Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2016/2017 modell - et trygt kjøp ?

Startet av kamuflars86, lørdag 06. mars 2021, klokken 11:14

« forrige - neste »

kamuflars86

Hei

Vi vurderer å ta steget fra model S til model X, men er usikker på hvilken modell en skal gå for. Ønsker mest "bang for the bucks".. og da lander en fort på en 16modell me Ap1..eventuelt 17modell x75d med ap2. Har hørt og lest at det er mye feil på både 16 og 17 modellene. At en må helst kjøpe 2018 modell (post juni 18) eller nyere for å bli kvitt barnesykdommene som kan prege eierskap negativt over tid.. noen som har erfaringer eller vet om noen sider som har systematisert info om feil på de ulike modellene?

geear

Endringene er kontinuerlige, men jeg sitter vel med opplevelsen av at de største generelle endringene "over hele linja" skjedde i løpet av 2017 (både på våren og høsten), og så på ny med Raven i 2019. Mange nevner nok 2018 på grunn av MCU2, men tror ikke det skjedde så mange andre endringer? Kom CCS i 2018 kanskje? Uansett er det mulig å retrofitte både MCU og CCS på alle biler. Verre med oppgraderte motorer, batteripakker, andre seteløsninger (7s), autopilot (tror ikke det retrofittes FSD på AP1-biler?), understell, støydemping og så videre.


OhmPaPa

Kjøpte brukt 2017-modell i 2018. Bilen kom til Norge i Mars 2017. Har vært smertefritt bilhold. Eneste som jeg har opplevt var at varmeapparatet sluttet å varme. Det fikset de på dropin-time på Kokstad. Denne bilen planlegger jeg å ha lenge!

Jarv!s

Dette er hyggelige nyheter! Vurderer selv en 2017/2018 modell, og synes også video fra Tesla bjørn
https://www.youtube.com/watch?v=MoE4gcXJN7o var spennende, en 2013 model S som viser hvilke feil og mangler man kan forvente.. Denne bilen har gått rundt 350.000km
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

s.sjoelli

Kjøpte en 2017 TMX 100D i fjor. Første gang registrert i Norge 14.06.2017. Den er med MCU1 - har ikke hatt noe problemer med verken MCU1 eller noe annet på bilen annet enn smårusk på garanti. Fått "varsel" om tilbakekalling for oppgradering av MultiMediaCard (eMMC) fra 8gb til 64gb. Er visstnok en svakhet i 8gb kortene. https://www.tesla.com/no_NO/support/8gb-emmc-recall-frequently-asked-questions.
Alt i alt er jeg superhappy med min 2017.

kamuflars86

Takk for svar. Virker som 2017 Xer er et relativt trygt kjøp 🙂

THE

Jeg har en 2017 X100D med AP2.0 og MCU1. Det har vært en god del småplukk som er fikset på garanti, men ikke noe som har ført til driftsstans. De største svakhetene er kanskje bremsene som har en stygg tendens til å ligge på på innsiden av bremseskiven foran og medfører at man sliter raskt ut klossene på innsiden av bremseskiven hvis man slurver med bremseservice. Ellers er det mye knirk og gnissing fra interiøret. Det meste er "fikset" av Tesla en gang eller to allerede, men det kommer tilbake etter hvert. Bilen er gått 110000 km, og det ble byttet en del hjuloppheng på garanti. Nå må jeg nok inn og få noen nye bærebruer igjen, dette er også en kjent svakhet med disse bilene, og i alle fall øvre bærebruer fremme holder maksimalt 100kkm virker det som. Feil hjulstilling er også et problem, og medfører at dekkene raskt slites ut. Kan nok lønne seg å ta en firehjulskontroll hvert år for å unngå dette.

Uansett er jeg veldig fornøyd med bilen, og selv om jeg kunne tenkt meg den nye luftfjæringen, effektiviteten (rekkevidden) og bedre opplevd kvalitet på Raven TMX, så har jeg funnet ut at forbedringene ikke har vært nok til å bytte ut den gamle. Helt ny TMX vil nok koste meg ca NOK 1050000,-, og det tar jeg meg ikke råd til, så da blir det nok å beholde den gamle 2017-modellen ei stund til. Hvis jeg skulle kjøpt brukt TMX nå, så ville jeg nok uansett sett etter en LR Raven.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kamuflars86

Takk for å dele dine erfaringer. Raven blir nok for nært nybilpris for min del. Da frister det mer med å bestille en ny en... :D

Dazzy

For min del har x75 1017 vært helt nydelig, spesielt etter oppgradering av mcu og CCS.

Om dashcam/sentrymode og ap er viktig for deg ville jeg gått for en bil med minimum AP2, også heller lagt 20k inn i bilen for å få CCS og nytt infotainment.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA