Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Peugeot e-208: cee lading?

Startet av Sveinung1954, lørdag 06. mars 2021, klokken 10:23

« forrige - neste »

Sveinung1954

På jobben har jeg det som jeg tror kalles CEE stikk for lading av elbil (blått uttak med 3-plugger).
Hva trenger jeg for å lade en e-208 på dette stikket, og hvilken ladehastighet vil jeg kunne få?
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
  -- Mahatma Gandhi

Counterpointer

Ser ut som en 16A

Du trenger enten en overgang fra Cee til shuko, hvor du bruker nødlader og får 8A eller en ladeenhet (f eks https://www.mobilityhouse.com/int_en/juice-booster-2-22kw.html) som har Cee, da kan du ta ut 16A


Orbit

Dersom CEE-stikket i sin tid ble satt opp for lading av elbil (etter datidens regler), kan det brukes til lading (selv om det ikke oppfyller dagens krav).

Dersom der er et "generelt" CEE-stikk, er lading av elbil å regne som en bruksendring. Da må opplegget oppgraderes så det oppfyller dagens krav, dvs overspenningsvern på installasjonen og jordfeilvern med deteksjon av både både AC- og DC-feil på denne kursen (jordfeilvern type B).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Orbit på lørdag 06. mars 2021, klokken 11:09
Dersom CEE-stikket i sin tid ble satt opp for lading av elbil (etter datidens regler), kan det brukes til lading (selv om det ikke oppfyller dagens krav).

Dersom der er et "generelt" CEE-stikk, er lading av elbil å regne som en bruksendring. Da må opplegget oppgraderes så det oppfyller dagens krav, dvs overspenningsvern på installasjonen og jordfeilvern med deteksjon av både både AC- og DC-feil på denne kursen (jordfeilvern type B).

Men sporadisk lading er ikke brudd på forskrifter. Så av og til er greit.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

RJK


Sitat fra: Øystein16 på lørdag 06. mars 2021, klokken 10:50Denne er super og billeg!https://gronnemil.no/produkt/besen-flexcharge-basic-uno-ladekabel-mode-2-type-2-til-cee-3-7kw-16a-1-fas-5m/?attribute_pa_velg-type=adapter-til-schukoDu bør likevel ha avklart om det er kurant å bruka kursen til lading av elbil.


Flott sett, men med et lite problem. Adaptersettet kobler til enfas CEE, slik at det er maks uttrekk man får. Skulle jeg først kjøpt noe utenom løse adaptere, så ville jeg ønsket at det var laget slik at man kan utnytte raskere lading dersom bilen støtter det.

Adaptersettet alene er tydeligvis prissatt til 750,- NOK, som vel er det man må ut med for 4 adaptere til schuko-laderen man allerede har. Det blir en langt billigere løsning.

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på lørdag 06. mars 2021, klokken 11:32
Sitat fra: Orbit på lørdag 06. mars 2021, klokken 11:09
Dersom CEE-stikket i sin tid ble satt opp for lading av elbil (etter datidens regler), kan det brukes til lading (selv om det ikke oppfyller dagens krav).

Dersom der er et "generelt" CEE-stikk, er lading av elbil å regne som en bruksendring. Da må opplegget oppgraderes så det oppfyller dagens krav, dvs overspenningsvern på installasjonen og jordfeilvern med deteksjon av både både AC- og DC-feil på denne kursen (jordfeilvern type B).


Men sporadisk lading er ikke brudd på forskrifter. Så av og til er greit.


Mulig jeg har lest og forstått forskriften forskjellig, men de reglene gjelder vel ikke industrikontakter som allerede er beregnet for kontinuerlig høy belastning, i motsetning til schuko som ikke er det.

Og det er vel nettopp lading på Schuko som er problemstillingen som møtes i den forskriften.

Men vi er enig i at dette uansett ikke gjelder for "nødlading", men kun for fast lading, som da blir tolket som bruksendring av anlegget.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

#6
Sitat fra: RJK på lørdag 06. mars 2021, klokken 14:49
Mulig jeg har lest og forstått forskriften forskjellig, men de reglene gjelder vel ikke industrikontakter som allerede er beregnet for kontinuerlig høy belastning, i motsetning til schuko som ikke er det.
Uten å ha lest NEK, så virker det som kravene til jordfeilvern type B samt overspenningsvern (i tillegg til sikring mot overlast) gjelder alle kontakttyper ved nyinstallasjon/bruksendring, også CEE-kontakter. Så blir spørsmålet om det å lade med elbil på eksisterende kurs som ikke er satt opp for dette alltid regnes som bruksendring, uavhengig av kontakttype. Selv om kontakten i seg selv tåler høy belastning, så er slike kontakter ofte tiltenkt utstyr med lav samtidighetsfaktor. Elbillading skal dimensjoneres med samtidighetsfaktor 1, dvs at selv om kursen tåler det, kan det bli marginalt for foranliggende hovedsikring/overbelastningsvern dersom kursen opprinnelig var tiltenkt lite bruk.

https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/veiledninger-pdf/elbil_installatoer.pdf

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på lørdag 06. mars 2021, klokken 11:32
Men sporadisk lading er ikke brudd på forskrifter. Så av og til er greit.
Enig, men siden det her var snakk om lading på jobb, så regner jeg med at det er snakk om mer enn et par ganger i året, og derfor ikke kommer under unntaket for sporadisk lading. Men jeg burde uansett ha tatt med unntaksbestemmelsen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øystein16

For vår del har har dette vore eit supert opplegg for lading av bil i snart seks år, anbefalt og tilsvarande brukt av elektrikar. Opplegget er meir fleksibelt sidan det kan brukast for anna type utstyr - betongblandar, bord- og sirkelsager, hageutstyr og anna - sånn sett burde kanskje alle hatt tilgang til ein CEE-kontakt, uavhengig om ein har ein ordinær ladestasjon. Me har hatt tilsyn utan merkand, og kontrollør kommenterte at B-sikring (dyr) var av god kvalitet (Schneider).

Med vår bruk er dette opplegget tryggare enn om me hadde hatt ordinær ladestasjon, men ingen rein CEE-kurs til anna litt krevande bruk.


RJK

Sitat fra: Orbit på lørdag 06. mars 2021, klokken 15:49
Sitat fra: RJK på lørdag 06. mars 2021, klokken 14:49
Mulig jeg har lest og forstått forskriften forskjellig, men de reglene gjelder vel ikke industrikontakter som allerede er beregnet for kontinuerlig høy belastning, i motsetning til schuko som ikke er det.
Uten å ha lest NEK, så virker det som kravene til jordfeilvern type B samt overspenningsvern (i tillegg til sikring mot overlast) gjelder alle kontakttyper ved nyinstallasjon/bruksendring, også CEE-kontakter. Så blir spørsmålet om det å lade med elbil på eksisterende kurs som ikke er satt opp for dette alltid regnes som bruksendring, uavhengig av kontakttype. Selv om kontakten i seg selv tåler høy belastning, så er slike kontakter ofte tiltenkt utstyr med lav samtidighetsfaktor. Elbillading skal dimensjoneres med samtidighetsfaktor 1, dvs at selv om kursen tåler det, kan det bli marginalt for foranliggende hovedsikring/overbelastningsvern dersom kursen opprinnelig var tiltenkt lite bruk.

https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/elsikkerhet-els/veiledninger-pdf/elbil_installatoer.pdf

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på lørdag 06. mars 2021, klokken 11:32
Men sporadisk lading er ikke brudd på forskrifter. Så av og til er greit.
Enig, men siden det her var snakk om lading på jobb, så regner jeg med at det er snakk om mer enn et par ganger i året, og derfor ikke kommer under unntaket for sporadisk lading. Men jeg burde uansett ha tatt med unntaksbestemmelsen.

Nå er det viktig å få med seg at dette ikke er nyinstallasjon, men bruk av en eksisterende kontakt.

Forøvrig, sitater fra ditt eget vedlegg (mine uthevninger i fet tekst):

"Mode 1 er den enkleste varianten av ladetilkobling og benyttes bare for eldre biler og enkle kjøretøy / motorsykler. Ladestrømmen styres av elektronikken i kjøretøyet og det er vanligvis en maksimal ladestrøm på 8 til 13A. Det er normalt mulig å velge en lavere ladestrøm manuelt i bilen.

Det er gjennom tilsyn med elektriske anlegg og tester dokumentert at langvarig høy belastning over 10A på Schuko-kontakter kan føre til varmgang og brann. Ladestrømmer over 10A, for lading av elbiler må derfor begrenses i tid. Dersom eksisterende kontakt med 16A vern benyttes må kontakt sjekkes for varmgang daglig.

INSTALLASJON
Ved etablering av nytt ladepunkt for elbil, Mode 1, skal det installeres én kontakt pr. kjøretøy. Kontakten skal forsynes av en egen kurs, kursen skal være beskyttet av et overstrømsvern og jordfeilbryter av B type. Dersom det benyttes vanlig kontakt (Schuko / NEK 502 kontakt) skal denne beskyttes med et vern på maks 10A.

Dersom det benyttes en industrikontakt (rundstift EN 60309) kan det benyttes høyere ladestrøm. Industrikontakt må plasseres 1,5m over gulv/bakke eller utilgjengelig for barn, da disse kontaktene ikke har barnevern. Egen boks / kapsling for kontakt er bare nødvendig på offentlig sted."

Så ingen tvil om at ved nyinstallasjon skal det benyttes vern, men begrensning til 10 A gjelder altså bare ved Schuko, da denne har vist svakheter som ikke er funnet der man benytter industrikontakt.

Ellers er vel også denne fin, selv om den ikke spesifikt adresserer krav til kontakten opp mot NEK400.

https://www.elbilgrossisten.no/pages/ladeguiden-industrikontakt
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA