Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen ganger er det all right å ikke ha konvensjonelle dørhåndtak

Startet av kodax, torsdag 11. mars 2021, klokken 15:32

« forrige - neste »

Ellemelle

Her var det kun ren flaks om å gjøre. Skyter mot bilen fra kloss hold og treffer B-stolpen. Hadde han kjørt litt fortere eller litt saktere hadde han trolig blitt truffet.
Jeg hadde heller gitt fra meg bilen enn å prøve å kjøre fra en kule.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

kodax

Sitat fra: Ellemelle på torsdag 11. mars 2021, klokken 19:02
Her var det kun ren flaks om å gjøre. Skyter mot bilen fra kloss hold og treffer B-stolpen. Hadde han kjørt litt fortere eller litt saktere hadde han trolig blitt truffet.
Jeg hadde heller gitt fra meg bilen enn å prøve å kjøre fra en kule.
Hvis alternativene er å prøve kjøre unna eller åpnet bildøren for en maskert person med pistol, tror jeg de fleste velger å kjøre unna.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: kodax på torsdag 11. mars 2021, klokken 20:49
Hvis alternativene er å prøve kjøre unna eller åpnet bildøren for en maskert person med pistol, tror jeg de fleste velger å kjøre unna.
Evt kjøre på eller over personen med pistol..........

Ikke godt å si hva en ville gjøre i en slik situasjon.

RJK

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 11. mars 2021, klokken 21:05
Sitat fra: kodax på torsdag 11. mars 2021, klokken 20:49
Hvis alternativene er å prøve kjøre unna eller åpnet bildøren for en maskert person med pistol, tror jeg de fleste velger å kjøre unna.
Evt kjøre på eller over personen med pistol..........

Ikke godt å si hva en ville gjøre i en slik situasjon.

Var akkurat det jeg tenkte, hvorfor ikke svinge og kjøre så man meier ned pakket. Er jo selvforsvar.

Men er nok lettere å komme på i ettertid, etter man har forsøkt å komme seg vekk og i sikkerhet, som er den naturlige reaksjonen på slike hendelser når man ikke har øvd på dette på forhånd.

EDIT: Mener selvsagt ikke man skal trene for å drepe noen med bilen, men at man med trening kan lære seg å analysere situasjonen og derved handle kontrollert, og slik sett annerledes enn hva man instinktet ville gjort...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kodax

Sitat fra: RJK på fredag 12. mars 2021, klokken 02:45
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 11. mars 2021, klokken 21:05
Sitat fra: kodax på torsdag 11. mars 2021, klokken 20:49
Hvis alternativene er å prøve kjøre unna eller åpnet bildøren for en maskert person med pistol, tror jeg de fleste velger å kjøre unna.
Evt kjøre på eller over personen med pistol..........

Ikke godt å si hva en ville gjøre i en slik situasjon.

Var akkurat det jeg tenkte, hvorfor ikke svinge og kjøre så man meier ned pakket. Er jo selvforsvar.

Men er nok lettere å komme på i ettertid, etter man har forsøkt å komme seg vekk og i sikkerhet, som er den naturlige reaksjonen på slike hendelser når man ikke har øvd på dette på forhånd.
Du sier altså at man burde kjøre over et menneske i en sånn situasjon, og mener at det er det man i ettertid vil føle at var det riktige valget?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Ellemelle

Det er uansett ikke en problemstilling i dette tilfellet.
Mannen var vendt rett mot førervinduet, så påkjørsel var absolutt ikke en mulighet.

turfsurf

Sitat fra: kodax på fredag 12. mars 2021, klokken 07:58
Du sier altså at man burde kjøre over et menneske i en sånn situasjon, og mener at det er det man i ettertid vil føle at var det riktige valget?
Folk takler slikt forskjellig. Hvis noen peker med ladd pistol mot meg (og  t.o.m. hadde fyrt av skudd) så hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet for å kjøre han ned. Det hadde kanskje forhindret han fra å forgripe seg på andre for en stund og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Sitat fra: turfsurf på fredag 12. mars 2021, klokken 08:33
Sitat fra: kodax på fredag 12. mars 2021, klokken 07:58
Du sier altså at man burde kjøre over et menneske i en sånn situasjon, og mener at det er det man i ettertid vil føle at var det riktige valget?
Folk takler slikt forskjellig. Hvis noen peker med ladd pistol mot meg (og  t.o.m. hadde fyrt av skudd) så hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet for å kjøre han ned. Det hadde kanskje forhindret han fra å forgripe seg på andre for en stund og.
Det er forskjell på hva man gjør i affekt og hva man mener er det riktige valget. RJK formulerer seg som at man burde kjøre personen ned fordi "det fortjener slikt pakk". Det vil jeg mene er en temmelig aggressiv tilnærming til problemløsning.
I etterkant har jo angriperen skutt mot bilen, så det er jo ingen tvil om at faren var reell. Men i situasjonen kunne man ikke vite at denne personen ville gå så langt. Fortjener alle som peker på andre med pistol å dø? Fortjener alle som peker på andre med noe som ser ut som en pistol å dø? Fortjener alle som raner andre å dø? Uansett motiv og eventuelle psykiske lidelser?
Hvis man har som ryggmargsrefleks at man alltid skal angripe når man føler seg truet, vil det også være en ganske stor risiko for at man skader/dreper uskyldige personer.  Det er mange tilfeller der folk har blitt skadet/drept av andre som trodde at personen var en trussel.
Å hevde at man "burde kjøre ned slikt pakk" syns jeg altså er en forkastelig uttalelse. at det kan skje i situasjonens hete er en helt annen sak.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

ToWalkOrDrive

USA har blitt et så sykt land...det er altså over 750.000 biltyverier i året. I 4 byer blir over 1% av alle bilene stjålet hvert år....hvis jeg ikke misforstår totalt...er jo helt på trynet:
Hadde jeg tenkt rasjonelt hadde jeg bare gått forsiktig ut av bilen....men ikke lett å vite hva en hadde gjort i den situasjonen....deretter var det bare å rusle bort til en telefon (siden din sikkert ble stjålet, fordi han trengte den til nøkkel, om det var en Model 3), og så kunne en ringt til Tesla (og politiet) og spørre hvor bilen er, siden de kan se det på skjermen....men klart, om en har kone og unger inni bilen så vet en jo aldri hva en sånn narko-fyr finner på, så er jo greit å komme seg vekk...skjønner at folk ønsker seg CyberTruck i USA...

https://www.buyautoinsurance.com/cities-highest-vehicle-theft-rates/
Tesla Model Y                         2021-

kodax

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 12. mars 2021, klokken 13:02
USA har blitt et så sykt land...det er altså over 750.000 biltyverier i året...
Fordelt på 328 mil. innbyggere gir det samme antall biltyverier pr innbygger som i Norge ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hELgenen

Sitat fra: kodax på fredag 12. mars 2021, klokken 14:03
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 12. mars 2021, klokken 13:02
USA har blitt et så sykt land...det er altså over 750.000 biltyverier i året...
Fordelt på 328 mil. innbyggere gir det samme antall biltyverier pr innbygger som i Norge ;)

Uansett hvor mange biltyverier det er - USA er fortsatt en sykt land på mange måter

Counterpointer

Sitat fra: kodax på fredag 12. mars 2021, klokken 07:58
Sitat fra: RJK på fredag 12. mars 2021, klokken 02:45
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 11. mars 2021, klokken 21:05
Sitat fra: kodax på torsdag 11. mars 2021, klokken 20:49
Hvis alternativene er å prøve kjøre unna eller åpnet bildøren for en maskert person med pistol, tror jeg de fleste velger å kjøre unna.
Evt kjøre på eller over personen med pistol..........

Ikke godt å si hva en ville gjøre i en slik situasjon.

Var akkurat det jeg tenkte, hvorfor ikke svinge og kjøre så man meier ned pakket. Er jo selvforsvar.

Men er nok lettere å komme på i ettertid, etter man har forsøkt å komme seg vekk og i sikkerhet, som er den naturlige reaksjonen på slike hendelser når man ikke har øvd på dette på forhånd.
Du sier altså at man burde kjøre over et menneske i en sånn situasjon, og mener at det er det man i ettertid vil føle at var det riktige valget?
Jeg sier ikke noe om hva som er det riktige valget.

Psykologisk sett har vi tre basis reaksjonsmåter;fight -flight-freeze.

Hvilken måte en reagerer har både med genetisk programering, kultur, opplæring og trening å gjøre.

Ville ikke anbefalt freeze i denne situasjonen med en angriper som er bevæpnet. Om en kan stikke uten fare er det det beste, men går ikke det er en offensiv løsning både juridisk og etisk forsvarlig.

geear

Sitat fra: turfsurf på fredag 12. mars 2021, klokken 08:33
Sitat fra: kodax på fredag 12. mars 2021, klokken 07:58
Du sier altså at man burde kjøre over et menneske i en sånn situasjon, og mener at det er det man i ettertid vil føle at var det riktige valget?
Folk takler slikt forskjellig. Hvis noen peker med ladd pistol mot meg (og  t.o.m. hadde fyrt av skudd) så hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet for å kjøre han ned. Det hadde kanskje forhindret han fra å forgripe seg på andre for en stund og.
Kan jo hende det på et tidspunkt i livet hadde gått opp for deg at han gjorde det i ren desperasjon, personlige tragedier, i ung eller voksen alder, det kan være en familie som venter på ham, og som går til grunne om pappa ikke kommer hjem igjen. Ran er aldri ok, men å si at man kunne kjørt ned og kanskje drept et menneske og ikke føle anger, ikke tenke at det kunne vært løst på en annen måte, er nok å dra det langt. Du måtte nok gjennom en rettsak med pårørende til stede, for eksempel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA