Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp med ubesluttsomhet vedrørende kjøp av PS2

Startet av BubbaJoFet, fredag 05. mars 2021, klokken 10:43

« forrige - neste »

2ris

Sitat fra: Tafsern
Visst det er en dealbreaker å vente til april/mai for å få en app....da er det selve essensen av et I-lands problem. Lykke til videre.

Du har helt rett, det er selve essensen av et I-landsproblem - i likhet med å måtte velge mellom TM3 og PS2, eller i det hele tatt å måtte velge mellom biler i 500 000-kr-klassen.

Når det gjelder app, så er det ikke først å fremst å sitte å glo på appen som er viktig, men å prevarme bilen på vinteren uten å stille inn dette fra inne i bilen - slik som opprinnelig lovet, men ikke levert. Som du sier i en tidligere tråd: "En bil til 500k bør være tilnærmet plettfri ved levering", og at "det ikke bør være nødvendig å svelge kameler". Polestar har hverken vært plettfri eller levert funksjonalitet som lovet, men jeg har trua på at det blir en helt super bil straks dette skjer.

Som du sikkert er kjent med, har det vært en del tilfeller av lovet funksjonalitet via apper hos andre leverandører, som enten har levert ubrukelig app eller manglende funksjonalitet. Så det er en veldig god idé å vente til det kan bekreftes at det funker, dersom det er funksjonalitet som er avgjørende for en.

[
Sitat fra: Ferry på søndag 14. mars 2021, klokken 12:37
Sitat fra: Tafsern på søndag 14. mars 2021, klokken 10:06
Visst det er en dealbreaker å vente til april/mai for å få en app....da er det selve essensen av et I-lands problem.

Spørs hva dette i praksis betyr da. Kommer det en dønn stabil app i starten av april? Med all den funksjonaliteten man kan drømme om. Eller kommer det noe halvferdig i slutten av mai, som er lansert altfor tidlig fordi noen har lovd mer enn de kan holde? Og videre tar det måneder og år før det blir bra, om det i det hele tatt blir bra noen gang. App-er til bil har et "noe" frynsete rykte.

Jeg kunne ikke sagt det bedre.


Tafsern

Sitat fra: 2ris på søndag 14. mars 2021, klokken 14:12
Sitat fra: Tafsern
Visst det er en dealbreaker å vente til april/mai for å få en app....da er det selve essensen av et I-lands problem. Lykke til videre.

Du har helt rett, det er selve essensen av et I-landsproblem - i likhet med å måtte velge mellom TM3 og PS2, eller i det hele tatt å måtte velge mellom biler i 500 000-kr-klassen.

Når det gjelder app, så er det ikke først å fremst å sitte å glo på appen som er viktig, men å prevarme bilen på vinteren uten å stille inn dette fra inne i bilen - slik som opprinnelig lovet, men ikke levert. Som du sier i en tidligere tråd: "En bil til 500k bør være tilnærmet plettfri ved levering", og at "det ikke bør være nødvendig å svelge kameler". Polestar har hverken vært plettfri eller levert funksjonalitet som lovet, men jeg har trua på at det blir en helt super bil straks dette skjer.

Som du sikkert er kjent med, har det vært en del tilfeller av lovet funksjonalitet via apper hos andre leverandører, som enten har levert ubrukelig app eller manglende funksjonalitet. Så det er en veldig god idé å vente til det kan bekreftes at det funker, dersom det er funksjonalitet som er avgjørende for en.

[
Sitat fra: Ferry på søndag 14. mars 2021, klokken 12:37
Sitat fra: Tafsern på søndag 14. mars 2021, klokken 10:06
Visst det er en dealbreaker å vente til april/mai for å få en app....da er det selve essensen av et I-lands problem.

Spørs hva dette i praksis betyr da. Kommer det en dønn stabil app i starten av april? Med all den funksjonaliteten man kan drømme om. Eller kommer det noe halvferdig i slutten av mai, som er lansert altfor tidlig fordi noen har lovd mer enn de kan holde? Og videre tar det måneder og år før det blir bra, om det i det hele tatt blir bra noen gang. App-er til bil har et "noe" frynsete rykte.

Jeg kunne ikke sagt det bedre.

Jeg har 2 stk Polestar 2, så for all del: jeg forstår hvorfor det er viktig. Dog har det fungert helt fint denne vinteren, som det har gjort i alle år før det hvor jeg har hatt biler uten mulighet for å fjernstyre klimaanlegget.

Polestar har selv sagt hvilke funksjoner man kan forvente i første utgave av appen, som i det store og hele er det mange føler et sterkt behov for akkurat nå. Selve milepælen her er jo å få den utgitt, da er jo mesteparten av jobben gjort og man kan tillegge den funksjoner raskere etterpå.

Den vesentlige forskjellen her er at flere av dere ikke har bilen, men allikevel setter dette punktet opp som et ankepunkt for kjøp. Men ankepunktet eksisterer ikke, i all den tid dere ikke har bilen...og om dere bestiller, så vil dere antageligvis knapt nok rekke å få den før ankepunktet er en saga blott. Men allikevel må dere jo virkelig ha lyst på bilen, i all den tid dere bruker tid på å diskutere den :)

Jeg gleder meg til appen kommer, og istedenfor å se det fra den negative siden så synes jeg det derimot er spennende å glede meg til noe, fremfor en god gammeldags bil hvor man aldri kunne forvente seg noe som helst i fremtiden. Bilen er en drøm å kjøre, og det gjør ventetiden på f.eks appen vesentlig enklere å akseptere.   

Vaduz

Sitat fra: Tafsern på søndag 14. mars 2021, klokken 10:06
Sitat fra: 2ris på lørdag 13. mars 2021, klokken 12:15
Foretrekker utseende (og det meste annet) på PS2 fremfor TM3, kan til og med leve med den vesentlig lavere rekkevidden til PS2, MEN:

Absolutte dealbreakers mht. å kjøpe PS2

  • Fungerende app, som prevarmer bilen godt utenfor Bluetooth-rekkevidde uten at bilen er koblet til lader. "Appen kommer snart", men i elbil-sammenheng bør man ikke tro det før man ser det
  • Dersom utstyret som nå er inkludert plutselig blir høyt priset ekstrautstyr, får man ikke så mye for pengene lenger - og TM3 blir plutselig mye mer aktuell

Visst det er en dealbreaker å vente til april/mai for å få en app....da er det selve essensen av et I-lands problem. Lykke til videre.

Kan vel snu litt på det og si at å kjøpe uferdig bil til en halv mill er en ganske i-land ting å gjøre!

Tafsern

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 16. mars 2021, klokken 20:03
Sitat fra: Tafsern på søndag 14. mars 2021, klokken 10:06
Sitat fra: 2ris på lørdag 13. mars 2021, klokken 12:15
Foretrekker utseende (og det meste annet) på PS2 fremfor TM3, kan til og med leve med den vesentlig lavere rekkevidden til PS2, MEN:

Absolutte dealbreakers mht. å kjøpe PS2

  • Fungerende app, som prevarmer bilen godt utenfor Bluetooth-rekkevidde uten at bilen er koblet til lader. "Appen kommer snart", men i elbil-sammenheng bør man ikke tro det før man ser det
  • Dersom utstyret som nå er inkludert plutselig blir høyt priset ekstrautstyr, får man ikke så mye for pengene lenger - og TM3 blir plutselig mye mer aktuell

Visst det er en dealbreaker å vente til april/mai for å få en app....da er det selve essensen av et I-lands problem. Lykke til videre.

Kan vel snu litt på det og si at å kjøpe uferdig bil til en halv mill er en ganske i-land ting å gjøre!

Du kan snu, vrenge og vri så mye du vil...men bilen er fortsatt den samme. Og det er ingen hemmelighet at appen ikke er klar enda. INGEN tvinges til å kjøpe noe som helst.

Om du anser en bil som uferdig fordi det blir oppdatert med funksjoner etter hvert som tiden går, så er strengt tatt alle biler av samme teknologiske kaliber halvferdig. Hele tiden.

CorsoDante

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 16. mars 2021, klokken 20:03
Sitat fra: Tafsern på søndag 14. mars 2021, klokken 10:06
Sitat fra: 2ris på lørdag 13. mars 2021, klokken 12:15
Foretrekker utseende (og det meste annet) på PS2 fremfor TM3, kan til og med leve med den vesentlig lavere rekkevidden til PS2, MEN:

Absolutte dealbreakers mht. å kjøpe PS2

  • Fungerende app, som prevarmer bilen godt utenfor Bluetooth-rekkevidde uten at bilen er koblet til lader. "Appen kommer snart", men i elbil-sammenheng bør man ikke tro det før man ser det
  • Dersom utstyret som nå er inkludert plutselig blir høyt priset ekstrautstyr, får man ikke så mye for pengene lenger - og TM3 blir plutselig mye mer aktuell

Visst det er en dealbreaker å vente til april/mai for å få en app....da er det selve essensen av et I-lands problem. Lykke til videre.

Kan vel snu litt på det og si at å kjøpe uferdig bil til en halv mill er en ganske i-land ting å gjøre!

Tja. Bilen oppleves som ferdig den. Nå krevde den riktignok ett ekstra planlagt service-opphold på ca. 4 timer, for å skifte invertere + varme-element, utover det planlagte oppholdet for å få inn OTA. Her har mange vært langt mer uheldige, og Polestar kunne og burde nok ventet litt lengre før de slapp bilen. Men majoriteten har sluppet unna uten nevneverdige problemer.

At appen kommer tar jeg som en ren bonus. Det eneste jeg savner er å kunne aktivere prekondisjoneringen fra mobilen. Å drasse rundt på nøkkelen er ikke verdens undergang. Tror ikke mange forveksler dette med at bilen i seg selv er uferdig.
TM3P "FSD"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA