Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp med ubesluttsomhet vedrørende kjøp av PS2

Startet av BubbaJoFet, fredag 05. mars 2021, klokken 10:43

« forrige - neste »

Autodidact

Ah. De har ikke en gang fått orden på mobilen som nøkkel. Det er ventegrunn.
Det er absolutt ingenting å glede seg til å måtte dra på den klumpen av en fjernkontroll. :/

Videoen var ikke til mye glede. Denne karen kan ikke tysk.

Håkon

BubbaJoFet

Sitat fra: Autodidact på tirsdag 09. mars 2021, klokken 17:55
Ah. De har ikke en gang fått orden på mobilen som nøkkel. Det er ventegrunn.
Det er absolutt ingenting å glede seg til å måtte dra på den klumpen av en fjernkontroll. :/

Videoen var ikke til mye glede. Denne karen kan ikke tysk.
Er noen stats der til nytte og viser forbruket i 130-190 på autobahn. Med lading klarer han å holde nesten 100 km/t i snitt over nesten 11 timer. Om en har kjørt nedover selv, så vet en at det ikke er lett å komme over 100 km/t i snitt, inkludert pauser, med forbrenningsmotor. Tyskland er i korona modus, så trafikken er mindre enn vanlig og spiller naturligvis inn.

Ampera

Skal også bytte ut V60 Plug in med Polestar 2 , bedre å betale til banken for polestar enn til bomselkapet i Oslo :)
Prøvekjørte en med Performance pack i går, og ikke lett å bestemme seg om denne er verdt 58K ekstra. (50K for PP og 8K extra for PP vinterdekk)

Autodidact

Jeg synes personlig ikke det er verdt det.

Kunne gjerne tenkt meg setebeltene som følger med, og fargen på kaliperene — men kostnaden og effekttapet med å ha større dekk er uinteressant for min del.

Justerbare dempere som ikke kan gjøres av hvermannsen — on the fly, blir en gimmick.

Kanskje man kan finne kaliperlakk og gul(l)fargede belter på eBay...

Håkon

Ampera

#19
Man vet aldri men kan jo vare de slutter med launch edition fra april/ 2022 model, og da kan bilen bli dyrere om en skal ha like mye utstyr.
Ut ifra denne: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/polestar-2-krijgt-versies-met-voorwielaandrijving-exclusief/

Kan en konkludere : Start Pris i Netherland for launch edition 59800, Norge 469000 Så en "Polestar Euro" blir da 7,84.
Så skrives det i artikkel:
63 KWh med 1 motor - 44900 = 352000 Nok
78KWh med 1 motor -48900 = 383000 Nok
78KWh med firehjulstrekk 52900= 415000Nok
Pilot pack = 4000=31000 Nok
Plus Pack =4500= 35000 Nok
Dermed blir startprisen for alt det du får med launch edition opp fra 59800 til 61400 = 1600 = 12000nok

BubbaJoFet

Sitat fra: Ampera på onsdag 10. mars 2021, klokken 12:46
Skal også bytte ut V60 Plug in med Polestar 2 , bedre å betale til banken for polestar enn til bomselkapet i Oslo :)
Prøvekjørte en med Performance pack i går, og ikke lett å bestemme seg om denne er verdt 58K ekstra. (50K for PP og 8K extra for PP vinterdekk)
Hadde vurdert skinn fremfor PP, men spørs jo om du har små barn eller ei, ref. vedlikehold og baksetesøl. Med små barn er kanskje PP det som får smilet frem når du kjører alene.

oivindg

Sitat fra: Autodidact på onsdag 10. mars 2021, klokken 13:04
effekttapet med å ha større dekk er uinteressant for min del.
Denne skjønte jeg ikke helt. Kan du forklare litt mer?
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

hELgenen

Sitat fra: oivindg på onsdag 10. mars 2021, klokken 15:06
Sitat fra: Autodidact på onsdag 10. mars 2021, klokken 13:04
effekttapet med å ha større dekk er uinteressant for min del.
Denne skjønte jeg ikke helt. Kan du forklare litt mer?

Sikkert energi han mente - større felger og dekk påvirker jo rekkevidden - og det er nok essensen vil jeg tippe.
Men vi snakker uansett trolig om små marginer her

CorsoDante

Sitat fra: Autodidact på tirsdag 09. mars 2021, klokken 15:11

Jeg har hatt en Tesla Modell 3 i to år nå, men får mer og mer lyst på Polestar 2. Det er en av to biler jeg virkelig liker, og den andre synes jeg ikke er verdt prisen (iPace).

Kjenner meg igjen her. Men jeg hadde nok beholdt TM3P, dersom den var en kombikupé

Nei, jeg har faktisk aldri likt utseendet på Modell 3 noe særlig.
Kanskje hekken, ja — men fronten er nesten «pug ugly».

Skal ikke kapre tråden, så her er litt i relasjon til hva som allerede var her:

Jeg skjønte ikke helt dette med «fjerning av vedlikehold på bremsene under kjøring».
Er det så at bilen bremset litt «normalt» ved regenerering før, men ikke gjør det nå?

Stemmer. Jeg ante ikke at den bremset selv, så jeg har lagt inn en brems mot slutten av turer i saltlaka. Dette må jeg åpenbart fortsette med.

Angående lydisolering så har jeg fått med meg i flere sammenligninger om at det er mindre kupestøy i Polestar 2 enn Modell 3.

Langt bedre enn en sen 2019-modell av TM3P i hvert fall. Mulig siste generasjon er bedre.

Når har Polestar lovet tilgang til app'en, og hva har de eventuelt lovet den skal håndtere i starten?

Fra hjemmesiden; ''Dessverre gjenstår det fortsatt mer arbeid med appen før vi kan lansere funksjonalitet knyttet til bilen. Vi forventer at dette skal være klart tidlig våren 2021. Vi beklager for utsettelsen, og lover at vi jobber hardt for å lansere funksjonalitet våre kunder forventer. Som med bilen, vil funksjoner legges til appen selv etter at denne er lansert.'' Ingenting konkret rundt hva som vil være på plass, men forventer keyless entry + ladestatus + fjernstyring av prekondisjonering

Forbruk her hjemme i småkulda skremmer meg litt. Flere av de siste videoene jeg har sett ligger den litt vel høy i forhold til ytelsen på Modell 3, som nesten begynner å nyte batterikapasitet som sukkertøy når vi er rett over frysepunktet.

Hva er typisk forbruk på landevei 70/80 km/t i normalt norsk vår/høst og vintervær og utpå sommeren (10 grader og oppover)?

Med litt anemisk kjøring, signert min bedre halvdel, fikk man dette; https://ibb.co/N1zKgWS (7 grader ute, 19 grader i kupéen, 19 tommer vinterhjul (dårligere rullemotstand enn sommerhjul), regen på midterste nivå. 2 stk. i bilen, mye pikkpakk. Et par forbikjøringer. 1000 høydemeter opp, samme ned.).


Se svar i rødt :)
TM3P "FSD"

Autodidact

Jepp. hELgenen har rett i hva jeg tenkte.

Ser ingen gevinst i 20 tommers dekk om man ikke er overbevist om at det ser veldig kult ut. Noe jeg ikke gjør, på såpass "små" biler.

Vi får håpe de levere en solid app da, siden det tar tid. Samboer har en e-208 og den app'en er ubrukelig da den kun får kontakt med bilen innenfo blåtann-avstrand.

Forbruket på en sur nok dag ser jo egentlig kurrant ut i forhold til hva jeg logger selv på en 53 km tur til jobb. Og da snakker vi for det meste flatmark.
Påp det beste har jeg vel logget 14.5, om sommeren.

Håkon

Ampera

Ut ifra bilder av polestar app er det jo en kopi av volvo sin , og den har alltid fungert i de to årene jeg har hatt V60 plug in, det eneste  de fjernet i 2020 er grafen( bilde ) der man kunne se lagrede data med kw forbruk/ regen/diesel forbruk , nå får man bare se totalen pr tur.

Autodidact

Hvis de bygger på en tidligere app i Volvo-systemet, er det jo ekstra rart de ikke har fått styr på og lansert den allerede. Alle teknikken burde jo da være kjent.

Får forøvrig de gjenomfører den i samme visuell stil som systemet i bilen, så det blir en helhetlig opplevelse.

Håkon

2ris

Foretrekker utseende (og det meste annet) på PS2 fremfor TM3, kan til og med leve med den vesentlig lavere rekkevidden til PS2, MEN:

Absolutte dealbreakers mht. å kjøpe PS2

  • Fungerende app, som prevarmer bilen godt utenfor Bluetooth-rekkevidde uten at bilen er koblet til lader. "Appen kommer snart", men i elbil-sammenheng bør man ikke tro det før man ser det
  • Dersom utstyret som nå er inkludert plutselig blir høyt priset ekstrautstyr, får man ikke så mye for pengene lenger - og TM3 blir plutselig mye mer aktuell

Tafsern

Sitat fra: 2ris på lørdag 13. mars 2021, klokken 12:15
Foretrekker utseende (og det meste annet) på PS2 fremfor TM3, kan til og med leve med den vesentlig lavere rekkevidden til PS2, MEN:

Absolutte dealbreakers mht. å kjøpe PS2

  • Fungerende app, som prevarmer bilen godt utenfor Bluetooth-rekkevidde uten at bilen er koblet til lader. "Appen kommer snart", men i elbil-sammenheng bør man ikke tro det før man ser det
  • Dersom utstyret som nå er inkludert plutselig blir høyt priset ekstrautstyr, får man ikke så mye for pengene lenger - og TM3 blir plutselig mye mer aktuell

Visst det er en dealbreaker å vente til april/mai for å få en app....da er det selve essensen av et I-lands problem. Lykke til videre.

Ferry

Sitat fra: Tafsern på søndag 14. mars 2021, klokken 10:06
Visst det er en dealbreaker å vente til april/mai for å få en app....da er det selve essensen av et I-lands problem.

Spørs hva dette i praksis betyr da. Kommer det en dønn stabil app i starten av april? Med all den funksjonaliteten man kan drømme om. Eller kommer det noe halvferdig i slutten av mai, som er lansert altfor tidlig fordi noen har lovd mer enn de kan holde? Og videre tar det måneder og år før det blir bra, om det i det hele tatt blir bra noen gang. App-er til bil har et "noe" frynsete rykte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA