Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nytt hengerfeste låser seg ikke skikkelig

Startet av benjadin, mandag 08. mars 2021, klokken 10:07

« forrige - neste »

benjadin

Jeg har helt ny bil og skulle sette på hengerfestet for første gang. Låsen snurrer ikke elegant på plass inn på grønn sone sånn som i animasjonen på gjør-det-selv-sidene til Tesla. Det kommer en tillitvekkende "tsjunk"-lyd, men hjulet på hengerfestet snurrer da bare sånn halvveis tilbake mot grønt. Så krevde det at jeg brukte litt krefter for å tvinge hjulet helt over på grønn sone så det spretter inn igjen slik at jeg får vridd om og tatt ut nøkkelen. Den er da dessuten bare så vidt inne på grønn sone, se bilde.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Er milevis unna den silkemyke opplevelsen til han her: https://insideevs.com/news/356304/tow-hitch-installation-tesla-model-3/

Har noen andre liknende erfaring? Det står tydelig i instruksjonene at hengerfestet er trygt å bruke når man får tatt ut nøkkelen, men det føles ikke helt bra. Har prøvd å smøre inn delen man setter inn med fett uten at det ble noe bedre. Håper på en enkel fiks, men skal uansett ha bilen inn pga. en lakkdefekt, så får reklamere da om ikke det er noe jeg får gjort med det selv innen den tid.
Før:
2018 Nissan Leaf 40 kWh (2018-2021)
2021 Tesla Model 3 LR (2021-2024)

Nå:
2001 BMW 330Ci cabrio (2023-)
2024 Tesla Model Y LR (2024-)

Handyman

Min erfaring er at Wesftalia-krokene nesten aldri er så enkle å sette på som det vises. Er det bare litt smuss i "mottakeren" får man problemer. Har man HF på i lengre tid, får man problemer med å ta det av.
Det kreves regelmessig renhold og smøring hvis man i det hele tatt skal få mekanismen til å fungere noenlunde OK.
Men slik jeg har forstått det, skal det sitte godt nok dersom man får ut nøkkelen. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

knegg

Sitat fra: Handyman på mandag 08. mars 2021, klokken 11:23
Min erfaring er at Wesftalia-krokene nesten aldri er så enkle å sette på som det vises. Er det bare litt smuss i "mottakeren" får man problemer. Har man HF på i lengre tid, får man problemer med å ta det av.
Det kreves regelmessig renhold og smøring hvis man i det hele tatt skal få mekanismen til å fungere noenlunde OK.
Men slik jeg har forstått det, skal det sitte godt nok dersom man får ut nøkkelen.

Hva burde man smøre med?
2020 Model 3

benjadin

Sitat fra: Handyman på mandag 08. mars 2021, klokken 11:23
Min erfaring er at Wesftalia-krokene nesten aldri er så enkle å sette på som det vises. Er det bare litt smuss i "mottakeren" får man problemer. Har man HF på i lengre tid, får man problemer med å ta det av.
Det kreves regelmessig renhold og smøring hvis man i det hele tatt skal få mekanismen til å fungere noenlunde OK.
Men slik jeg har forstått det, skal det sitte godt nok dersom man får ut nøkkelen.

Takk for innsikt. Har ikke grunn til å tro at det er noe smuss inni der siden dette er helt nytt og beskyttelsen har sittet på, og jeg kan heller ikke se noe. Jeg ser om jeg får smurt litt mer og om det hjelper. Har også sendt henvendelse til Tesla om det samme, naturligvis. Erfaringsmessig tar det bare veldig lang tid å få svar.

Sitat fra: knegg på mandag 08. mars 2021, klokken 13:13
Hva burde man smøre med?

Jeg har iallfall smurt med slikt universalfett, vet ikke om det er det beste, men det kan vel neppe være helt feil: https://www.clasohlson.com/no/CRC-Universalfett--100-ml/p/31-9136?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=google%20surfaces&gclid=Cj0KCQiAs5eCBhCBARIsAEhk4r5DZiY-cdIy977D_Q2nKl79KoVszamZYo0MFuScbqsNzoUbXb4wVqgaArb6EALw_wcB

Det har ikke hjulpet noe så vidt jeg kan bedømme.
Før:
2018 Nissan Leaf 40 kWh (2018-2021)
2021 Tesla Model 3 LR (2021-2024)

Nå:
2001 BMW 330Ci cabrio (2023-)
2024 Tesla Model Y LR (2024-)

Handyman

Sitat fra: knegg på mandag 08. mars 2021, klokken 13:13
Sitat fra: Handyman på mandag 08. mars 2021, klokken 11:23
Min erfaring er at Wesftalia-krokene nesten aldri er så enkle å sette på som det vises. Er det bare litt smuss i "mottakeren" får man problemer. Har man HF på i lengre tid, får man problemer med å ta det av.
Det kreves regelmessig renhold og smøring hvis man i det hele tatt skal få mekanismen til å fungere noenlunde OK.
Men slik jeg har forstått det, skal det sitte godt nok dersom man får ut nøkkelen.

Hva burde man smøre med?
Fortrinnsvis noe som ikke tiltrekker seg smuss som et fluepapir.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

I manualen på s. 93 står det følgende:
Ta ut nøkkelen, og oppbevar den på et sikkert sted (helst inni bilen).
MERK: Nøkkelen kan bare tas ut hvis tilhengerfestet er låst. Dette indikerer riktig tilkobling. Ikke bruk tilhengerfestet hvis nøkkelen ikke er tatt ut.

s. 87:
MERK: Når tilhengerfestet ikke er i bruk, bør det tas av og oppbevares på et tørt sted for å forhindre støv og korrosjon. La støvdekselet være på tilhengerfestehuset for å forhindre at smuss og rusk kommer inn i låsen (se Koble fra tauefestet).

Har ikke funnet noe om type smøremidler.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Ingeniøren

Voks baserte smøremidler egner seg der man ikke ønsker å samle møkk. Normalt merket med "dry lube" . Biltema har en slik spray.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Kenneth Frantzen

Eg måtte rugge ein del i mitt for å få det i lås dei fyrste gongene, men no smett det elegant på plass.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA