lese den elektroniske bruksanvisningen, men jeg har tydeligvis mine begrensninger.
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

daktari

Sitat fra: El-inor på torsdag 09. juni 2022, klokken 23:04
Sitat fra: ENTO på torsdag 09. juni 2022, klokken 22:58
Du har jo B and D å velge mellom. B er den hardeste .

Og det er under hvilken meny, ENTO?

Unnskyld min uvitenhet. Jeg har forsøkt å lese den elektroniske bruksanvisningen, men jeg har tydeligvis mine begrensninger.
Girvelgeren. Vri en gang til D med auto regen og vri enda en gang til B og få en moderat regen men gost avstemt. Vil si den ligger mellom "low" og "standard" på Model S. I grunn akkurat passe om man ikke kjører for fort. Du venner deg fort til den.
På landevei er ofte D digg, for da triller bilen fritt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA