Steinsprut i glasstak

Startet av streken, tor 04. mar 2021, kl. 19:44

« forrige - neste »

streken

For noen uker siden fikk jeg noen heftige steinsprut mens jeg kjørte på E6 forbi Biri. I frontruta ble det umiddelbart tre roser og påfølgende sprekker. Greit nok, frontruta blir byttet nærmere sommeren.

Men så var det glasstaket, den fremre delen (soltaket), her har det også blitt et dypt hakk. Det har begynte å bli sprekk her også, men ikke i like stor grad som i frontruta. Tesla sier dette bør gå på samme egenandel som frontruta. Greit nok, det også.

Så jeg kontakter forsikringsselskapet mitt, Yetz. Erfaringen derfra har fra tidligere være upåklagelig. Nå er det en langt surere tone, og jeg kan se langt etter å få dekket glasset i soltaket. De kan ikke hjelpe meg før jeg har fylt ut skademelding. Jeg fyller ut skademelding og sender.
Frontruta får egenandel 2000/1500kr, noe jeg er innforstått med.
For soltaket er egenandel 4000kr, pluss et bonustap fra 75% 3.år ned til 60%. Det er ikke greit. Dette medfører en stor kostnad over tid, potensielt gigantisk når jeg ved hovedforfall i mai etter sigende blir flyttet til Storebrand.

Hvordan har dere andre gått fram når dere har fått steinsprut i taket? Noen idé om hva det koster å bytte det fremre glasset i soltaket hvis man betaler alt selv?
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

mthoring

Det koker ned til hvilken dekning du har. Vanlig kasko, i alle fall før, var at frontrute var 2000kr egenandel uten bonustap. Mens skade på andre vinduer eller glasstak gikk som kaskoskade. For å slippe bruk av kasko på andre glasskader måtte man typisk tegne enn dyrere "topp"-forsikring.

Basert på svaret fra Yetz, så høres det ut som du ikke har dekning av glasstaket under ruteforsikring og dermed må ta det som kaskoskade.
Jeg har også Yetz, med dekningsgaranti mot Gjensidige Plussforsikring (arvet fra Tribe), og skal dermed ha dekning av glasstak uten bruk av kasko. Jeg passet på å få videreføring av dekningsgaranti bekreftet skriftlig når Yetz overtok kundene fra Tribe, kanskje du er i samme båt?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

streken

Det var null problem da jeg fikk vannskade i huset sist juli, "selvsagt" hadde jeg den gamle toppdekningen fra Sparebank1 (LOfavør)!
Jeg trodde dette var like selvsagt nå, men tydeligvis ikke.

Jeg klarte heldigvis å finne det gamle forsikringstilbudet Tribe tok utgangspunkt i, dypt inne i utboksen et sted. Der står det toppkasko, og at glasstak skal dekkes med inntil 30.000kr uten bonustap, med 2000kr egenandel.

Fingrene er krysset - takk for inspirasjonen! 🤗🥳
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA