Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skifte støtdempere foran Model S med luftfjæring.

Startet av buylove, fredag 12. mars 2021, klokken 10:40

« forrige - neste »

buylove

Hei!

Jeg har fått beskjed fra Tesla om at begge fjærbinene foran og kompressoren til luftfjæringen må skiftes. Jeg har tenkt og gjøre dette selv men hvordan gjør jeg fjæringen trykkløs? Selve jobben med og skifte delene ser ut til og være grei skuring. Jeg må skifte ventilblokka også.
Er det noen som vet noe om dette som kan gi meg noen råd? Er det mulig og kjøpe Tesla Toolboks? Ser på nettet at  en kan gjør systemet trykkløst med den men finnes det en måte og gjøre det på uten den?

2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

EBjørnen

På trykktanken eller på røret fra trykktanken (varierer fra model til model. På de eldste er det på røret) finner du en ventil. Husk at systemet må fylles med Nitrogen etterpå. http://www.fixyourtesla.com/s/Air-Suspension-Pressurize-Full-System.html
TMS 85D 2015.

692

Hvis dine luftfjæring er utæt, så er den vel tom for luft relativt hurtigt.

Jeg har lige fået skiftet i højre bag og der anbefalede Tesla også at jeg skiftede kompressor og blok, men da jeg vidste at kompressoren ikke havde været på overarbejde, da det var en meget lille utæthed i luftfjæringen, så sagde jeg de kun skulle skifte luftfjæringen.

Den blev skiftet og alt har været fint siden, så der var ikke behov for at skifte kompressor og blok.

Hvis jeg var dig så vil jeg starte med at skifte den luftfjæring som er defekt og hvis det ikke løser problemet, så kan du overveje at skifte blok og så kompressor. Det er lidt en underlig politik Tesla har med at ville skifte det hele med det samme bare fordi der potentielt kan være et problem.

Larmer din kompressor meget når det kører eller lyder den normalt?

buylove

Hei!

Jeg hadde bilen hos Tesla for å få diagnotisert hva som feiler luftfjæringen. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte bytte ventilblokken, luftfjærene foran, kompressoren til luftfjæringen en sikring og et rele. Jeg ble forklart at kompressoren virket men de regnet med at den hadde dratt inn mye skit og fuktighet da demperene foran er lekk. Jeg forstår ikke dette helt, synes det ikke stemmer helt. Bilen var lav foran og høy bak når jeg kjørte den til Tesla.
Jeg tenkte jeg skulle skifte ventilblokken først for å se om fjæringen ble normal da. Når jeg skiftet blokken så gikk så klart bilen ned bak også, da den mistet lufttrykket. Nå får jeg ikke kompressoren til og starte. Har og prøvd den nye og den starter heller ikke. Har sjekket sikringen og den er ok. Når jeg prøver og justere høyden på skjermen så får jeg beskjed om at 'Justering av luftfjæring ikke tilgjengelig. Kjøretøyet kan være ujevnt' Denne meldingen fikk jeg før jeg gjorde noe med bilen også. Når jeg forsøker å justere høyden så forsøker den tilsynelatende på skjermen men bortsett fra denne meldingen så skjer det ingen ting.
Jeg mistenker at noen av høyde korrektørene kan være dårlige så jeg koblet dem fra men bilen oppfører seg like ens. Er det noen som har noen tips om hva det er som gjør at kompressoren ikke vil gå? Er det noen måte jeg kan teste høydekorrektørene på?
Jeg er egentlig usikker på om kompressoren virket før jeg begynte og skru på bilen, mistenker kanskje at den ikke gjorde det.
Har forsøkt å finne ut på nettet hvor releet til kompressoren sitter men har ikke funnet ut av det. Bilen min er fra 2013 og jeg finner plasseringen til releet bare for nyere modeller og det er ikke likt med min bil.
Stanger hodet i veggen litt her nå så er det noen som har noen råd og gi så er jeg veldig takknemmelig for det.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Muffinman

SitatEr det noen måte jeg kan teste høydekorrektørene på?
Må nok ha Toolbox, og det er det vel bare Tesla og godkjente verksteder som betaler i dyre dommer for å ha tilgang på programvaren som har. Regner med det er output`en på sensorene du ønsker å se.

Har ikke sjekket hvor releet til kompressoren sitter, men det ble byttet på vår 2013 etter lekkasje på det berømte røret hvor ledningsklasen. Det var brent etter lange innkoblingstider og mange inn/utkoblinger. Kompressoren fungerer fint enda, flere år senere.

buylove

Takk for tips.
Jeg har mistanke om at det kan være noe med høydesensorene da det ser ut som bilen tror den er på topp. På skjermen der hvor man justerer høyden så står den på topp selv om den er helt nedsenket nå. Når en prøver og justere ned høyden på skjermen så får jeg denne feilmeldingen 'Justering av luftfjæring ikke tilgjengelig. Kjøretøyet kan være ujevnt'.
Har kontaktet det lokale verkstedet for og høre om det kan teste høydesensorene med sitt testutstyr. Skulle høre fra dem senere så får vi håpe at de kan gjøre det da det er 18 mil til nærmeste Tesla service senter.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

buylove

Hei!

I dag var jeg i kontakt med Tesla vedrørende sikringen til luftkompressoren for luftfjæringen. Har slitt i flere dager for å få greie på hvor den sitter. Veldig vanskelig å få noe info ifra Tesla. Den skal sitte på toppen av 12V batteriet andre raden ble det sagt. Jeg har arbeidet meg ned til 12V batteriet og funnet sikringene. Det tyder på at 2.raden sitter under 1.raden. Er det noen som har kjennskap til dette. Må jeg demontere alle ledningene på 1. raden for å komme ned til 2.raden eller er det en enklere løsning for og komme ned til 2. raden? Har forsøkt og søke på nettet men finner ingenting om dette.
Virker meningsløst å måtte skru av alle ledningene for og komme til.
Veldig takknemelig om noen har kjennskap til dette og vil dele den.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Hodetelefoner

Hva er ditt vin? Eventuelt når er den produsert.
Kan se om jeg har skjema.

Husk at tesla slår av kompressor. Hvis den skjønner at det lekker mye luft.
Måtte ta sikringen i vår X. Når den ene demperen fikk lekasje.

Men dette kan nok variere ifra år til år. Uansett så trenger man aldri bytte kompressor fordi man har hatt litt lekasje etc. Bytt hvis den ikke gjør jobben sin.

buylove

Hei!

Takk for svar. Bilen er en model S 2013 modell. Hvorfor måtte du ta sikringen når Tesla slår av kompressoren ved lekkasje?
Jeg har byttet ventilblokken på min bil for å se hvordan den oppfører seg da men kompressoren går ikke. Burde den ikke gå litt selv om det er lekkasje på demperen før den registrerer lekkasjen?
Sender deg en PM med vin nummer.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Hodetelefoner

Jeg måtte ta sikringen til kontaktore. For at bilen skulle ta en skikkelig restart.
Den Ville ikke starte kompressoreren på noen annen måte.

buylove

Hei!

Mener du sikringen til releet(kontaktoren)? Er det den sikringen som er merket med , luftfjæring, i sikringsoversikten?
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

Hodetelefoner

Sikring til kontaktoren i batteriet. Man må slå bilen HELT av.  Mulig du bare kan koble av 12v batteriet også. Så låse bilen og legge vekk nøkkel. Ladekabel må ikke stå i bilen da.
(Ikke lukk panser :p)

Muffinman

Husk at om du kobler vekk 12v batteriet kan bilen likevel være påslått via DCDC. Om det er liv i skjermen etter avkobling av 12v må man slå av bilen via skjermen. Da er den død inntil 12v kobles på igjen.

buylove

Hei!

Takk for gode råd.

Fikk om sider svar her i forgårds på hvor sikringen til luftkompressoren sitter. Måtte få en til og reise innom Tesla og ringe meg opp mens han var der så jeg fikk snakket med en på telefonen. Fikk aldri svar på det via mail til tross for flere henvendelser. Sikringen sitter på det dekselet som ligger over 12V batteriet på min 2013 mod. I følge han på Tesla så var det kun en 40A sikring der men det var så klart to så jeg måtte måle meg frem til hvilken av dem som går til kompressoren.
Sikringen til kompressoren var defekt. Når jeg skiftet den så ser det ut til at alt fungerer som det skal.
Det eneste jeg har skiftet av det som Tesla sa jeg skulle er ventilblokken.

Er det noen som vet hvordan man kan sjekke om det er lekkasje på fjæringen foran?
Jeg lot bilen stå på topp når jeg gikk fra den tidligere i kveld. Dersom det er lekkasje på demperene foran så er det vel naturlig at den vil synke ned til i morgen? Eller vil den gjøre det uansett om demperene der er i orden eller dårlige? Mener at den ikke har senket seg over natten før men det kan bare være at jeg ikke har lagt merke til det.
2013 Model S 85
Citroen CX Prestige Turbo - Citroen CX GTI Turbo
Citroen Dsuper5 -  Citroen AMI Super etc.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA