Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

OTA-oppdatering? (over-the-air)

Startet av Fjorden Baby!, fredag 05. mars 2021, klokken 10:26

« forrige - neste »

johnsalf

Sitat fra: kristianbergen på mandag 08. mars 2021, klokken 19:33
Av alle disse dager som gikk uten OTA, ikke visste jeg at det var selve livet.

Hvorfor er OTA et must? Karaokeanlegg og prompelyd på blinklys-funksjon, eller er det noe mer?
Det er ikke alle som synes det viktige er å kjøre bilen.

Thalgar

Her er mange gode grunnar til at OTA er ein god ting.

"Etter introduksjonen i februar og ut 2020, ble det foretatt over 20 oppdateringer av selve programvaren. Disse har inkludert mer enn 70 forbedringer og nye funksjoner. Her er de viktigste:

Første kvartal 2019: Blindsonevarsling, Sentry Mode (kameraer overvåker bilen når den er parkert og forlatt), Dog Mode (inneklimaet tilpasses så en hund kan oppholde seg i en parkert bil), Track Mode (finjustering av bilen for maks kjøreegenskaper), forbedringer av dashcam-funksjonaliteten.
Andre kvartal 2019: Automatisk batterioppvarming på vei til en superlader, økt maks ladehastighet (250 kW for Long Range og Performance), assistenter for å forhindre uønsket filskifte.
Tredje kvartal 2019: Programvareoppdateringen V10 med en rekke nye spill og kobling til Netflix og Youtube når bilen står stille. Dashcam-klipp lagres ved tuting. Funksjonene «Feeling Lucky» og «Feeling Hungry» i navigasjonen hjelper deg til å finne interessante severdigheter og spisesteder.
Fjerde kvartal 2019: Fem prosent høyere ytelse på lading, utvidet funksjonalitet i navigasjonen.
Første kvartal 2020: Forbedringer av Bluetooth, kjørevisualiseringen på skjermen viser trafikklys og skilter.
Andre kvartal 2020: Ryggekamera viser nå også bilder fra kameraene i blinklysene på sidene foran, en rekke nye spill, samt forbedret visning av dashcam-opptak.
Tredje kvartal 2020: Tesla-appen varsler hvis vinduer, dører eller bagasjerom har stått åpent i over ti minutter etter att bilen er forlatt, innstilling for automatisk lukking av vinduene når bilen låses, skiltleseren responderer på trafikklys og stoppskilt ved å bremse og stoppe når adaptiv cruisekontroll eller selvkjøring er aktivert.
Fjerde kvartal 2020: Bedre visning av superladere i navigasjonen, forbedringer i Spotify-appen og i mediesøkefunksjonen, bedre stemmestyring og Sentry Mode, samt to nye spill og en kabal."

https://motor.no/elbil/over-70-oppgraderinger-pa-to-ar-for-tesla-model-3/199397
Model Y LR Quicksilver, 2023

johnsalf


Øyvind.h

Sitat fra: johnsalf på tirsdag 25. mai 2021, klokken 22:12
Dette er Hyundai, ikke Tesla-dritt!
Hyggelig svar når noen tar seg tid til å beskrive hva som kan tenkes distribuert OTA uten besøk hos forhandler....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Aknedude

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 25. mai 2021, klokken 22:34
Sitat fra: johnsalf på tirsdag 25. mai 2021, klokken 22:12
Dette er Hyundai, ikke Tesla-dritt!
Hyggelig svar når noen tar seg tid til å beskrive hva som kan tenkes distribuert OTA uten besøk hos forhandler....

Tesla hadere er alle steder. Ota er klart en fordel på elbiler.

nordmannisverige

Sitat fra: Aknedude på onsdag 26. mai 2021, klokken 07:05
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 25. mai 2021, klokken 22:34
Sitat fra: johnsalf på tirsdag 25. mai 2021, klokken 22:12
Dette er Hyundai, ikke Tesla-dritt!
Hyggelig svar når noen tar seg tid til å beskrive hva som kan tenkes distribuert OTA uten besøk hos forhandler....

Tesla hadere er alle steder. Ota er klart en fordel på elbiler.
Om den ikke anvendes til å nerfe ladehastigheten (Tesla) eller å "bricke" bilen (PS).
Jeg ser helt klare fordeler med å kunne oppdatere infotainment via OTA, men å begynne med BMS-styring etc er ikke alltid i kundens interesse.
Dette gjøres vel også så sjelden, at en gang i året på service burde være nok. Vil man være tidligere ute, så kanskje en firmware-oppdatering via USB kan være løsningen, så kan man styre helt selv når man gjør oppdateringen?

andy99

Sitat fra: nordmannisverige på mandag 21. juni 2021, klokken 15:03
Sitat fra: Aknedude på onsdag 26. mai 2021, klokken 07:05
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 25. mai 2021, klokken 22:34
Sitat fra: johnsalf på tirsdag 25. mai 2021, klokken 22:12
Dette er Hyundai, ikke Tesla-dritt!
Hyggelig svar når noen tar seg tid til å beskrive hva som kan tenkes distribuert OTA uten besøk hos forhandler....

Tesla hadere er alle steder. Ota er klart en fordel på elbiler.
Om den ikke anvendes til å nerfe ladehastigheten (Tesla) eller å "bricke" bilen (PS).
Jeg ser helt klare fordeler med å kunne oppdatere infotainment via OTA, men å begynne med BMS-styring etc er ikke alltid i kundens interesse.
Dette gjøres vel også så sjelden, at en gang i året på service burde være nok. Vil man være tidligere ute, så kanskje en firmware-oppdatering via USB kan være løsningen, så kan man styre helt selv når man gjør oppdateringen?
Helt enig at OTA på en Hyundai ikke nødvendigvis er positivt for kundene, det er nok av KONA som har fått ny BMS og låst batteri og strandet bil. Hyundai er rett og slett ikke særlig flinke på programvare (eller IT generelt, noen som husker bestillingssystemet!?)
Bilen skal jo også inn minst 1 gang i året.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA