Hjælp til Etron Batteri og forhandler problem i Danmark.

Startet av etrondk, tir 09. mar 2021, kl. 20:20

« forrige - neste »

etrondk

Kære Norkse venner

Jeg undskylder mit indlæg her på Dansk, men I er bare 100 år foran os i Danmark på El-bil området og ingensteder i verden findes der flere Etron-brugere. 

Jeg trenger hjælp til en sag jeg har kørende med AUDI Danmark, som jeg meget gerne vil have lidt feedback på.

Min bil:
Etron 55, årgang: 4/2019, 11.000km.

Jeg oplever en maksimal rækkevide på godt 160-180km i den danske vinter (2-5 grader) og godt 250-270km om sommeren og beregnet min batteristørrelse til at være maksimalt 64-69KW. Endvidere har jeg kun ganske få gange adgang til Boost-funktion og nogle gange kun 80% power. Alt dette er sendt med billedebevis til Audi Danmark.

Bilen har været hos Audi 4 gange, som nægter, at der er problemer med batteri, tiltrods for mine bevis. Efter en lang proces, har jeg valgt at få juridisk hjælp fra Advokat, som mener at jeg har en god sag.

- Jeg vil gerne spørge Jer til råds, er dette normalt i Norge, at forhandler kan nægte at afhjælpe problem?
- Har andre I Norge haft ligende problemer med batteri/rækkevide :+1:?

Jeg sætter virkelig stor pris på Jeres hjælp tak.

Beklager mit Danske spørgsmål, men tænker det går.

Jeg har vedhæftet et printscreen af mine køredata fra en opladning til 100%. Jeg har de sidste 3 måneder lavet log på alle mine opladninger.

Øyvind.h

Kilometer kjørt har isolert ikke så stor verdi som dokumentasjon. Dvs avvik mot offisielle tall vil variere.

Men kjører du fra 100% ned til nær 0 og ganger forbruk med distanse bør du ha over 80kWh i hvert fall. Obs - må kjøres som en enkelt tur, helst uten stopp. Ikke fordelt over mange dager. Er du nede i 64kWh etter en slik test høres det ut som du har feil på en modul. Naboen hadde det og fikk bare noe sånt som 20 mil rekkevidde på sommeren. Men Audi fikset dette uten diskusjon.
Noen her på forumet har kanskje kopi av verkstedsrapport etter en slik reparasjon, for det virker som en del har måttet bytte/reparere deler av batteriet. Om ingen sender det på PM anbefaler jeg å stille samme spørsmål i Audi Etron owners Norway gruppa. Alternativt kan jeg sende melding til naboen og høre om de kan dele sitt bilag fra verkstedet.
Om du ikke kommer videre, send meg pm så spør jeg naboen :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Orbit

Din forhandler bør kunne fremstille en batterirapport, lignende denne fra Tyskland:
Sitat fra: Orbit på lør 29. feb 2020, kl. 23:35
Her er en tysker som har fått lest ut batteritilstand på 30k-service. Det er nok tilsvarende hva som er lest ut med ODBeleven, men her er det og "kart" med batterimodulnummer og plassering. Det gir kanskje litt mer muligheter til å tolke ODBeleven-dataene.

https://www.youtube.com/watch?v=7CMM_sAvHis&t=790

For å forstå din situasjon bedre:

• Du bruker 424 km som annonsert rekkevidde fra Audi. Er det basert på din faktiske bilkonfigurasjon, eller et "opptil"-tall i reklamemateriell for en bil ribbet for utstyr og med minste felger? Du skal ikke legge på så mye utstyr, før WLTP for e-55 ender godt under 400 km. I de norske salgskontraktene, er det regnet ut en spesifikk rekkevidde for bilen slik den er konfigurert.
  • I loggen du har lagt ut er det mange korte turer (gjennomsnittet er <30 km). Ved hver oppstart av bilen går det med mye energi for å oppnå full komfort i kupé. Kjører du turer under 10 km, er min erfaring at mer energi går til varme enn til fremdrift. Skal du oppnå noe i nærheten av WLTP-rekkevidde (med klimaanlegg påslått), må turene være på godt over 200 km. Merk at WLTP måles med avslått klimaanlegg.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

etrondk

Øyvind.h : Tak for fint indslag og din venlighed. Jeg tænker klart at der er en defekt i batteri

Orbit: Tak for video. Jeg vil foreslå forhandler at uadarbejde denne rapport. Jeg ved godt at små ture er dårligt for rækkevide, men ved langtur, kan jeg godt få den til at køre længere. Eksempeltvis har jeg kørt fra København til berlin i et træk crusing med 94 km/t (som teslabjorn) og store dele af turen uden A/C i effeciency mode. Her kærte jeg 247km. Udendørs temperatur 7-8 grader, uden nedbør og i svag vind. Her målte jeg også en reduseret batterikapacitet på godt 65KW mod de 83,6. Jeg ville mene at med en fart på 94km/t uden stop, burde en Etron vel snidlt kunne køre 350km plus.
På denne tur til Berlin opladede jeg 5 gange. Jeg lagde mærke til at opladefarten på Ionity kun var på 100-120KW max., kunne der være et problem med at få batteriet varmet op selv på lange ture?

Jeg lurer på om der kan være andre årsager til at rækkeviden/kapaciteten er så lav?

Men uanset hvor langt rækkeviden er/vintervejr/højt forbrug, skal batterikapaciteten vel være 83,6KW?
Jeg beregner batterikapacitet som: ( Forbrug x kilometer) x SOC rest.

daktari

Det kan høres ut som en modul i batteriet kan være gåen, men
1) kjør 100 til ca 0 i ett strekk som sagt over, lad opp på DC-lader og se hvor mye du får inn igjen når den er full igjen. Sett av 3-4 timer til kjøringen! Dere har jo fine motorveier som gjør at det kan gå litt raskere men da får du litt høyere varmetap som kan hende ikke regnes inn i forbrukstallet.
2) ta med resultatet og be om batteri-avlesning på verksted.

max 200 km med kun småkjøring er nok ganske vanlig, hvertfall på vinteren.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA