Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøremodus hev/senk

Startet av LaRsHe, søndag 07. mars 2021, klokken 12:23

« forrige - neste »

LaRsHe

Hei :)

Hvis man skal endre kjøremodus, er det da viktig at bilen står i ro? Jeg har endret kjøremodus noen ganger siden jeg hentet bilen i forrige uke og dette har jeg gjort når bilen står stille. De første gangene holdt jeg bremsepedalen inne og da lagde bilen masse lyder når den hevet og senket seg. Er det noen som vet om dette var skadelig for bilen? Hørtes ikke bra ut..

Ingeniøren

Ganske normalt når du hever og senker og låser hjulene med bremsen...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

LaRsHe

Takk for svar :) Jeg gjorde det et par ganger før jeg skjønte at dette ikke var riktig. Tror du at bilen har tatt noe skade av det?

ThomasEL

Jeg har egentlig lurt på det samme...
- Men litt underlig hvis bilen tar skade av det. Da burde det vel stått en advarsel i instruksjonsboka mot å endre modus stillestående...?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

LaRsHe

Å gjøre det stillestående tror jeg ikke er noe problem, men jeg holdt bremsepedalen inne i tillegg, og da lagde bilen lyder når jeg hevet og senket den. Men som en annen skrev tidligere at det er ganske normalt når du hever og senker og samtidig låser hjulene med bremsen.. Det virker i hvert fall som at bilen ikke tok noe skade av det :)

Orbit

Lydene du hører er mest sannsynlig bremseklossene som glipper litt på bremseskivene. Hev/senk gir litt andre vinkler i hjuloppheng, så hjulene ønsker å rulle marginalt for å utligne dette. Holder du igjen med bremsen, så står hjulene stille til det blir nok spenn til at bremseklossene sklir litt. I så fall helt ufarlig.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

#6
Årsake på I-pace,i alle fall, er at bilen løfter seg først bak og deretter foran. Dermed vil karosseriet forsøke å rotere klossene mot bremseskivene noe som ikke går så lett da man bremser og da knirker det, jo mer jo hardere man bremser. Står man på bremsen må enten hjulene roter mot underlaget eller så tas det i oppheng. Pleier å bare la den stå i park, da kun låst bak, og kun holde lett på bremsen.

Regner med at Audi gjør noe av det samme siden det knirker der og...

Ikke noe skadelig er min vurdering...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

LaRsHe


elektro

Tror ikke det er noe skadelig, men prøver å endre kjøremodus når bilen står i D, R eller N uten bremsen inne. :)

PS! Når man har er tilkoblet lader, slår parkeringsbrekket seg automatisk på. Noe jeg for øvrig ikke er så fan av, men som jeg tror er ganske vanlig.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Sitat fra: elektro på søndag 07. mars 2021, klokken 22:41
Tror ikke det er noe skadelig, men prøver å endre kjøremodus når bilen står i D, R eller N uten bremsen inne. :)

PS! Når man har er tilkoblet lader, slår parkeringsbrekket seg automatisk på. Noe jeg for øvrig ikke er så fan av, men som jeg tror er ganske vanlig.

På grunn av "Hold assist" opplever jeg vel egentlig at bremsen alltid er på når jeg står stille... Mulig den slipper hvis jeg setter den i "N". Så har etter hvert stort sett vendt meg til å skifte modus når bilen ruller. De lydene høres jo ikke særlig trivelige ut, selv om det neppe er direkte skadelig.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Pitil

Et lite tips for å unngå at håndbrekk slår seg på ved tilkopling av lader, er å ikke trykke P når en stopper bilen, men bare slå av bilen med on-/off-knappen mens man holder inne bremsepedalen og girvalg er D/S. Bilen går da automatisk i P, men man unngår at håndbrekket slår seg på ved tilkopling av lader.
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

Kåre Knatten

Så lenge bilen justerer høyden automatisk med hastigheten, så kan det ikke være skadelig å endre kjøremodus i fart. Har aldri gjort noe annet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA