Software problemer?

Startet av Stiansen, ons 03. mar 2021, kl. 23:13

« forrige - neste »

Stiansen

Hei! Fikk bilen i forrige uke, er relativt fornøyd så langt bortsett fra en del problemer. Jeg ble ved henting av bilen fortalt at jeg hadde uke 5 oppdateringen (valg for skru på OTA oppdateringer ses i menyen); men sliter fortsatt med følgende:
1. Alarmen i bilen går av i tid og utide. Ganske kjipt, da jeg er en person som ikke ønsker å vise hele nabolaget at jeg har fått meg en ny bil. Det blir litt vanskelig når den uler klokken 3 om natten og vekker barn og kyr  :-\
2. Når jeg setter meg i bilen for å kjøre så låses ikke dørene automatisk, må holde inn resetknappen i 20 sek. Etter denne omstarten låser dørene med en gang.
3. Jeg får ikke opp forbruksinformasjonen, må nok en gang holde inn reset knappen, da kommer den opp med en gang.
4. Setene virker som om at de lever sitt eget liv, de er i en unormal posisjon, nok en gang, jeg holder inne reset knappen i 20 sekunder og den stiller seg inn i min sitteposisjon.
5. Forvaring ser ikke ut til å fungere, med kaldere temperaturer nå er det sterkt ønskelig å unngå den kjedelige isskrapingen.
6. Får forøvrig ikke stilt inn nøkkelen min, kommer opp som ingen nøkkel funnet; selv når jeg legger den innenfor armlenet.
Noen som har tips til dette? Eller evt noen som har opplevd lignende problemer? Tar imot all takk og evt innspill, da jeg ikke kan resette softwaren hver gang jeg skal ute å kjøre.

erlend_oyen

Hei

1.Det er flere som har hatt problem med dette, trodde egentlig det skulle være forbedret nå.
Du kan teste med å aktivere "Reduser alarmnivået" https://www.volvocars.com/no/support/manuals/xc40-recharge-pure-electric/2020w37/nokkel-las-og-alarm/alarm/redusert-alarmniva

"Alarm som utløses av seg selv

Noen kunder har opplevd at alarmen i bilen utløses uten noen konkret årsak. Dette skyldes for høy sensitivitet i en alarmsensor. Det er nå lansert en programvareløsning for denne feilen som er tilgjengelig hos din forhandler."

2.Trodde ikke automatisk låsing av dører var på som standard ved kjøring? (ikke sett noe instilling for det heller)
på andre biler jeg har hatt har ikke dørene blitt låst ved kjøring før man passerer 30 eller 40km/h

3.Du tenker i trip skjermbildet?

4.Droppet elektriske seter selv, så har ikke noe erfaring med det.

5.Dette er en kjent sak ja (du setter opp tidspunkt, men forvarming starter ikke på angitt tidspunkt), opplever ofte feil med det, har ikke blitt noe mye bedre etter uke 5 oppdateringen.
Det står på lista igjen for uke 9 (forhandler) 11 (OTA) oppdateringen
"Klimatimer: Stabilitetsforbedringer"

6.ikke testet dette.

Egil Haugli

Jeg opplever det samme som deg på punkt 2, 3 og avogtil 6.
Dette fungerte fint da jeg hentet bilen og registrerte nøkkel #1 på min brukerprofil.
Etter at jeg prøvde å koble en annen nøkkel til min profil - noe som ikke fungerte (rapporterer om "ingen nøkkel funnet" kom derimot disse bugsene. I tillegg fungerer ikke interiørlyset når jeg da benytter den nøkkelen.

Bruker jeg igjen nøkkel #1 så fungerer disse tingene, og jeg kan også få registrert denne nøkkelen til min profil igjen, men den nekter altså å gjenkjenne andre nøkler og koble disse til en profil (men de fungerer både til å låse opp bilen og kjøre den ;) ) Har du prøvd alle nøklene eller kun en?

For meg så er dette kun litt irriterende og ikke ett veldig stort problem, så jeg har bestilt time på verksted når OTA oppdateringen er tilgjengelig og håper det løser det.

Stiansen

Hei igjen! Takk for gode svar. Kontaktet forhandler, de skulle se på det, og mulig oppdatere bilen i samme slengen. Skal prøve de andre nøklene i mellomtiden. Vet dere om jeg må ha en minimum batteriprosent for å oppdatere bil hos forhandler?

erlend_oyen

Ikke sett noe informasjon noe plass om minimum batteri % ved oppgradering.

_OE_

Så en Polestar video hvor det ble angitt min 43% før en oppgradering kunne skje

#FTS#

Stiansen

Kom fram med 50 % soc. Han nevne ingenting, og plugget inn det som lignet en OBD-plugg inn i bilen. Serviceteknikkeren installerte en softwareoppdatering som tok ca 10-15 min, og deretter flasha over en alarm-off oppdatering. Har ikke hørt noe uling enda  :'(, håper det holder seg slik.

Jeg hadde fra før av et alternativ om automatisk programvareoppdatering på bilen fra da jeg hentet den ut. Så usikker på om teknikeren lå inn uke 5 oppdateringen på ny, eller om jeg fikk uke 9 (den samme som kommer OTA i uke 11), ingen endring i dashbordet, kernelversjon etc er likt. Har ikke lagt merke til noe endring akkurat, man kan diskutere om forbruket mitt har gått ned, men usikker, så skal sjekke det ut ila helgen. 

Ser forøvrig at det er en facebookgruppe for oss P8 eiere, er det slik at de fleste holder til der nå?

erlend_oyen

Er nok større aktivitet på Fb gruppa en her ja.

Stiansen

Noen som vet om en pålitelig måte for å se om man har uke 5 eller uke 9 oppdateringen inne?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA