Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor langt lån bør jeg ha for å sikre at jeg kan selge bilen uten restlån?

Startet av Joheho93, fredag 12. mars 2021, klokken 13:39

« forrige - neste »

Pauli

Sitat fra: yurgh på søndag 14. mars 2021, klokken 08:36
Bli flink til å spare først, og kjøp ny bil senere. Kvitt deg med dyr leasingbil og tidligere restlån. Kjøp en brukt Leaf, eller en rimelig vanlig bil. Lån eller lei bil for langturen til nord. Så kan du kjøpe noe gøy når du har spart opp feks 100 tusen. Tilbud på bil kommer det hele tiden.

Det er veldig enkelt, men risikabelt, å bruke penger på forskudd - for du vet aldri (sikkert) hva som skjer rundt neste sving.

Tenkte akkurat det samme sjøl. Selv med 300k på konto vegrer jeg meg for å kjøpe en ny model 3 da jeg tipper de drar på seg et ganske stort verditap de neste årene. Da kjører jeg heller Leafen og kjøper en brukt om noen år 
Leaf 24 kWh -14 solgt
Soul 30 kWh -18
Model 3 LR -21

Joheho93

Jeg har ikke kapital til å kjøpe noe som helst uten lån, med ny bolig og fersk i voksenlivet forøvrig.
Jeg har derimot økonomi til å betale ett billån hver mnd, det vet jeg jo. Når det kommer til bilvalg anser jeg at etthvert valg utenom elbil blir dyrt uansett, da jeg må ha lån, og jeg kjører minimum 6 mil i hverdagen. Selv med ett lån på 2000kr/mnd + 2000kr i drivstoff er jeg jo på samme sum som en TM3.
Også har vi kanskje problemer utenfor garanti, og eller kjipe biler om man tenker "spare mest mulig".
Skal også sies at jeg har elbillader hjemme.
Det meste annet av elbil synes jeg virker ukkurant i forhold, når man ser på rekkevidde, fancy-og-praktisk-faktor, hvordan verdien holder seg osv. Jeg har sett på alle alternativer. Jeg er klar over at nybil er tap, men det er også bensinutgifter/rep av eldre bil osv. "Hvorfor velge en litt billigere løsning når det skiller lite i mnd , og ikke ende opp fornøyd" er vel dillemmaet..

geear

Høres egentlig ut som du handler/leaser biler over evne, men for å svare på spørsmålet så tipper jeg du må på åtte år for å være sikker på å ikke ha restlån etter noen år. Ti år er risky. Og tar du ti år - er du da disiplinert nok til å sette av penger hver måned?

Tar vanligvis ikke billån, men gjorde det på Model X for 3,5 år siden pga 0,25% rente (som jeg fortsatt har), og restlån er nok 80-100k under markedsverdi i dag. Dette inkluderer da reservasjonsbeløpet på 30 eller 36k eller hva det nå var, som jeg ikke ba om å få tilbake.

Contango

@ Joheho93. Du får i disse forumene flere svar enn du ber om. Høres ut som du har gjort hjemmeleksen og er best kvalifisert  til selv å vurdere. Risikoen med bruktpriser er om det viser seg at bilene får et dyrt problem med årene som gjør de upopulære etter utløp av garanti. Rust/korrosjon eller batteridegradering er vel de mest nærliggende, men eksvs Model S har en god del komponenter som går i stykker og er dyre å fikse. M3 er et enklere design med erfaringen fra MS/X inkludert, så bilen virker mye tryggere å kjøpe. Det er advarsler om rustfare fra de som selger rustbehandling, men mange vil jo mene at det er bukken og havresekken. Hvis driftssikkerheten er slik det ser ut nå bør TM3 være av de bilene som holder bruktverdien godt.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Joheho93

@geear

Er jeg disiplinert nok? Har ikke vært det tidligere, men har heller ikke hatt motivasjon eller overskudd økonomisk til å være det (studenter har ikke mye til overs kan du si). Nå har jeg motivasjon av familie og jeg vet hvor kjipt ett restlån er , selv om det var under 50.000kr. Det  ble ferdig betalt nylig.
Jeg vet at jeg kan spare 2000kr hver mnd, og hvis utgiftene er store en mnd så kan jeg droppe det i det en mnd eller to i året, og kompensere med å sette inn en større chunk fra feriepengene (det kommer jeg til å gjøre uansett). Sparing til fond setter jeg opp på automatisk trekk på lønningsdag🙂 Sparingen i fond har to funksjoner: å sørge for at bilen er nedbetalt før 10 år (gjerne typ 7), eller å hindre restgjeld om den skulle selges om du vil. Alt over bilens markedsverdi vil være fint til egenkapital når vi evt trenger større bolig for eksempel.

1000kwh

Når du er ferdig å betale for denne bilen og bilen er knapt lite verdt (8 år), så er du jo i akkurat samme situasjon som før. Nytt lån, nye avdrag. Blir aldri ferdig med det hamsterhjulet. Og du kan fort føle deg fanget av dette lånet og bilen. Og da er det ikke sikkert det er så gøy lengre.

Enig i at den første bilen dere kjøpte var enda mer galskap :D

Men slapp av, nesten alle gjør disse tabbene. Inkludert meg! Jeg ville droppet ny bil og kjøpt en basic Toyota eller noe annet og redusert bruken av bilen for å spare penger. Dere har jo en unge på veg også og det er ikke gratis. Når barnehagen starter så har du allerede der gått på en 3000+ kroners smell.

Å få unge er verdens beste unnskyldning til å kjøpe en flott familiebil, men det er egentlig slik at da burde man redusere utgifter i stedet for å lage rom økonomisk til ungen.

Du gjør jo som du vil, men det er ingeting her som tilsier at du har råd til en Tesla NÅ. Men du kan fint få det om 5-6 år.. Tida går fort med barn ;)

SurSnasen

Sitat fra: Joheho93 på fredag 12. mars 2021, klokken 21:21
Skal også sies at det er baby på vei, så leaf blir nok litt i minste laget.

Her har du jo et aldri så lite stikkord. Dere blir jo en familie.
Da vi stiftet familie for noen år siden hadde jeg en forkjærlighet for BMW 5-serie E39-serien, og helst sedanutgaven. Kona blånektet. Jeg mente at vi utmerket godt skulle klare oss med denne bilen som familiebil. Det endte med en Skoda Octavia stasjonsvogn. Da ungen kom gikk det fort opp for meg hvor inderlig glad jeg ble for at vi satt med en stasjonsvogn i stedet for sedan. Vi slapp å demontere barnevognen. Vi kunne enkelt laste inn ting og tang. Det er først når man har baby/småbarn at man innser hvor ufattelig stort bagasjebehov man egentlig har.

Så min oppfordring til deg og dere: tenke NØYE over behovet dere har fremover. Det fungerer for all del med Model 3 og andre sedaner som familiebil. Men det finnes andre karosseriformater som gjør småbarnslivet langt enklere og mer praktisk.

Og en annen ting: du er 197 cm høy selv. Model 3 er en lav bil, med noenlunde trang døråpning. Det å løfte småbarn inn i og ut av barneseter bør du absolutt teste før du bestemmer deg for bil.

Joheho93

Setter pris på alle innspill!
Hvis jeg ikke går for en model 3 så er jeg litt lost..
Jeg har mulugheten til å låne en bil en stund av familie, men det samme problemet dukker jo opp i august.
Så lenge bilen er gammel å går på noe annet enn strøm, så bruker jeg minsr 2000kr bare på det. Også blir det ett lån uansett. Om verdien holder seg bedre, så er utgiftene det samme uansett, pluss at jeg må ta høyde for at deler må skiftes og reparasjoner vil komme de neste årene.
Jeg kunne kjøpt en MG suv, men jeg vil tro verdifallet der er det samme som på en ny model 3 til tross for at prisen er lik🤔

Vidar1979

Du kan jo ta 20k av feriepengene å kjøpe en eldre bil, det er ingen grunn til at en 15 år gammel bil ikke skal fungere greit uten for mange problemer.

Har selv erfart det at nyere enebolig, TMS på kampanjelån, nykjøpt hytte, 2 små barn og samlivsbrudd gir en hurtig endring i økonomi fra romslig til månedlig underskudd. Man har ingen garanti for fremtiden.


Tjafsaren

Satt i samme vogn som deg.. rentekampanje kom, og jeg omtrent satt med kjøp knappen trykket i halvannen måned.

Min tanke som fikk meg vekk fra Teslaen var verditap(Merk: ikke tapet vi ser per nå, men det fremtidige tapet som kommer når vi plutselig får faststoff-batterier eller billigere kr/kWh batterier.), og ikke minst at jeg også vurderte bil for et par år.

Du gambler ekstremt ved å ta slike valg basert på 10-8 år nedbetaling og selge etter rentekampanje. Plutselig går renta opp, eller det lanseres alternativer som gjør Model 3 mindre attraktiv. Hva gjør du da?

Forstår tankegangen med at man kan betale like mye for dyrere Tesla som billigere bensin/diesel bil led lang kjørelengde: gjennomsnittet mitt ligger på 3,3-3,6' i mnd i bensin. Og det er en liten traver med 0,5l/mil..

For min del endte vi opp med en Ioniq, og vi er heldigvis bare tre i familien med en på halvannet i et skikkelig helvetes drog av et bakovervendt sete med snufunksjon. Som sagt valgte jeg å heller satse på lik effektivitet og koreansk «extravaganza» med mindre batteri og bittelitt mindre plass, men god hurtiglading for langturer.

Facet

Vi ble foreldre i mai og kjøpte model 3 i juni. Det er et evig tetrisspill å få med all bagasje og vogn når vi skal på tur. Vi har Cybex Sirona S i-Size som roterer og fungerer greit, men når poden nå blir tyngre er det kronglete å sette han i stolen med det lave taket. Med takboks går det bedre.

Når det kommer til lån, jeg har fullfinansiert over 10 år og driter meg ut sånn sett, men noe skal man bruke penger på. Bil er et sluk. Til gjengjeld har du utrolig mye kjøreglede  :D

2022 Tesla Model Y Performance
2020 VW e-Golf

trykkertor

Tja. Dette med bil og barn har noe med å være ærlig med deg selv. Hva trenger du egentlig å drasse med deg??
I gamle dager var en Corolla nok som 4-5-familiebil. Nå "trenger" mange suv eller stasjonsvogn fra første barn. Pakk smart, tenk alternativt og alt går.
Da mine barn var små hadde vi 2 bakovervendte seter, mellomstor hund jeg på 195cm og med fruen i normalstørrelse.
Dette ble gjennomført i en Suzuki Swift, og vi dro gjerne på europaferie i det oppsettet. Da måtte en liten takboks på akkurat på den utfarten.

oroar

Sitat fra: Facet på tirsdag 16. mars 2021, klokken 19:05
, men når poden nå blir tyngre er det kronglete å sette han i stolen med det lave taket. Med takboks går det bedre.

Vi tenker også å ha poden i takboksen. Hvordan får dere festet han inni den?

Vi fullfinansierte en X i 2017 til 0,25% rente. 10 år. Solgte den høsten 2017 og fikk igjen innskuddet på 30.000 med renter. Vi passet på å ha god backup i tilfelle salgsprisen skulle bli lavere. Alltid ha god buffer.
Ellers er det bare å si som ungdommen sa: YOLO :-)
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

Facet

Sitat fra: oroar på onsdag 17. mars 2021, klokken 07:30
Sitat fra: Facet på tirsdag 16. mars 2021, klokken 19:05
, men når poden nå blir tyngre er det kronglete å sette han i stolen med det lave taket. Med takboks går det bedre.

Vi tenker også å ha poden i takboksen. Hvordan får dere festet han inni den?

Vi fullfinansierte en X i 2017 til 0,25% rente. 10 år. Solgte den høsten 2017 og fikk igjen innskuddet på 30.000 med renter. Vi passet på å ha god backup i tilfelle salgsprisen skulle bli lavere. Alltid ha god buffer.
Ellers er det bare å si som ungdommen sa: YOLO :-)
Haha, litt dårlig formulert av meg  :P Jeg mente selvsagt baggasjeplass  :police:
2022 Tesla Model Y Performance
2020 VW e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA