Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Unøyaktig nedbremsing/akselerering før og inne i rundkjøringer.

Startet av Kaland, lørdag 13. mars 2021, klokken 16:53

« forrige - neste »

Kaland

Har lenge irritert meg over at bilen bremser ned alt for tidlig når jeg nermer meg rundkjøringer og at hvis jeg har autopiloten aktivert så akselererer bilen igjen midt inne i rundkjøringen.
Har vert slik siden jeg fikk bilen for et år siden. Noen andre som opplever det samme og om noen vet om det er en kjent bug Audi jobber med å løse?

Urbs72


RJK

Sitat fra: Kaland på lørdag 13. mars 2021, klokken 16:53
Har lenge irritert meg over at bilen bremser ned alt for tidlig når jeg nermer meg rundkjøringer og at hvis jeg har autopiloten aktivert så akselererer bilen igjen midt inne i rundkjøringen.
Har vert slik siden jeg fikk bilen for et år siden. Noen andre som opplever det samme og om noen vet om det er en kjent bug Audi jobber med å løse?


En Audi som bremser i god tid inn mot rundkjøring, i stedet for å dundre gjennom, gjerne med litt ekstra gasspådrag? Det må være noe alvorlig galt med den bilen, så her er det bare å melde inn til forhandler med en gang. Dette er en temmelig kritisk feil!
:laugh:



Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Frode Nylund

Enig i at den setter ned farten alt for tidlig inn mot rundkjøringer når den er i autopilot/cruise control , opplever nå jeg har bil foran å den forsvinner vekk i rundkjøring  så akselerere bilen for mye.
Audi E-tron AS 50 2020mod
Nr 2 Nissan Leaf 2017 Tekna

elektro

Har samme erfaring, men det varierer litt ettersom ingen rundkjøring er helt lik. Noen ganger passer farten inn/ut greit, men oftest ikke. Opplever det dog ikke som noe stort problem, da jeg som regel ikke kjører på ACC i rundkjøring. Det vil vel alltid være vanskelig for bilen å vite hva du synes er passe fart avhengig av all trafikk rundt deg, føre, humør, om du har det travelt, frakter en bløtkake, osv. Jeg ønsker jo uansett å blinke inn/ut selv, og disse tingene henger jo sammen. SÅ slitsomt er det ikke å styre og regulere farten. :)

Nå er der jo mulig å endre hvor «hissig» ACC skal være i tre nivåer. Økonomi/Normal/Sport. Vet ikke om det også endrer hvordan bilen forholder seg til rundkjøringer og svinger, men uansett vil det jo bli feil, ettersom den er for forsiktig inn og for hissig ut. :o Mye ville vært løst hvis den hadde forskjøvet hele operasjonen 20 meter.

Se for øvrig denne videoen
https://youtu.be/vjsfMmJ4AiM
6:00 her er en situasjon som er vanskelig for en kjøreassistent å vudere.
14:40 her en liten rundkjøring som den ser ut til å håndtere bra.
19:40 dette er typisk oppførsel. Det er vel ikke koblet til blinklys når den akselererer?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Kaland

Sitat


En Audi som bremser i god tid inn mot rundkjøring, i stedet for å dundre gjennom, gjerne med litt ekstra gasspådrag? Det må være noe alvorlig galt med den bilen, så her er det bare å melde inn til forhandler med en gang. Dette er en temmelig kritisk feil!
:laugh:

Tror ikke du har skjønt hva jeg mente, eller så er du kanskje bare et troll.
Saken er at det skjer LENGE før rundkjøringen og akselerasjonen skjer MIDT inne i rundkjøringensom du kanskje syns er bedre??. Ergo så er det en feil der bilen/GPSen tror den er kommet lengre enn den faktisk er og autopiloten blir dermed nesten ubrukelig i slike situasjoner. Var det forståelig for deg eller skal jeg finne frem teskjeen?

Frode Nylund

Sitat: Nå er der jo mulig å endre hvor «hissig» ACC skal være i tre nivåer. Økonomi/Normal/Sport.


Hvor gjøres dette?
Audi E-tron AS 50 2020mod
Nr 2 Nissan Leaf 2017 Tekna

Orbit

I MMI -> Bil -> Førerassistanse -> Settings (tannhjul oppe til høyre) -> Adaptiv kjøreassistent

Der kan du velge

  • Kjøreprogram: Moderat/standard/sportslig
  • Prediktiv regulering -> Kurveassistent: Av/sakte/middels/rask
Det første velger generell kjørestil, det siste hvor mye farten skal reduseres i kurver (også avhengig av hvor krapp svingen er).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Frode Nylund

Sitat: hvor mye farten skal reduseres i kurver (også avhengig av hvor krapp svingen er.
Prediktiv regulering -> Kurveassistent: Av/sakte/middels/rask

Ok hva er hva av de forskjellige valgene? Sakte regulering? Middels regulering? Rask regulering?
Audi E-tron AS 50 2020mod
Nr 2 Nissan Leaf 2017 Tekna

janbanan

Sjelden jeg kjører med ACC i rundkjøringer.
Men den prediktive assistenten (deb grønne foten) synes jeg generelt starter nedbremsing alt for tidlig inn mot rundkjøringer. Og når den kommer fram til rundkjøringen, så er farten ofte for høy, så jeg må uansett bremse selv...
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Hårek

Sitat fra: janbanan på søndag 14. mars 2021, klokken 16:45
Men den prediktive assistenten (deb grønne foten) synes jeg generelt starter nedbremsing alt for tidlig inn mot rundkjøringer. Og når den kommer fram til rundkjøringen, så er farten ofte for høy, så jeg må uansett bremse selv...
Den grønne foten betyr bare "efficiency assist recommends removing your foot from the accelerator pedal."
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Orbit

Sitat fra: Frode Nylund på søndag 14. mars 2021, klokken 16:31
Sitat fra: Orbit på søndag 14. mars 2021, klokken 15:26
I MMI -> Bil -> Førerassistanse -> Settings (tannhjul oppe til høyre) -> Adaptiv kjøreassistent
Der kan du velge

  • Kjøreprogram: Moderat/standard/sportslig
  • Prediktiv regulering -> Kurveassistent: Av/sakte/middels/rask
Det første velger generell kjørestil, det siste hvor mye farten skal reduseres i kurver (også avhengig av hvor krapp svingen er).
Ok hva er hva av de forskjellige valgene? Sakte regulering? Middels regulering? Rask regulering?
Med "Av" holder bilen innstilt hastighet også gjennom kurver. På "sakte" slakker den veldig mye ned i svingene, "middels" er noe i midten, mens "rask" slakker av minst. Du får prøve deg frem hva du liker best. Personlig så velger jeg heller farten selv.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kaland

Jeg tror som sagt ikke at problemet ligger i innstillingene. Det mener jeg pga at den det er like konstant at den bremser for tidlig som at den akselererer for tidlig.
Kanskje det bare er en justering softwaremessig i forhold til GPS posisjon, jeg vet ikke, men vil anta at det kan være en grunn.

RJK

Sitat fra: Kaland på søndag 14. mars 2021, klokken 10:25
Sitat


En Audi som bremser i god tid inn mot rundkjøring, i stedet for å dundre gjennom, gjerne med litt ekstra gasspådrag? Det må være noe alvorlig galt med den bilen, så her er det bare å melde inn til forhandler med en gang. Dette er en temmelig kritisk feil!
:laugh:

Tror ikke du har skjønt hva jeg mente, eller så er du kanskje bare et troll.
Saken er at det skjer LENGE før rundkjøringen og akselerasjonen skjer MIDT inne i rundkjøringensom du kanskje syns er bedre??. Ergo så er det en feil der bilen/GPSen tror den er kommet lengre enn den faktisk er og autopiloten blir dermed nesten ubrukelig i slike situasjoner. Var det forståelig for deg eller skal jeg finne frem teskjeen?

Smileyen burde vel hinte om at dette var humoristisk ment, og langt fra ment å tas seriøst. Ser dog at tross smiley-bruken, så lot du deg irritere. Tror du får lese deg opp på emnet smileys, så hadde du skjønt det, og ikke trengt å få det forklart.

Teskjeen kan du fint forbeholde til sin faktiske, tradisjonelle oppgave.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Pitil

Min erfaring er at i noen rundkjøringer oppfører bilen seg eksemplarisk, men i andre rundkjøringer bommer den. På de plassene jeg opplever at bilen bremser i tidligste laget, så akselerer den også for tidlig, akkurat som om at GPS-koordinatene for rundkjøringen er plassert 20-40 meter feil på kartet i forhold til  faktiske plasseringen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA